با خودروهاي روز چيني موجود در بازار ايران آشنا شويم

خودروسازی در چین با کپی برداری از محصولات کمپانی های مشهور آغاز شد و هنوز هم در نمایشگاه های بین المللی خودرو، چینی هایی را می توان دید که با کنجکاوی و دقت فراوان، از مدل های موفق کمپانی های خودروسازی تصویربرداری و ابعاد و احجام آنها را اندازه گیری می کنند.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران،خودروسازی در چین با کپی برداری از محصولات کمپانی های مشهور آغاز شد و هنوز هم در نمایشگاه های بین المللی خودرو، چینی هایی را می توان دید که با کنجکاوی و دقت فراوان، از مدل های موفق کمپانی های خودروسازی تصویربرداری و ابعاد و احجام آنها را اندازه گیری می کنند.

هرچند که کپی های چینی، هرگز و از هیچ نظر برابر اصل نبودند اما تلاش و جسارت آنها موجب شد تا کمپانی های خودروسازی فراوانی در چین راه اندازی شود و امروزه اکثر شرکت های اتومبیل سازی سعی دارند که بعضی از سایت های مونتاژ خود را به چین منتقل کنند.

شاید باورش سخت باشد اما در حال حاضر، چین به بزرگ ترین بازار خودرو در دنیا تبدیل شده و ضمنا برخی از محصولات چینی، در کشورهایی چون روسیه، مصر، ترکیه و ایران مونتاژ می شود. در ادامه شما را با خودروهای چینی موجود در بازار داخلی آشنا می کنیم که البته MG را به خاطر قیمت بالا و دورگه (انگلیسی – چینی) بودنش، از اين فهرست حذف می کنیم.

چریQQ (MVM110)
قیمت: 8700000 تا 12200000 تومان (شرکتی، تحویل دو هفته ای)

بعد از توقف مونتاژ خودروی کوچک و شهری دوو ماتیز در ایران، چری QQ به کمک مدیران خودرو به ایران راه یافت. MVM 110 یک کپی کاملا آشکار و ناشیانه از دوو ماتیز بوده که باتوجه به سابقه خوب ماتیز در ایران، این خودرو نیز مورد استقبال هموطنان قرار گرفت اما خیلی زود مشخص شد که MVM 110 از لحاظ ایمنی در برابر تصادفات، پایداری بر سطح مسیر، کیفیت مونتاژ و همچنین استهلاک قطعات بسیار ضعیف تر از ماتیز است.

استهلاک بالای این خودرو با ایجاد سر و صدای اضافی در کابین خودرو آشکار شده و به تدریج ایرادات دیگری نیز به فهرست خرابی آن اضافه شد. سیستم تعلیق MVM 110 بسیار خشک بوده و ضربات حاصل از ناهمواری های سطح مسیر را به بدنه و شاسی منتقل می کند.

تجربه ثابت کرده که مصرف سوخت این خودرو بسیار اندک بوده هرچند که ارقام و اعداد دقیقی از سوی شرکت سازنده اعلام نشده است. MVM 110 در دو نوع سه سیلندر خطی 12 سوپاپ و چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ با گیربکس پنج دنده دستی یا چهار دنده اتوماتیک در ایران عرضه می شود که مدل سه سیلندر آن فوق العاده کند و ضعیف است. در کل می توان گفت که این خودرو فقط جهت انجام خریدهای روزمره و رفت و آمدهای درون شهری مناسب است.

 


چری) : A15 ویانا(
قیمت: 14250000تومان(شرکتی)

چری A15 نخستین محصول کمپانی چری است که در سال 1997 در چین تاسیس شد. این خودرو از یک طراحی بسیار ساده و فاقد هیجان برخوردار است که در آن، شباهت های غیرقابل انکاری با سیتروئن زانتیا نیز دیده می شود.

البته این شباهت فقط در ظاهر آنها نبوده و از لحاظ ایمنی در تصادفات نیز مانند زانتیا، رضایت بخش نیست زیرا سیستم های ABS و EBD آن به موقع وارد مدار نشده و ایربگ های سرنشینان جلو نیز نقش موثری در حفاظت از سرنشینان ایفا نمی کنند اما جالب اینجاست که این خودرو در روسیه با استقبال خوبی رو به رو شد و حداقل از این نظر امیدواریم که با آب و هوای سرد و زمستانی، سازگاری خوبی داشته باشد!

از امکانات این خودرو می توان به شیشه بالابرهای برقی در جلو و عقب، سیستم صویت با قابلیت پخش CD و فرمت MP3، تنظیم برقی آینه ها و ایموبلایزر اشاره کرد. چری A15 در ابتدا به لطف قیمت 11 میلیون تومانی با فروش خوبی مواجه شد و از نظر رقابت با خودروهای داخلی باعث نگرانی خودروسازان وطنی شد اما با گذشت زمان معلوم شد که این خودرو هم استهلاک بالایی داشته و از لحاظ فنی نیز با برخورداری از پیشرانه چهار سیلندر هشت سوپاپه، چابک و رضایت بخش به نظر نمی رسد.

 

 


چری A5 (MVM530)
قیمت: 20150000 تومان ،شرکتی، تحویل 30 روزه

تقریبا می توان گفت که چری A5 اولین خودروی چینی بود که فراتر از انتظار ظاهر شد و این نکته را گوشزد کرد که یک خودروی چینی نیز می تواند حداقل نیازهای کیفی و فنی را برطرف سازد. این خودرو در سال 2006 میلادی تولید شده و از تابستان سال 1389 در ایران عرضه می شود.

طراحی ظاهری آن با همکاری و مشاوره استودیوهای مشهوری چون پنین فارینا و برتونه ایتالیا انجام شده و به رغم سادگی، نسبتا شیک و رضایت بخش است. هرچند که قسمت عقب آن، بیش از حد ساده و فاقد هیجان است اما از به کارگیری احجام اغراق آمیز و تصنعی در طراحی آن خودداری شده است. کابین این خودرو باتوجه به کلاسش (سدان رده B) بسیار جادار بوده و صندوق بارش نیز حجیم است.

کیفیت مواد به کار رفته در پوشش و تزئینات کابین، نسبت به دیگر چینی ها رضایت بخش بوده اما هنوز جنس کلیدهای تعبیه شده روی پانل مرکزی آن دلچسب نیست. طراحی داخلی در مقایسه با چهره خودرو، مدرن تر به نظر می رسد ولی از لحاظ ارگونومی دارای نقایصی بوده که ازجمله آنها می توان به جای نامناسب برخی کلیدها روی پانل مرکزی اشاره کرد. پدال کلاچ MVM 530 بسیار سبک و نرم بوده و تعویض دنده ها نیز به نرمی و راحتی انجام می پذیرد، ضمن اینکه در رانندگی با آن، از دید مناسبی برخوردار خواهید بود و خبری از نقطه کور نیست.

شتاب گیری اولیه و ثانویه MVM 530 تحسین برانگیز است اما هندلینگ و پایداری آن باتوجه به سیستم تعلیق بسیار نرمش، چندان جالب نیست هرچند که در نمونه های جدیدتر، اصلاحاتی در سیستم تعلیق و وضعیت کیفی مواد داخلی صورت گرفته است و جالب اینجاست که این خودرو در رده بندی کیفی محصولات داخلی، بالاتر از اتومبیل هایی چون سمند، پارس و 405 قرار گرفته و امکانات کاملی را در اختیار خریداران قرار می دهد که این یعنی به صدادرآمدن زنگ خطر برای خودروسازان داخلی!

 


چری: X33 تیگو
قیمت: 30 میلیون تومان (شرکتی)


چندی پیش در مقاله شاسی بلندهای جمع و جور درمورد X33 گفتیم که این خودرو فقط از لحاظ ظاهری شبیه یک کراس اور یا همان SUV کوچک شهری است و به هیچ وجه خودروی مناسبی برای مسیرهای خارج از جاده ای نیست زیرا سیستم تعلیق آن فقط برای سواری آرام در جاده های هموار طراحی شده و پیشرانه چهارسیلندر 16 سوپاپ آن نیز، جوابگوی خودرویی با این وزن و ابعاد نیست.

کیفیت ادوات داخلی آن نیز مانند اکثر چینی ها، تعریف چندانی ندارد اما مجموعه امکانات رفاهی نسبتا خوب و مناسبی را در اختیارتان قرار داده و شاید به خطار ارتفاع بالاترش نسبت به اکثر خودروها، حس تسلط بیشتری را در شما القا کند. همان طور که گفته شد، تیگو برای یک رانندگی آرام و ملایم، به صورتی نرم و نسبتا بی سر و صدا ظاهر می شود.

 

لیفان 520
قیمت: 14900000 تومان (شرکتی(

کمپانی لیفان در سال 1992 در چین تاسیس شد و در زمینه ساخت خودرو و موتورسیکلت به پیشرفت های چشمگیری دست پیدا کرده است. لیفان 520 نیز در ابتدای ورودش به ایران، رقیب سرسختی برای خودروهای د اخلی به نظر می رسید زیرا طراحی ظاهری و داخلی آن نسبتا به روز بود و امکاناتی چون ایربگ سرنشینان جلو، فرمان تلسکوپی، تنظیم برقی آینه ها و سیستم ABS و EBD در لیست تجهیزات آن به چشم می خورد.

ضمنا در ابتدای کار به رغم سابقه بد اتومبیل های چینی در کشور، با استقبال خوبی از سوی ایرانیان مواجه شد اما استهلاک بالا و نارضایتی مشتریان از خرابی های متعدد این خودرو باعث شد تا کم کم محدودیت خود را از دست بدهد. داشبورد لیفان 520 از پلاستیک خشک و نامرغوبی ساخته شده که غالبا در اثر تغییرات دمایی ترک خورده و به تدریج ظاهری ناخوشایند را پدیدار می سازد. از لحاظ فضای کابین و راحتی سرنشینان، شبیه کیا ریو بوده اما کمی راحت تر به نظر می رسد. موتور آن در مقایسه با خودروهای داخلی و رقبای هم وطن خود، قوی تر بوده و مصرف سوختش نیز مناسب به نظر می رسد.

 


لیفان 620
قیمت: 19500000 تومان (شرکتی(

لیفان 620 بزرگترینمدل تولیدی این کمپانی بوده و رقیب سرسختی برای MVM 530 است. در طراحی و ساخت این خودرو از کمپانی های روور، کرایسلر و ب ام و کمک گرفته شده و شاید به همین علت است که فرم چراغ های جلو، کاملا شبیه ب ام و سری 3 سدان E90 است. در کل چهره خودرو اسپورت تر و پخته تر از دیگر چینی های بازار داخلی به نظر می رسد و تناسبات طراحی، بیشتر رعایت شده است به طوری که در نگاه اول ممکن است به چینی بودن خودرو پی نبرید.

طراحی داخلی و به خصوص قسمت داشبورد کمی شبیه به MG می باشد (هر دو از ب ام و تقلید کرده اند) و در ساخت آن از پلاستیک نرم و نسبتا با کیفیت استفاده شده اما جنس تزئینات چوبی و نقره ای رنگ حاکی از دوام و کیفیت پایین آنها است. غربیلک فرمان این خودرو شبیه به غربیلک فرمان مرسدس بنز ML-Class بوده و بسیار خوش دست است. پیشرانه چهار سیلندر این خودرو، همان تریتک معروف بوده که مدتی در تولیدات کمپانی مبنی، کرایسلر و روور نیز مورد استفاده قرار می گرفت و شتاب اولیه خوبی را در اختیارتان قرار می دهد اما متناسب نبودن ضریب دنده ها باعث شده تا در دورگیری ها و شتاب ثانویه، کند و آزار دهنده به نظر برسد. سطح تجهیزات و امکانات رفاهی این خودرو مانند MVM 530، نسبتا کامل و رضایت بخش بوده با این تفاوت که دارای سانروف برقی نیست. جای خالی مدل دنده اتوماتیک این خودرو در کشور، بسیار خالیست.

 


HAFEILOBO
قیمت: 11500000 تومان

چند سال پیش در یک نمایشگاه تاسیسات ساختمان، کاتالوگ های مختلفی از یک خودروی کوچک و شهری عرضه می شد. کاتالوگ گویای این بود که ظاهرا قرار است یک اتومبیل کوچک چینی، با ظاهری عجیب و رنگ بندی وسیع در ایران عرضه شود. در نگاه اول فهرست تجهیزات و امکانات رفاهی این خودرو نظر بسیاری را جلب کرد اما می شد مطمئن بود که به این زودی ها وارد بازار نمی شود.

حدودا در دو سال بعد، این خودرو با نام لوبو از شرکت بم خودرو عرضه شد و البته بسیاری از امکاناتی که روی کاتالوگ نوشته بود را دارا نبود. ظاهر خودرو کمی نامتعارف و طراحی داخلی آن فوق العاده ساده و فاقد هیجان است. این خودرو، فقط دارای یک کیسه هوا برای راننده بوده و ترمزهای عقب آن از نوع کاسه ای است. سیستم صوتی نیز قابلیت پخش کاست را دارد و مدل CD پلیر آن به صورت سفارشی نصب خواهد شد. مصرف ترکیبی این اتومبیل جمع و جور شهری، حدود 6/5 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده و شاسی آن متعلق به لوتوس است./عب


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار