از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد:

دستور‌العمل خرید و فروش ارز توسط صرافی‌های مجاز

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، دستور‌العمل خرید و فروش ارز توسط صرافی‌های مجاز را اعلام کرد.

به‌ گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، به‌منظور تامین نیازهای متقاضیان اعم از مسافرین ، دانشجویان، بیماران، واردکنندگان و صادرکنندگان به مبادلات ارزی از تاریخ 23/11/1390 به کلیه صرافی‌های دارای مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مجهز به سامانه سنا اجازه داده می‌شود تا نسبت به خرید و فروش ارز با نرخ توافقی اقدام کنند.
این گزارش می‌افزاید:‌ رعایت مفاد دستورالعمل زیر‌ توسط صرافی‌ها در‌ این راستا‌، الزامی است:
1- کلیه صرافی‌ها مکلفند صرفا" از سامان سنا جهت ثبت اطلاعات مربوط به عملیات خرید ، فروش، تبدیل و حواله‌ارزی استفاده نموده و به کار‌گرفتن سایر نرم افزارها مجاز نمی‌باشد.
2- ثبت مشخصات فردی به ویژه کد ملی برای اشخاص حقیقی و ثبت شناسه ملی برای اشخاص حقوقی به همراه مشخصات کامل نماینده قانونی آن الزامی است.
3- صرافی‌ها مکلفند بابت عملیات خرید ، فروش، تبدیل و حواله ارزی ، فاکتور سامانه سنا را ممهور به مهر صرافی نموده و به محض انجام معامله در اختیار مشتریان خود قرار دهند.صدور سایر فاکتور‌ها تخلف محسوب می شود.
4- مرجع تعیین حداقل و حداکثر کارمزد قابل دریافت برای حوالجات ارزی، کانون صرافان ایرانیان خواهد بود که می بایست پس از اعلام در معرض دید مشتریان قرار گیرد.
تبصره 1: تاقبل از تعیین حداقل و حداکثر کارمزد توسط کانون ،‌تعیین و اخذ کارمزد با توجه به عرف بازار و به صورت توافقی، بلامانع است.
تبصره 2: ثبت کارمزد دریافتی در سامانه سنا الزامی است.
5- تخلف از مفاد این دستورالعمل علاوه بر تعلیق یا ابطال مجوز فعالیت صرافی‌، موجب برخورد قانونی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.
6- صرافی‌ها مکلفند این دستورالعمل را به همراه نمونه فاکتور سامانه سنا در معرض دید مشتریان قرار دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار