مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در زمان بروز علائم سرماخوردگی ممنوع !

عضو مرکز تحقیقات گوش ،حلق بینی و سروگردن دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : مصرف خودسرانه داروهای آنتی بیوتیکی در زمان سرماخوردگی موجب مقاومت دارویی و عوارض جبران ناپذیر می شود .

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا علوم پزشكي مشهد ، دکتر محمد رضا شریفیان با اشاره به اینکه بيماري‌هايي شبيه سرماخوردگي علايم متفاوتي دارند كه با دقت زياد مي‌توان آن‌ها را از يكديگر جدا كردخاطر نشان کرد : اگر افراد بدون توجه به نوع اين بيماري‌ها اقدام به خوددرماني كنند با گذشت زمان دچار مشكلات جبران‌ناپذيري مي‌شوند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سرماخوردگی شایعترین بیماری این فصل به شمار می رود که با علائمی خفيف و به‌صورت عطسه، سرفه، آب‌ريزش بيني، تب مختصر وگرفتگي به مدت 3 الي 5روز در فرد دیده می شود گفت: به‌طور معمول سرماخوردگي نوعي بيماري ويروسي است كه بين مردم شايع بوده و واكسني ندارد كه فرد از ابتلا به آن مصون باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه آنفلوآنزا، يكي ديگر از بيماري‌هايي است كه بیشتر مردم به نوعي آن را تجربه كرده‌اند گفت:بروز تب مختصر، بیحالی ، بی اشتهایی و با گذشت زمان افزایش تب ، درد و ضعف همراه با گلو درد و سایر عفونتها از جمله علائم این بیماری است و در بيماراني كه بدن‌شان ضعيف‌تر است، آنفلوانزا به سمت عارضه‌هاي حادتر مي‌رود.

دکتر محمد رضا شریفیان با اشاره به اینکه در افرادی که دارای ریسک بالا هستند از جمله سالمندان ، کودکان زیر 5 سال و زنان باردار توصیه می شود از واکسن انفولانزا استفاده کنند خاطر نشان کرد :در اين بيماري، آنتي‌بيوتيك كاربردي ندارد و فردي كه مبتلا به آنفلوانزا شده بايد مايعات زيادي بخورد و اجازه دهد دوره درمانش طي شود. بسياري از بيماري‌ها با مصرف مواد مغذي درمان مي‌شوند.

وی در ادامه به عفونت‌هايي كه نياز به توجه جدی دارند اشاره کرد و گفت : عفونت‌هاي حلق يا فارنژيت‌ها شكل شايعي از عفونت لوزه هستند كه ممكن است ويروسي و يا ميكروبي باشند. علامت شاخص آن درد در ناحيه گلو است كه اين گلو درد در هنگام بلع تشديد مي‌شود. از ديگر علايم اين بيماري، ضعف،‌ درد بدن،‌ سردرد و بي‌حالي است. اگر نوع ويروسي آن باشد علايم خفيف‌تر بوده اما در نوع ميكروبي علايم شديدتر شده و در گلو لايه سفيدي مشاهده مي‌شود كه نشان‌دهنده چركي شدن گلو است.
وي يادآور مي‌شود:‌ در اين عفونت‌ها بيمار بايد تحت‌نظر پزشك باشد و با تزريق پني‌سيلين و آنتي‌بيوتيك‌هاي مناسب از بروز بيماري‌هاي مادام‌العمر پيشگيري ‌شود.
عضو مرکز تحقیقات گوش ،حلق بینی و سروگردن دانشگاه علوم پزشکی مشهد سینوزیت را از دیگر عفونتها اعلام کرد و گفت:

اين بيماري در اين فصل بسيار شايع است؛ در سينوزيت‌ها فرد دچار گرفتگي بيني مي‌شود. ترشحات چركي از بيني، دفع خلط، ترشحات پشت حلق، ‌احساس سنگيني و پري، احساس سردرد و لق‌لق شدن در سر از علايم هشداردهنده سينوزيت است و درصورتي كه ويروسي باشد نياز به آنتي‌بيوتيك ندارد.

عضو هيئت‌علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد افزود: اگر سينوزيت، چركي باشد و خوب درمان نشود منجر به عفونت‌ در سينوس‌ها شده و در نهايت به چشم آسيب مي‌رساند و همچنين عفونت وارد ريه‌ها شده و به برونشيت منجر مي‌شود.
وي با اشاره به اينكه بي‌توجهي به عفونت‌هاي فوقاني منجر به عفونت‌هاي تحتاني مي‌شود، اظهار داشت : در اين نوع بيماري، تمركز عفونت در ريه‌ها و برونش‌ها، ناي، بافت ريه و حنجره مي‌باشد. عفونت‌هاي دستگاه تنفسي تحتاني با علايم شديد مانند خروسك، تنفس صدادار، تنگي نفس، تب بالا، سرفه‌هايي همراه با خلط چركي و آجري رنگ، تب 39 تا 40درجه و درد در هنگام تنفس همراه است. عفونت تنفس فوقاني نياز به درمان جدي دارد./ع
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار