عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

هپاتیت و ایدز مهمترین بیماریهای منتقله خون

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پرسنل پزشکی به دلیل مواجهه با خون و ترشحات خونی در معرض خطر بیماریهای هپاتیت، ایدز، تب مالت و غیره قرار دارند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر مهرناز رسولی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز 11دي در بیستمین کنگره بیماریهای عفونی و گرمسیری ایران اظهار داشت: پس از شناسایی HIV در 20 سال قبل توجه همه به سمت عوامل میکروبی جلب شد که از طریق خون وترشحات باعث انتقال می شوند.

وی افزود: پرسنل پزشکی عمدتا با خون و ترشحات آلوده بدن در زمان معاینه و مراقبت از بیمار احتمال ابتلای بالاتری دارند.

*پرسنل پزشکی در معرض خطر ابتلا به بیماریهای منتقله از طریق خون

دکتر رسولی نژاد ادامه داد: به دنبال این مسائل دستور العمل های مراقبتی و درمانی انجام شد که در راس آنها اصول احتیاطات استاندارد برای محافظت پرسنل پزشکی مشخص ،و طی آن پرسنل پزشکی بدون توجه به سن، جنس و موقعیت اجتماعی، اقتصادی، و سیاسی همه افراد راآلوده به تمام ارگانیسمها تصور کرده و بدون اینکه بیمار را تحت فشار انجام آزمایش قرار دهند خود را از این میکروبها محافظت كنند.

این متخصص بیماریهای عفونی با بیان اینکه این گروه مبتلایان درصد کمی از بیماران مبتلا را تشکیل می دهند ادامه داد: تب مالت، تب راجعه،‌مالاریا و بیماریهای خونریزی دهنده،‌هپاتیتها،‌ایدز و غیره از جمله بیماریهای منتقله از طریق خون هستند که هپاتیت و ایدز مهمترین این گروه محسوب می شوند.

وی یکی از مهمترین راههای حفاظت را استفاده از وسایلی از جمله دستکش،‌ماسک،‌پوشش چشم و گان دانست و گفت: علاوه بر این موارد شستشوی مدام دست قبل و بعد از ویزیت بیماران اهمیت بسیار بالایی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: برخی از انواع بیماریها به دنبال مواجهه شغلی اقداماتی پیشگیرانه از جمله دارو، واکسن و ایمونو گلوبیل ایجاد می شوند که بایداز مشورت متخصص بیماریهای عفونی در اولین فرصت پس از مواجهه بهره مند شوند.

رسولی نژاد خاطر نشان کرد: از دیگر مسائل مهم در این عرصه انجام اقدامات پیشگیری و کسب اطلاعات کامل در خصوص نوع مواجهه و زمان آن است./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار