مریم معترف در آستانه برگزاری سی امین جشنواره تئاتر فجر:

جشنواره زدگی آفت بزرگ مسئولین برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر است

مریم معترف ازدحام مخاطبان برای دیدن اجراهای جشنواره را ناشی از جشنواره زدگی عموم مخاطبان دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مريم معترف بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت و گو با پایگاه رسمی اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، روند جشنواره را از نظر کیفی رو به رشد توصیف کرد و گفت: خوشبختانه هر سال شاهد این هستیم که جشنواره تئاتر فجر هر سال بهتر از سال قبل برگزار می شود و امکانات بهتری در اختیار گروه های نمایشی قرار می گیرد.
وی افزود: امسال بازبینی ها خیلی زود به پایان رسید و به همین خاطر گروه ها فرصت لازم برای تمرین و روتوش نمایشنامه و اجرای خود را دارند. همچنین به نظر می رسد طراحی صحنه، لباس و نور نیز با آرامش بیشتری انجام پذیرد که این با توجه به شتابزدگی سال های قبل، نکته قابل تاملی است.
این کارگردان تئاتر، بهترین شیوه اجرای جشنواره را انتخاب از میان نمایش هایی دانست که قبلا روی صحنه رفته اند و توضیح داد: نمایشی که برای اولین بار به روی صحنه می رود با وجود تمام تلاش های گروه هنوز خام و ناپخته است، زیرا بسیاری از نواقص تئاتر در اجرا شناسایی و رفع می شود.
معترف ادامه داد: در همه جای دنیا مرسوم است که جشنواره های تئاتری از نمایش هایی استفاده می کنند که در طول سال اجرا رفته و توانسته اند به سطحی از کیفیت برسند. چون به هر حال ارزیابی های کیفی نمی تواند یک اجرای خوب را پیش بینی کند.
این هنرمند، تئاتر را گوشه ای از زندگی دانست و درباره حضور پیشکسوتان در جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: تئاتر جدا از زندگی روزمره هنرمندان و مخاطبان نیست. به همین خاطر هنرمندان پیشکسوت باید در کنار جوان ها در این رقابت شرکت کنند. البته هنرمندان با سابقه، عادت به تمرین های طولانی و از سر حوصله دارند و شاید به همین دلیل است که نمی توانند با شتابزدگی جشنواره فجر کنار بیایند.
وي با اشاره به این که جشنواره هر سال با نگاه به کاستی های دوره قبل برگزار می شود توضیح داد: باید برای ازدحام سالن های برگزاری در روزهای جشنواره فکری کرد. مثلا می توان تنها دو سوم از بلیط ها را فروخت تا هنرمندان و اصحاب رسانه بتوانند بدون دغدغه وارد سالن ها شوند.
مریم معترف در پایان گفت: متاسفانه گاهی دیده شده که مردم جشنواره زده هستند. کسانی که ممکن است در طول سال به دیدن تئاتر نروند، در روزهای برگزاری، برای خرید بلیط و شرکت در اجراها، در سالن های برگزاری جشنواره ازدحام می کنند که این موضوع برنامه ریزی را برای مدیران سخت می کند./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.