با اذعان به انزواي اسرائيل؛

تأكيد شاه اردن بر حل مسالمت آميز موضوع هسته‌اي ايران

عبدالله دوم شاه اردن در گفتگو با مجله سياسي تي پي کيو چاپ ترکيه با اشاره به اينکه بهترين روش براي حل بحران ميان ايران و غرب استفاده از راههاي مسالمت آميز و احياء روند مذاکرات است؛ تصريح کرد بهار عربي در منطقه، رژيم صهيونيستي را بيش از پيش منزوي کرده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه يديعوت آحارونوت، پادشاه اردن در گفتگو با اين مجله گفت: بهترين روش براي حل بحران فزاينده ميان ايران و غرب استفاده از شيوه هاي صلح آميز و احياء روند مذاکرات است.

پادشاه اردن گفت: اگر ايران اراده حقيقي  خود را براي برطرف کردن نگراني هاي بين المللي نشان دهد استفاده از گزينه حمله نظامي عليه اين کشور  معنا ندارد زيرا  توسل به شيوه نظامي  نه تنها باعث ناآرامي و بي ثباتي در خاورميانه خواهد شد بلکه چهره اي بسيار منفي از اروپا ، آمريکا و اسرائيل در منطقه  برجا خواهد گذاشت؛ زيرا خاورميانه ديگر نياز و ظرفيت بحران و جنگ ندارد.

وي ادامه داد: اسرائيل از افزايش نارضايي ها و اعتراضات در کشورهاي عرب همسايه آسيب ديده  و خيزش هاي عربي بطور فزاينده اي باعث انزواي اسرائيل شده است.

پادشاه اردن با اشاره به اينکه مصر يکي از کشورهاي متحد عرب با اسرائيل به شمار مي رفت ولي با حمله مردم به سفارت اسرائيل در قاهره در سال گذشته  مشخص شد که  خيزش مردمي در  اين کشور به معناي تنفر از اسرائيل است.

پادشاه اردن با اشاره به روابط تيره و سرد ترکيه و اسرائيل گفت:  اين تيرگي سبب قرار گرفتن اسرائيل درموضع ضعف خواهد شد.

پادشاه اردن  گفت: چند سال قبل کلينتون رئيس جمهور سابق آمريکا به وي گفته بود اسرائيل از موضع قدرت وارد مذاکرات صلح خواهد شد و از موضع پرقدرتي برخودار است اما اکنون به نظر مي رسد اوضاع در منطقه به گونه اي رقم خورده است که اسرائيل امروز  داراي آن موضع قوي نيست. اختلاف اسرائيل با آمريکا بر سر نحوه برخورد با برنامه هسته اي ايران، تيرگي روابط اسرائيل با ترکيه، افزايش تنفرها عليه اسرائيل در خيزش هاي مردمي کشورهاي عرب از نمونه هايي است که بيانگر  مواضع  ضعيف اسرائيل در منطقه است.

عبدا... پادشاه اردن گفت: شرايط فعلي منطقه به گونه اي است که اسرائيل يک انتخاب بيشتر ندارد و آن رسيدن به صلح و توافق با فلسطينيان براي تشکيل کشور مستقل فلسطين در کنار اسرائيل است  يا اينکه در باتلاق کنوني رفته رفته فرو رود.

پادشاه اردن گفت: توافق و صلح بين اسرائيل و فلسطين نه تنها به نفع منطقه و جهان خواهد بود بلکه اردن نيز از آن استفاده خواهد کرد./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار