اراک/

چشمه آبگرم محلات از آب‌هاى گرم عمقى استان مرکزی

چشمه آب گرم محلات از نوع آب‌هاى گرم عمقى است که بيش‌تر از بخار خميره سنگ‌هاى سوزان درون پوسته زمين به وجود مى‌آيد و به سطح زمين مى‌رسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، عمق اين نوع آب‌هاى گرم گاهى به ۰۰۰‚۲۰ متر و گرماى آنها متناسب با عمق و سرعت بالا آمدن ، گاهى به ۱۰۰ درجه سانتى‌گراد هم مى‌رسد.
چشمه جوشان آب گرم محلات در شمال شرقى شهر محلات قرار گرفته است و از جمله مهم‌ترين آب معدنى استان مرکزى محسوب مى‌شود. اين چشمه از طريق يک جاده آسفالته به جاده دليجان - محلات متصل مى‌شود. از سمت شمال نيز به وسيله يک جاده آسفالته دودهک - نینه و سپس به جاده اصلى قم - اصفهان متصل مى‌شود. چشمه آب گرم محلات از ديرباز مورد توجه سياحان بوده و همه‌ ساله هزاران نفر از راه‌هاى دور يا نزديک به منظور درمان امراض پوستى و استخوانى به آن مراجعه مى‌کنند.
آب اين چشمه از ترکيب آبهاى سولفاته ، کلسيک و از دسته آب‌هاى هيبرترمال با باقى مانده خشک زياد مى‌باشد که مدر بوده و در درمان بيمار‌ى‌هاى نقرس ، ‌ کبدى ، صفراوى ، کليوى و دستگاه گوارش مصرف دارند. درجه حرارت آب اين چشمه ۵۰ درجه سانتى‌گراد است و افرادى که به بيمارى ريوى و قلبى مبتلا هستند نبايد از آب اين چشمه استفاده کنند. دوره استفاده از آب گرم محلات در فصل بهار و به ويژه تابستان است. در اين مکان تعداد زيادى مسافرخانه ، حمام خصوصى ، مهمانپذیر ماهان که سالانه میزبان جمعیت کثیری از گردشگران  است قرار دارد. همچنین يک واحد مهمانسراى جهانگردى وجود دارد که از امکانات رفاهى مناسب برخوردار مى‌باشند.
چشمه حکیم محلات ( آب حکیم)
چشمه حکيم در حدود يک کيلومترى جنوب شرقى چشمه شفا واقع شده است. مظهر اين چشمه در دو نقطه همجوار يکديگر است و اطراف آن‌ها با سنگ چينى به دو حوض محصور تبديل شده است. از يکى از حوض‌ها زنان و از حوض ديگر مردان استفاده مى‌کنند. به طور کلى منشاء آب‌هاى معدنى سليمانى و حکيم در رديف آب‌هاى معدنى سولفاته کلسيک خيلى گرم است و منشاء عميق زيرزمينى دارند.
چشمه‌هاى معدنى آب گرم ناحيه محلات از نظر ترکيبات شيميايى به چشمه‌هاى معدنى سولفاته کلسيک  " بان يردوبيگور " فرانسه شبيه است.گرمى و مقدار قابل ملاحظه کلسيم آن‌ها خواص آرام‌بخش ، مدر ، ملين و ضد مسموميت دارد و از اين نظر در موارد زير مصرف مى‌شوند : در تمام تظاهرات عصبى مفصلى که به آرام‌بخش نياز باشد. حالات عصبى يا درد به ويژه در دوران يائسگي. روماتيسم‌ها به خصوص رماتيسم يائسگي. بزرگ‌ترين مشکل اين مجموعه فقدان آب سرد است.
چشمه آب شفا محلات
اين چشمه آب گرم در بالاى تپه مجاور سرچشمه محلات در محلى نزديک تخته سنگ‌هاى سخت از دهانه چاهى خارج مى‌شود و به حمام‌هاى اطراف آن هدايت مى‌گردد. در گذشته ، از اين دهانه مقدار کمى آب خارج مى‌شد و مظهر اصلى چشمه در حدود ۱۰۰ مترى غرب آن بود ،  ولى در اثر زلزله ، مظهر اصلى چشمه تقريباً خشک شده و قسمت عمده آب از مظهر فعلى آن جارى است. دهانه مظهر با درى آهنى پوشانيده شده و در يک چهار ديوارى محفوظ گرديده است. مقدار آب اين چشمه در حدود ۱۲ ليتر در ثانيه است.
علاوه بر آب حکیم، آب سلیمانی و آب شفا، آب رماتیسم، آب دنبه و گبری هم وجود دارد که این چشمه ها بایکدیکر فاصله چندانی ندارند./س

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.