بیرجند/

روستاي بيدسكان فردوس در خراسان جنوبي داراي جاذبه هاي گردشگري است

روستاي تاريخي و سرسبز 'بيدسكان' در شهرستان فردوس استان خراسان جنوبي از روستاهاي هدف گردشگري اين استان از قابليت هاي بسيار در جذب گردشگر برخوردار است

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ اين روستا در فاصله 29 كيلومتري شرق فردوس و در مجاورت روستاهاي گستج، نوده، سرند، و شهر اسلاميه قرار دارد.
جمعيت ساكن اين روستا بر اساس آخرين سرشماري ها 382 نفر بوده كه شامل 161 خانوار روستايي مي باشد و بيشتر اهالي اين روستا باسواد هستند.
شغل اصلي ساكنان روستا كشاورزي و باغداري است كه در كنار آن دامداري نيز وجود دارد و عمده محصول كشاورزي منطقه گندم، جو و زعفران بوده و محصولات باغي روستا نيز شامل انار، گردو، بادام ، توت، زردآلو و انگور مي باشد.
دامداري در روستاي بيدسكان نيز به علت كوهستاني بودن بيشتر به صورت پرورش گاو و گله هاي گوسفند و بز است و بسياري از بيدسكاني ها در شهر فردوس و شهرهاي ديگر سكونت دارند كه درمشاغل اداري و آموزشي مشغول خدمت هستند.
آب كشاورزي اين روستا از 27 رشته قنات و دو چاه موتور تامين مي شود كه در اثر خشكسالي هاي اخير پنج رشته آن فعال و مابقي بي آب يا بسيار كم آب شده است.
مزارع و باغات روستا در دو منطقه قرار دارد كه بخش اصلي آن در مجاورت روستا و در كوه و دره بوده كه از آب قنات ها سيراب مي گردد و بخش ديگر مزارع آن كه از آب چاه سيراب مي شود در دشت و در مسير راه فردوس و بيدسكان واقع شده است.
قرار گرفتن اين روستا در منطقه كوهستاني و وجود دره ها و كوه هاي زيبا در منطقه از عمده جاذبه هاي طبيعي و گردشگري منطقه است.
علاوه بر اين آب و هواي ييلاقي، وجود دره هاي سرسبز و پوشيده از درختان بيد و باغات ميوه، بافت تاريخي و قلعه تاريخي و چندين اثر ديگر همچون منازل قديمي، آب انبارها و سد خاكي روستا از جمله جاذبه هاي تاريخي و گردشگري منطقه بوده و گردشگران را در فصول گرم سال و ايام نوروز به سوي خود فرا مي خواند.
روستاي تاريخي بيدسكان داراي بافت ارزشمند تاريخي و قديمي است كه هم چنان بدون تغيير باقي مانده و قرار گرفتن روستا در منطقه كوهستاني باعث شده كه شرايط ساختماني از موقعيت كوهستان تبعيت كند.
مصالح بكار رفته در بناهاي اين روستاي هدف گردشگري نيز شامل سنگ، خشت، آجر و ملات گل و كاهگل مي باشد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فردوس در اين زمينه می گوید: : بافت روستاي بيدسكان داراي پنج محله به نام هاي محله مون ده (ميان ده)، در سراي محمد بيك، حوض بش، سركلاته و پشت تغارخانه است.
كاظم شبنم زاده می افزاید: قلعه اين روستا كه متعلق به دوره قاجاريه مي باشد بر فراز تپه اي در مركز روستا قرار گرفته كه در اثر زلزله و گذشت زمان از اين قلعه تنها برج و باروهاي آن باقي مانده است.
وی می گوید: در داخل بافت سنتي اين روستا چندين منزل تاريخي و زيبا، حمام، مسجد و چهار آب انبار قرار دارد كه در مجموع تعداد آثار ثبتي آن در فهرست آثار ملي كشور به 9 مورد مي رسد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فردوس  می افزاید: دره زيباي بيدسكان در قسمت شمالي روستا و به طول چهار كيلومتر پوشيده از درختان بيد سر به فلك كشيده، درختان گردو و بادام، توت، و ميوه است و در طول مسير نيز آب روان قنات ها از كنار درختان عبور كرده و بر زيبايي دره افزوده و سد خاكي و زيباي روستا در فاصله پنج كيلومتري نرسيده به روستا قرار دارد.
شبنم زاده خاطرنشان می کند: مردم متدين اين روستا در دوران دفاع مقدس شش شهيد، دو آزاده و 41 جانباز تقديم انقلاب اسلامي نموده اند.
وي مراسم خاص نوروز، ماه مبارك رمضان، محرم و آئين نخل برداري، ازدواج و شب چله اي را از جمله آداب و رسوم مختلف مردم اين روستا عنوان می کند.
وي می گوید: بافت سنتي و تاريخي روستا، ثبت 9 اثر روستا در فهرست آثار ملي ازقبيل قلعه، دو منزل تاريخي، حمام، پنج آب انبار تاريخي، وجود دره سرسبز به طول چهار كيلومتر، سد روستا و محدوده سرسبز پيرامون آن، زنده بودن ارزش‌ هاي فرهنگي و مردم ‌شناسي روستا و وجود صنايع دستي از قبيل قاليبافي، سبدبافي و آهنگري از جمله ظرفيت ‌ها و استعدادهاي اين روستا مي باشد.
شبنم زاده همچنين دارا بودن زير ساخت هاي مناسب شامل راه آسفالته، برق، آب شرب، تلفن و كوهستاني بودن و به طبع آن ييلاقي بودن منطقه و همكاري مردم در فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي را از ديگر قابيلت هاي روستاي بيدسكان فردوس می داند.
وی یاد آور می شود: وجود جاذبه هاي فرهنگي، تاريخي و طبيعي توانسته اين روستا را به عنوان يك روستاي هدف گردشگري در استان از ديگر نقاط برجسته كند.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فردوس با بيان اينكه حجم زياد گردشگر در بهار و تابستان به اين روستا، امكانات ويژه اي را در اين منطقه مي طلبد می افزاید: اختصاص اعتبار براي رونق منطقه گردشگري بيدسكان، ايجاد كمپ گردشگري در قسمت بالاي دره روستا و كمپ گردشگري در قسمت سد، آسفالت جاده دسترسي به دره، ايجاد و تسطيح توقفگاه خودرو، احداث چند چشمه سرويس بهداشتي در محل بالاي دره اين روستا از جمله نيازهاي اين منطقه گردشگري است.
شبنم زاده می گوید: علاوه بر اين احداث چندين آلاچيق و سكوي استراحت در مكان هاي مناسب در طول مسير دره روستاي بيدسكان ، ايجاد موزه مردم شناسي روستا و خانه ترويج صنايع دستي در يكي از بناهاي تاريخي، نصب تابلوهاي معرفي منطقه هدف گردشگري در شهر و در طول مسير روستا، برنامه ريزي براي پذيرش تورهاي گردشگري ورزشي، طبيعي و فرهنگي در روستا و هموارسازي راه دسترسي به قلعه براي بازديد آسان گردشگران از جمله راهكارهاي تقويت رفاه گردشگران ورودي به اين روستا است.
شبنم زاده همچنين بازسازي و مرمت بنا هاي تاريخي و قلعه قديمي روستا و كاربردي نمودن فضاي قلعه، قابليت اكوموزه اي روستا از جهت تاريخي و فرهنگي و پيگيري راه اندازي پايگاه بافت تاريخي و با ارزش روستا را از ديگر راهكارها ذكر می کند.
وي اظهارمی دارد: اجراي اين راهكارها مي تواند نقش مهمي در شكوفايي اقتصاد منطقه و رشد صنعت توريسم، ايجاد اشتغال و جلوگيري از مهاجرت روستاييان به شهر ها داشته باشد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran, Islamic Republic of
علیرضا
۱۸:۰۴ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
سلام روستای زیبایی بود ولی کاش از بنای تاریخیی که نزدیک روستای بیدسکان بود راهم معرفی می کردین
Iran, Islamic Republic of
سیدغلامرضا بنی فاطمه سیرجان
۱۸:۳۸ ۰۲ خرداد ۱۳۹۶
معلم 44 سال قبل ذبستان ازرمی روستای بیدسکان بودم انجا ومردم خوبش را بسیار دوست دارم مخصوصا ماه مبارک رمضان وفصل برداشت زعفران
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام من سال 1351 معلم بودم در روستای بیدسکان خیلی انجا و مردم خوبش را دوست دارم دوستان بسیاری در انجا داشتم با خاطراتی فراموش نشدنی از دانش اموزانی که داشتم میتوانم تچلی مفیدی حچتی عطاعی نصیری رحمانی شرفی توکلی گه عکسهای انها را دارم و بسیاری دیگر را نام ببرم
Iran, Islamic Republic of
رضا
۱۴:۴۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
ممنون بابت اطلاعات خوبتون لطفا نقشه ی این روستاهارو هم بزارین . بای