یاسوج/ به بهانه روز درختکاری و نامگذاری آن به نام منابع طبیعی پشتوانه جهاد اقتصادی ؛

طلای سبز در مناطق مختلف ایران کاشته می شود

روز درختکاری یکی از زیباترین و پرثمرترین نعمت های پروردگار بزرگ درخت است که بخش زیادی از احتیاجات انسان ودیگرموجودات زنده راتامین می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از یاسوج ؛ انسان وظیفه دارد در حفظ و توسعه آن بکوشد ، هر درختی که درگوشه ای روییده و شاخ و برگی دارد، برای همه مردم است و ثروت ملی به حساب می آید.
بنابراین مواظبت از درختان و جلوگیری از نابودی آنها جزء وظایف هر فردی است. کاشتن درخت امری است که پاداشی بزرگ در جهان آخرت دارد. در این مورد روایات متعددی از پیامبر(ص) و امامان (ع) بیان شده است.
تخریب کردن جنگل توسط بعضی افراد در چند سال پیش بسیار زیاد بوده و کارشناسان بیان کرده اند که باید سالا نه میلیون ها نهال جنگلی در ایران کاشته شود تا بتواند جبران آن بشود. با ترویج درختکاری و نگهبانی از جنگل ها و استفاده درست از درختان و تکثیر گونه های آنها ، نه تنها از میزان منابع جنگلی کم نمی شود، بلکه برتعداد درختان نیز افزوده می شود.
هرساله در نزدیکی فصل بهار در روز پانزدهم اسفندماه در کشور ما مراسمی ویژه برپا می شود وهر یک ازافراد جامعه ما سعی می کنند سهمی در گسترش فضای سبز داشته باشند، این روز، روز درختکاری است. در این روز دل زمین شاد است و آسمان به راحتی نفس می کشد.پرنده ها سرود بهاری سر می دهند وخورشید با دلگرمی برزمین می تابد.
مردم با زمین مهربان می شوند و با دست خود نهالی را در دل خاک می کارند و با این کار زمستان را فراری می دهند. در این روز، نهال انواع درختان ، متناسب با شرایط آب و هوایی ایران میان مردم پخش می گردد و چگونگی کاشت درخت به علا قه مندان آموزش داده می شود.
همزمان با روز درختكاري 20 هزار اصله نهال در کهگیلویه و بویراحمد توزيع می شود
مسوول روابط عمومي اداره منابع طبيعي و آبخيزداري کهگیلویه و بویراحمد گفت : همزمان با روز درختكاري و با توجه به نامگذاري امسال به نام سال 'منابع طبیعی پشتوانه جهاد اقتصادی' افزون بر 20 هزار اصله نهال از گونه هاي جنگلي در بين متقاضيان اين نوع نهال ها توزيع شد.
سعید نظری در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ، با اشاره به اهميت روز درختكاري افزود: نهال هاي توزيع شده از گونه هاي سوزنی برگ ، پهن برگ ، گونه های سردسیری و گرمسیری است.
وي اظهار داشت: كاربرد اصلي اين گونه ها ايجاد فضاي سبز، تلطيف آب و هوا، توليد چوب واحداث بادشكن زنده در اراضي مناطق خشك و نيمه خشك است.
نظری خاطرنشان كرد: بيشتر اين گونه ها نسبت به خشكي و كمبود حاضلخيزي خاك مقاوم مي باشند.
وي، هدف از توزيع نهال‌ها را مشاركت مردم در توسعه فضاي سبز و ترويج فرهنگ درختكاري بين شهروندان کهگیلویه و بویراحمد ذكر كرد و گفت: اگرهر شهروند کهگیلویه و بویراحمدی حداقل يك درخت را در منزل خود و يا در مقابل منزل خود بكارد و از آن به خوبي نگهداري كند، در آينده‌اي نزديك شهري بسيار سرسبز خواهيم داشت.
امیدواریم که با ترویج این سنت خوب ، شاهد محیطی با طراوت در سراسر میهن عزیزمان باشیم. بیایید ما هم با کاشتن یک درخت سهمی در آبادانی کشور خود داشته باشیم./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.