نیک زاده مسئول گروه دانشنامه پیامبر اعظم(ع) در گفتگو با
خبرنگار باشگاه خبرنگارانافزود:ارتباط با خداوند در بعد زمان ،زبان و ملیت نمی گنجد بلکه هر انسانی و در هر شرایطی می تواند با خدای خود رابطه داشته باشد،اما آنچه که در ادیان ابراهیمی و دین مبین اسلام در باره نماز مدنظر است برقراری ارتباط ویژه و هماهنگ از سوی انسان باخداست.
وی در این باره تصریح کرد:برخی از احکام اسلامی تعبدی هستند و آن طور که خداوند می خواهد بایستی از سوی بندگان انجام شود که در این صورت رابطه صحیح و کاملی بین انسانها و خداوند محقق می شود.
مسئول دانشنامه پیامبر اعظم(ص) گفت:همانطور که رابطه یک پزشک و بیمار به صورت منطقی و از سوی پزشک تعیین می شود و داروهایی که او تجویز کرده و از مسیری که پزشک صلاح دانسته مصرف می شود،در رابطه خداوند و انسان خدا به عنوان موجودی که به صلاح انسان آگاه است تعیین کننده اقامه نماز و شکل ارتباط با بنده است.
وی خاطرنشان کرد:هیچ گاه اسلام در کنار اقامه نماز مخالفت با دیگر مناجاتهای صحیح بندگان با خدای خود با هر زبان و در هر شرایط نداشته است و انسانها می توانند نیازها و درخولاستهای خود را در کنار نماز با معبود خود مطرح کنند.
وجود مقدس پیامبر(ص) به صورت بیانی و عملی مردم را به نماز دعوت می کردند
نیک زاد گفت:پیامبر (ص) فرمودند نماز بخوانید همانطور که من نماز می خوانم و از این رو همواره ایشان به صورت بیانی و عملی مردم را به نماز دعوت می کردند.
وی ادامه داد:آیات نماز مکی بوده و مسلمانان قبل از هجرت به مدینه نیز نماز می خواندند و آیات نماز همچون سایر آیاتی که احکام الهی و عبادی را مطرح می کنند به صورت کلی اشاره به اقامه نمازهای 5 گانه داردو اجرا و اشکال نماز در بیان و عمل پیامبر(ص) ارائه شده است.
وی خاطرنشان کرد:امر به اقامه نماز به صورت دفعی بوده در صورتی که برخی از احکام الهی چون حرمت شرب خمر تدریجی بوده است.
مسئول گروه دانشنامه پیامبر اعظم(ص) افزود:در گذشته بسیاری از پیروان ادیان ابراهیمی در مکه بودند و براساس این ادیان الهی به اقامه نماز در مسجد الحرام می پرداختند و این در حالی است که در همان زمان عده ای نماز را به صورت کف و سوت و با تحریف انجام می دادند.
وی با تاکید بر وجود اشتراک اقامه نماز و دعا و نیایش در ادیان توحیدی گفت:خوش بختانه درباره نماز دین مبین اسلام در اجرا و شکل اصلی آن تغییر و تحریفی رخ نداده اما در برخی از مذاهب و فرق اسلامی در اجرای فرعی آن تغییرات و تحریفاتی بوجود آمد.
نیک زاد ادامه داد:تحریفات در مورد نماز گاه عمدی و گاه سهوی بوده که باید این موارد را از فتواهای فقهی و درباب اجتهاد و در جزئیات نماز جدا کرد.
تحریف نماز در بین فرق اسلامی ناشی از دوری از منابع اصیل اسلام است.
نیک زاد گفت:تحریف نماز در بین فرق اسلامی ناشی از دوری از منابع اصیل اسلامی و فضاهای علمی و اجتهادی در جهان اسلام است./ل