گرگان/

گلستان دارای بیشترین شیوع بیماری سل است

معاون سلامت،اصلاح و تربیت زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان گلستان گفت: در حال حاضر گلستان در میان سایر استانها دارای بیشترین رتبه شیوع بیماری سل در كشور می باشد

به گزارش

خبرنگار باشگاه خبرنگاران

؛دكتر ابوالفضل بزازان در جلسه هم اندیشی بررسی راهكارهای كنترل بیماری سل در زندانهای استان گلستان اظهارداشت: می طلبد كه اقدامات پیشگیرانه استان در جهت كنترل بیماری دوچندان شده تا شاهد ارتقای وضعیت سلامت افراد جامعه باشیم.

دراین جلسه مسئولان و كارشناسان گروه بیماریهای مركز گلستان به همراه مسئولین بهداشت و درمان زندانهای استان نسبت به بررسی نقاط قوت و ضعف زندانها در خصوص پیشگیری و كنترل بیماری سل پرداخته و در زمینه تهیه و تدوین برنامه كنترل بیماری سل اقدام نمودند.

یاداور می شود سل عفونت مزمنی است كه به وسیله باكتری میكوباكتریوم توبركلوزیس و گاهی به وسیله سایر مایكوباكتریوم ها ایجاد می شود.

این بیماری اغلب ریه را درگیر می كند، اما تقریبا هیچ كدام از دستگاه های بدن از شر بیماری سل در امان نیستند و سایر اعضای بدن هم ممكن است با این بیماری درگیر شوند.

بیماری سل به وسیله قطره های ریز موجود در هوا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و اغلب افرادی را كه در ارتباط نزدیك با فرد بیمار باشند، درگیر می كند، بنابراین همه اعضای خانواده فرد بیمار، در معرض ابتلا به این بیماری هستند مگر این كه او به بیمارستان منتقل شود و با آن ها زندگی نكند و یا تحت درمان صحیح قرار بگیرد.

علایم اولیه سل، ممكن است بسیار عادی باشد و توجه را جلب نكند ، مثل شخصی كه دچار سرما خوردگی است یا كسی كه مدتی لاغر و ضعیف است یا گاهی فرد تب می كند و دچار سرفه های مكرر می شود.

.علایم سل می تواند شبیه علایم سایر بیماریهای ریوی( مثل ذات الریه ، آبهای ریوی ، تومورها و عفونتهای قارچی)، خیلی از بیماریهایی غیر ریوی و یا حتی همراه سایر بیماری ها باشد. /س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.