جایگاه نماز در ادیان توحیدی

رابطه صحیح انسان با خداوند از طریق نماز میسر است

ارتباط با خداوند در بعد زمان،‌زبان و ملیت نمی گنجد،‌بلکه هر انسانی و در هر شرایطی می تواند با خدای خود رابطه داشته باشد اما آنچه در تمامی ادیان ابراهیمی مطرح است برای برقراری ارتباط هماهنگ از سوی انسان از طریق نماز است.

نیک زاده مسئول گروه دانشنامه پیامبر اعظم(ع) در گفتگو با

خبرنگار باشگاه خبرنگاران

افزود:ارتباط با خداوند در بعد زمان ،‌زبان و ملیت نمی گنجد بلکه هر انسانی و در هر شرایطی می تواند با خدای خود رابطه داشته باشد،‌اما آنچه که در ادیان ابراهیمی و دین مبین اسلام در باره نماز مدنظر است برقراری ارتباط ویژه و هماهنگ از سوی انسان باخداست.

وی در این باره تصریح کرد:برخی از احکام اسلامی تعبدی هستند و آن طور که خداوند می خواهد بایستی از سوی بندگان انجام شود که در این صورت رابطه صحیح و کاملی بین انسانها و خداوند محقق می شود.

مسئول دانشنامه پیامبر اعظم(ص) گفت:همانطور که رابطه یک پزشک و بیمار به صورت منطقی و از سوی پزشک تعیین می شود و داروهایی که او تجویز کرده و از مسیری که پزشک صلاح دانسته مصرف می شود،‌در رابطه خداوند و انسان خدا به عنوان موجودی که به صلاح انسان آگاه است تعیین کننده اقامه نماز و شکل ارتباط با بنده است.

وی خاطرنشان کرد:هیچ گاه اسلام در کنار اقامه نماز مخالفت با دیگر مناجاتهای صحیح بندگان با خدای خود با هر زبان و در هر شرایط نداشته است و انسانها می توانند نیازها و درخولاستهای خود را در کنار نماز با معبود خود مطرح کنند.

وجود مقدس پیامبر(ص) به صورت بیانی و عملی مردم را به نماز دعوت می کردند

نیک زاد گفت:پیامبر (ص) فرمودند نماز بخوانید همانطور که من نماز می خوانم و از این رو همواره ایشان به صورت بیانی و عملی مردم را به نماز دعوت می کردند.

وی ادامه داد:آیات نماز مکی بوده و مسلمانان قبل از هجرت به مدینه نیز نماز می خواندند و آیات نماز همچون سایر آیاتی که احکام الهی و عبادی را مطرح می کنند به صورت کلی اشاره به اقامه نمازهای 5 گانه داردو اجرا و اشکال نماز در بیان و عمل پیامبر(ص) ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد:امر به اقامه نماز به صورت دفعی بوده در صورتی که برخی از احکام الهی چون حرمت شرب خمر تدریجی بوده است.

مسئول گروه دانشنامه پیامبر اعظم(ص) افزود:در گذشته بسیاری از پیروان ادیان ابراهیمی در مکه بودند و براساس این ادیان الهی به اقامه نماز در مسجد الحرام می پرداختند و این در حالی است که در همان زمان عده ای نماز را به صورت کف و سوت و با تحریف انجام می دادند.

وی با تاکید بر وجود اشتراک اقامه نماز و دعا و نیایش در ادیان توحیدی گفت:خوش بختانه درباره نماز دین مبین اسلام در اجرا و شکل اصلی آن تغییر و تحریفی رخ نداده اما در برخی از مذاهب و فرق اسلامی در اجرای فرعی آن تغییرات و تحریفاتی بوجود آمد.

نیک زاد ادامه داد:تحریفات در مورد نماز گاه عمدی و گاه سهوی بوده که باید این موارد را از فتواهای فقهی و درباب اجتهاد و در جزئیات نماز جدا کرد.

تحریف نماز در بین فرق اسلامی ناشی از دوری از منابع اصیل اسلام است.

نیک زاد گفت:تحریف نماز در بین فرق اسلامی ناشی از دوری از منابع اصیل اسلامی و فضاهای علمی و اجتهادی در جهان اسلام است./ل
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار