سوباك دو ورزش رزمي + تصویر

هنر رزمي سوباك دو با سابقه اي كهن و از زمان سلسله سيلا 963 قبل از ميلاد در كشور كره گسترش پيدا كرد و در سال 1945 مشخصي به نام هوانگ كي اين هنر را به صورت نوين در كره بنيان نهاد.

به گزارش

خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران

، استاد مصطفي محمودي تنها نماينده اين ورزش در كشور است كه در سال 1995 در پنجاهمين سالگرد مودوك كوان اين هنر رزمي را زير نظر استاد بزرگ هواهنگ‌كي آموزش ديد.



استاد محمودي در بهمن ماه 1389 مجوز فعاليت سراسري در ايران را زير نظر كميته ورزشهاي رزمي كره‌اي فدراسيون ورزشهاي رزمي دريافت نموده است. پنج ارزش در سوباك دو وجود دارد كه شامل 1- تاريخ و سنت،2- فلسفه، 3- انضباط، 4- احترام، 5- تكنيك مي‌باشد.

 

تمرينات پايه در اين رشته ورزشي هبانگ(نرم)،تمرينات مبارزات قراردادي ، دفاع شخصي، مبارزات آزاد و كنترلي شكستن اجسام سخت،‌حركات تنفسي مي‌باشد.
با توجه به گستردگي تمرينات سوباك دو هنر جويان مي توانند در بخش‌هايي كه علاقه دارند فعاليت كنند.
درجات در سوباك دو به دو شكل گاپ و دان مي‌باشد كه شامل ده‌گاپ و هشت دان است. ده‌گاپ به صورت جداگانه شامل چهار كمربند سيفيد، نارنجي سبز، قرمز مي‌باشد كه به ترتيب نشاندهنده كامل شدن هنر هاي رزمي هنر جو طي مدت آموزش است و اما درجات در مرحله دان،دان يك تا سه كمربند سورمه‌اي و دان چهار به بالا كمربند سورمه‌اي بانوار قرمز در وسط نوار سرمه‌اي نيز به جاي مشكي يا سياه مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه نشان دهنده تكامل شخص است اما درسوباك دو اعتقاد بر اين است كه هنر جو در هر زمان نياز به آموزش دارد و هيچگاه كامل نخواهد شد حتي در بالاترين درجات پس رنگ مورد استفاده در سطح دان سورمه‌اي است.

 
قوانين مسابقات در سوباك دو به شرح ذيل مي‌باشد.

مسابقات به دو شيوه كنترليو آزاد برگزار مي گردد نمايشهاي انفرادي وتيمي شامل هياتگ ها ،‌دفاع شخصي،‌شكستن اجسام مي‌شود. هيانگ(نرم) به صورت انفرادي و تيمي برگزار مي‌گردد.
در مبارزات كنترلي از لوازم حفاظتي همچون كلاه با گارد صورت دستكش،‌ساعد بند، ساق بند، روپايي و كاپ استفاده مي شود. لباس (توبوك) در سوباك دو به صورت يقه بازكاراتراي با نوار رنگي به رنگ كمربند در دور يقه، آستين‌ها و پايين لباس استفاده مي‌شود در اين ورزش مبارازت در يك تايم 3 دقيقه‌اي انجام مي‌شود درصورت تساوي يك تايم دو دقيقه‌ در صورت تساوي يك تايم دو دقيقه و باز هم در صورت تساوي شكستن اجسام سخت و در آخر وزن كشي برنده را مشخص مي‌كند.

نكته حائز اهميت اينكه در سوباك دو به هيچ عنوان برنده و يا بازنده بودن مطرح نيست وبه همين دليل در تمامي مسابقات روح برادري و كمك به يكديگر فراوان ديده مي‌شود.

استاد بزرگ هوانگ‌كي در سال 2002 دار فاني را وداع گفت و بعد از ايشان كوان جانگ نيم هوانگ مسئوليت اين كسب را بر عهده گرفته است و براي ترويج اين هنر رزمي مي‌كوشد تا سال 1979 فشارهاي سياسي زيادي بر مودوك كوان وارد شد و فضاي دشواري براي ادامه فعاليت فراهن نمود و به همين منظور استاد تصميم به عزيمت به خارج از كره و ترويج هنر رزمي در سراسر جهان شد و در ايالات متحده، يونان، انگلستان، فرانسه،‌بلژيك ، آلمان، ايتاليا، سوئيس، هلند، پورتوريكو، آرژانتين،‌ مالزي، بروئني ، استراليا، ايران و ... اين هنر را گسترش داد.

           


پس از تشكيل بزرگترين سازمان رزمي در كره كه بسياري از مكتب ها در آن قرار گرفتند و سيستم تكواندو را تشكيل دادند استاد هوانگ كي با توجه به اين موضوع كه معيارهاي ناعادلانه ‌اي براي مودوك كوان در نظر گرفته شده است از حضور در اين سيستم خودداري نمود به همين جهت دولت كره مجوز مودوك كوان را لغو نمود اما استاد هوانگ كي پرونده را به ديوان عالي كشور كره برد و در سال 1966 برنده پرونده شناخته شد و در نتيجه سازمان سوباك دو ،مودوك كوان را تشكيل داد.

از سال 1960 تا 1961 مودوك كوان 8 خبرنامه متوالي را منتشر ساخت كه نشان از قدرت مودوك كوان قبل از كودتاي نظامي در كره مي باشد.
بهبود روابط انساني از طريق هنر رزمي سوباك دو جزء جدايي ناپذير اين هنر رزمي است.

در سال 1960 انجمن كره اي سوباك دو رسما در دولت كره به هنر رزمي سنتي كره اي ثبت شد و در سال بعد مودوك كوان و فلسفه وجودي آن براي اولين بار به رسميت شناخته شد سوباك دو شامل استفاده تاكنيك هاي قابل توجه دست ور رقص دست در سيستم سخت ونرم مي باشد يا به دست آوردن كتاب مويي دو بوتونگ جي ومطالعه آن وي روح تازه اي به سوباك دو داد و مشغول به سوباك دو شد .

در سال 1947 نام اين هنر به تانگ سو دو تغيير داد مودوك كوان يكي از 5 سبك اصلي هنرهاي رزمي كره اي است وي در ابتدا هنر رزمي خود را هواسود و هنر دست و گل ناميد كه با توجه به عدم شناخت عمومي نتوانست شاگردان زيادي جمع آوري كند بعد از پايان جنگ جهاني دوم و در 9 نوامبر 1945 مودوك كوان را بنيان نهاد او يك سال زير نظر استاد يانگ هنر رزمي آموخت و به عنوان شاگردار شده به كره بازگشت با توجه به اشتغال كره توسط ژاپن وي مجوز ادامه فعاليت رزمي را نداشت.

وي در سال 1936 در راه اهن چو كار مي كرد و با توجه به اجازه استفاده از كتابخانه وي مشغول مطالعه فلسفه كاراته اوكينا وا شد در طول چند سال وي مشغول تكميل و بلوغ خود در زمينه هنرهاي رزمي شد پس از فارغ التحصيلي از دبيرستان در سال 1935 كوان جانگ نيم در راه آهن منچوري مشغول كار شد در سال بعد وي به يك استاد چيني به نام يانگ معرفي شد.

شكل گيري اين هنر رزمي فرآيند ساده اي نبود در سال 1921 زماني كه استاد 7 ساله بود شاهد اعلام تعدادي از اساتيد هنر رزمي در كره بود در آن زمان تعدادي از اساتيد هنر رزمي حدود 7 يا 8 نفر توانستند از زندان فرار كنند و هوانگ كي هنر رزمي را از يكي از افراد فراگرفت.

مودوك كوان به معناي واقعي مدرسه تقوا و پرهيزگاري و هنر رزمي است اين هنر رزمي در سال 1945 توسط كوان جانگ نيم هوانگ گي بنا نهاده شد.

سوباك دو به معني واقعي يك هنر رزمي است چرا كه با بهره گيري سيستمهاي سخت و نرم تمرينات خود را به گونه اي طراحي نموده كه افراد از خردسالي تا كهن سالي با توجه به شرايط جسماني خود به تمرين بپردازد.

 
 
* سوباك دو در ايران

در سال 1995 استاد مصطفي محمودي در پنجاهمين سالگرد تاسيس سوباك دو توسط استاد بزرگ هوانگ كي به اين همايش دعوت شدند و در ان جا علاوه بر آشنايي با اين هنر رزمي در ايران و شهر كرج تاسيس شد.

با توجه به پيشرفت خوب سوباك دو د ر سال هاي ابتدايي به دليل بي مهري تعدادي از مسئولان اين هنر رزمي مجوز فعاليت در ايران را ننمد و آموزش اين هنر رزمي به مركز سوباك دو آذرخش محدود گرديد.

در سال 1382 به دعوت آذربايجان استاد محمودي به همراه سيد شهاب الدين حسيني در مسابقات آزاد باكو شركت نمودند كه در اين مسابقات آقاي سيد شهاب الدين حسيني موفق به كسب دو نشان طلا گرديد.

در بهمن ماه سال 1389 كميته ورزشهاي رزمي كره اي ، فدراسيون ورزشهاي رزمي مجوز فعاليت اين هنر رزمي را در سراسر ايران صادر نمود./مح
 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran, Islamic Republic of
erfan
۱۶:۳۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
سلام من معتقدم که سوباک دو هنر رزمی است که اصلا نمیشه ازش جدا شد ودوستی فراموش نشدنی است من خودم شاگرد استاد شهاب حسینی بودم.
Iran, Islamic Republic of
براتی
۱۰:۳۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۱
سبک مودوک کوان زیر نظر استاد محمد رضا دلیر از فدراسیون مودوک کوان کره می باشد ولی این سازمانی که شما اشاره کردید و از آن تعریف کردید مرکزیتش در آمریکا است و از طرف آمریکای جنایت کار ساپورت می شود .
و در ضمن دوست عزیز :
عکس اول مربوط به جوجیتسو و عکس سوم مربوط به هنرهای رزمی چینی (تایچی ) و عکس آخر هم مربوط به هنرهای رزمی فیلیپینی است و هیچکدام ربطی به مودوک کوان ندارد .
آخرین اخبار