600ميليون بيمار كليوي در جهان از بيماري خود خبر ندارند

آمارهاي جهاني نشان مي دهند كه نزديك به 600 ميليون بيمار كليوي در جهان زندگي مي كنند كه اغلب آنها به ظاهر سالم بوده و از بيماري خود اطلاع كافي ندارند.

حسام فيض الله زاده فوق تخصص كليه و مجاري ادرار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: روند ابتلا به بيماريهاي كليوي در سطح جهاني نشان مي دهند كه ميزان شيوع و بروز اين بيماريها با سرعت قابل توجهي در دنيا رو به افزايش است.

وي تصريح كرد:‌متاسفانه به دليل شرايط خاص بيماريهاي كليوي و عوارض قابل توجه آن كيفيت زندگي مبتلايان به شدت كاهش يافته و هزينه هاي مختلف جاني و اقتصادي بر جوامع تحميل مي شود.

فيض الله زاده با اشاره به اينكه تقريبا جايي را نمي توان پيدا كرد كه شيوع و بروز بيماريهاي كليوي در آنجا طي سالهاي اخير افزايش نيافته باشد تاكيد كرد: آمارهاي جهاني نشان مي دهند كه نزديك به 600 ميليون بيمار كليوي در جهان زندگي مي كنند كه اغلب آنها به ظاهر سالم بوده و از بيماري خود اطلاع كافي ندارند.

وي يادآور شد، بيماري كليه يك بيماري خاموش و بدون صدا است و اغلب مبتلايان به آن در مراحل اوليه بيماري، علامت خاصي از وجود بيماري در خود نمي بينند و به همين دليل خيلي دير متوجه مشكل و بيماري خود مي شوند.

فيض الله زاده افزود: همين دير متوجه شدن بيمار از وجود بيماري كليوي در خود موجب مي شود كه فرد خيلي دير براي درمان بيماري خود اقدام كرده و به همين علت بيماري او به يك نارسايي شديد تبديل شود.

وي خاطر نشان كرد: در صورت ابتلا به نارسايي هاي كليوي، علاوه بر تحميل هزينه هاي مالي سنگين به بيمار،‌خانواده او و دولت ،‌كيفيت زندگي بيمار نيز به شدت كاهش يافته و ناتوانيهاي شديد يا مرگ و مير در انتظار فرد مبتلا به نارسايي كليوي خواهد بود.

*با يك آزمايش كم هزينه مي توان بيماري كليوي را به موقع تشخيص داده و درمان كرد

اين فوق تخصص بيماريهاي كليه و مجاري ادرار ادامه داد: بيشتر مبتلايان به بيماريهاي كليوي تا زمان بروز نارسايي كليه از بيماري خود مطلع نمي شوند و به همين دليل اقدام خاصي براي كنترل بيماري انجام نمي دهند.

وي تاكيد كرد:‌اگر چه بيماري كليه در مراحل اوليه معمولا بدون علامت است اما با يك آزمايش كم هزينه مي توان بيماري كليوي را به موقع تشخيص داده و درمان كرد و از انجام پيوند چند ميليوني كليه بي نياز شد.

فيض الله زاده يادآور شد، در صورت تشخيص به موقع بيماري كليه و درمان آن در اغلب موارد روند بيماري آهسته تر شده و از پيشرفت و تبديل شدن آن به نارسايي كليه و خطرات جدي احتمالي جلوگيري مي شود.

وي گفت: اگر چه احتمال ابتلا به بيماريها و نارساييهاي كليوي در سنين ميانسالي و سالمندي بيشتر است اما همه افراد در تمام گروه هاي سني بايد مراقب ابتلا به بيماريهاي كليوي بوده و در فواصل زماني منظم به پزشك مراجعه كرده و تحت آزمايشات منظم و خاص قرار گيرند.

اين فوق تخصص كليه و مجاري ادرار با بيان اينكه پيشگيري از ابتلا به بيماريهاي كليوي به طور عمده بايد ازسوي خود مردم صورت گيرد اظهار داشت: هم اكنون عوامل و بيماريهايي همچون ديابت، فشار خون بالا و سوء مصرف داروها به عنوان سه عامل اصلي در بروز بيماريهاي كليوي شناخته مي شوند.

فيض الله زاده خاطر نشان كرد:‌سنگها و عفونتهاي ادراري،‌عوامل ژنتيكي و عوامل ناشناخته از ديگر عوامل بروز نارسنايي ها و بيماريهاي كليوي است./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار