اراک/

مسجد جامع شش ناو تفرش از بناهاي مورد توجه گردشگران است

مسجد تاريخي جامع شش ناو تفرش يکي از مهمترين آثار معماري دوره سلجوقيان و ازقديمي‌ترين مساجد کشور است .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران از اراك، اين مسجد در محله تاريخي "فم" تفرش واقع شده و نام آن از شش ناوداني گرفته شده که آب قنات از داخل آنها عبور مي‌کرده و به صورت شش قسمت مساوي به محله‌هاي تفرش مي رسيده است .
مجموعه مسجد از يک مناره آجري بسيار قديمي به ارتفاع حدود 20متر و قطر سه متر، گنبد بزرگي به ارتفاع حدود ‎15متر و قطر ‎16متر، دو شبستان، ايوان، صحن، قنات و چند حجره و حسينيه تشکيل شده‌است.
کاشيکاري و مقرنس کاري هاي سقف و ديواره ايوان مسجد يکي از شاهکارهاي مهم معماري سلجوقي در استان مرکزي است.
براي ورود به صحن مسجد بايستي از داخل تکيه بزرگي گذشت که حدود ‎ 300متر مربع مساحت دارد که در دوطبقه با سقف و ستونهاي چوبي احداث شده است.
در بدو ورود به اين مسجد قديمي، سيمايي از يک درخت چنار و قنات آب در ديدگان بازديدکنندگان متجلي مي شود ، درخت چناري که پس از سالها هنوز با صلابت ايستاده است

مناره اي به قطر سه متر و بلندي بيست متر با پلکاني پيچ در پيچ در قسمت شمال باختري صحن مسجد قرار دارد، قدمت مناره را قديمي‌تر از بناي مسجد دانسته و آنرا متعلق به قرن پنجم هجري قمري يعني اوايل عصر سلوقيان مي‌دانند . در انتهاي فوقاني مناره به خط کوفي "لااله الاالله" با آجر نوشته شده است.
درسال ‎ 1277هجري قمري ايواني آجري با مقرنسهاي گچي در جنب شبستان احداث شده که باني آن محمد ابراهيم بن عباس است.
مقصوره مسجد ششناو از ديگر قسمت هاي مسجد است که بر فراز آن گنبدهاي کلاه خودي به سبک گنبدهاي عصر سلجوقيان قرار گرفته است و قاعده ان هشت ضلعي است که تماما از آجر ساخته شده است.
در سردر صحن مسجد ايواني با جدار سفيد کاري شده و پوشش مقرنس گچي قرار گرفته است که در کمربند آن کتيبه اي قرار دارد که روي آن ابياتي به خط برجسته نستعليق در ستايش باني و تاريخ بنا که در سال 1277 هجري قمري بوده است نوشته شده است .
در غرب مسجد ،حسينيه بزرگي با حجره هاي متعدد ساخته شده است که در وسط آن صفه يا سکوي برجسته اي واقع شده است ، تعزيه خوانان همزمان با فرا رسيدن ماه صفر برروي آن تعزيه مي خوانند و تماشا چيان درون حجره ها و غرفه هاي فوقاني و تحتاني به تماشا مي نشينند.
طبقه همکف براي استفاده آقايان و طبقه دوم که دور تا دور تکيه را در بر گرفته براي بانوان در مراسم عزاداري مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
يکي از صحابه امام حسن عسگري ( ع ) در قرن ششم هجري به نام محمد محدث در اين مکان تاريخي دفن شده است.
اين بنا در قرن ششم در دوران سلجوقيان احداث شده و در شمار آثار ملي ايران به شماره به ثبت رسيده است .
مسجد جامع شش ناو در روزگار قاجار علاوه برمحل برگزاري نماز جمعه يکي از حوزه هاي مهم تدريس علوم ديني نيز به شمار مي رفته است./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.