رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد

استفاده ار انرژی‌های پاک در کشاورزی فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از استفاده انرژی‌های پاک در بخش کشاورزی این استان خبر داد.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران،‌ به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهرزاد خرد در جلسه ستاد هدفمندی یارانه‌ها در بخش کشاورزی استان فارس اظهار داشت: کاهش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی در کنار اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به صورت جدی در دستور کار قرار دارد و باید ترتیبی اتخاذ شود تا با حمایت گسترده بتوان قیمت تمام شده محصولات را کاهش داد تا ضرر و زیانی متوجه کشاورزان نشود.
خرد روی آوردن به کشاورزی حفاظتی را مهم‌ترین دستاورد مثبت این قانون عنوان کرد و بیان داشت: در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، عملیات کشاورزی حفاظتی به روی 155 هزار و 431 هکتار از اراضی صورت پذیرفته که سبب کاهش 25 درصدی مصرف کود و 14 درصدی مصرف آب شده است.
وی تصریح کرد: هم‌چنین استان فارس با اجرای کشاورزی حفاظتی، حفظ بقایای گیاهی و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری توانسته است 7 هزار و 213 میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی و میزان مصرف کود را نیز به 6،9 میلیون کیلو گرم کاهش داده و فارس را به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در زمینه تولید محصول سبز و ارگانیک در سطح کشور معرفی کند.

جذب صددرصدی تسهیلات تامین نقدینگی خرید سوخت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه در جذب تسهیلات تامین نقدینگی خرید سوخت به کشاورزان، رتبه نخست کشوری را داریم، گفت: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و مدیریت سوخت، استقبال کشاورزان در به کارگیری ماشین‌ها، ادوات جدید و فناوری‌های نوین با مصرف سوخت پایین، افزایش قابل توجهی داشته است.
وی تصریح کرد: در این راستا، فارس با به کار گیری 400 کمباین مدرن و منطبق با فناوری روز سبب کاهش از هفت درصد به دو درصدی ریزش غلات کشور و جلوگیری از هدررفت غلات به میزان 96 هزار تن شده است.
خرد علاوه بر کاهش بار تردد ادوات و ماشین‌آلات در اراضی زراعی، کاهش 75 درصدی زمان عملیات زراعی را از دیگر نتایج مثبت روی آوردن به کشاورزی حفاظتی دانست و گفت: کشاورزی حفاظتی هم‌چنین سبب کاهش 479 هزار و 244 ساعت در تهیه زمین و کاشت محصولات زراعی در استان فارس شده است.

تاثیر مثبت قانون هدفمندی یارانه‌ها بر صنعت دام و طیور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار داشت: با اجرای طرح بهینه‌سازی مصرف سوخت در واحدهای مرغداری استان فارس سرانه سوخت مصرفی جوجه در طول دوره پرورش از 1،5 به هشت لیتر رسیده و کاهش سوختی معادل 6 میلیون و 500 هزار لیتر را در پی داشته باشد که این امر سبب شده تا شاخص کارایی نیز از 150 به 200 ارتقا یابد.
خرد بیان داشت: تولید گوشت مرغ استان فارس در سال آغاز هدفمندی یارانه‌ها نیز رشدی معادل 12 درصد را نشان می‌دهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: همزمان با اجرای این قانون، رتبه فارس در تولید گوشت قرمز نیز به جایگاه نخست ارتقا یافت.
خرد گفت: در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، طرح افزایش دام سبک پربازده به مرحله اجرا در آمد که سبب افزایش ظرفیت تولید گوشت این استان به 121 هزار کیلوگرم شد.
وی ایجاد خلاقیت و تولید محصول جدید را از دیگر آثار مفید و مثبت قانون هدفمندی رایانه‌ها عنوان کرد و ابراز داشت: پس از اجرای این قانون، برای نخستین بار در فارس خوراک دام با استفاده از ضایعات کشاورزی تولید شد که همراه با غنی‌سازی، افزایش ضریب جذب و کاهش قیمت تمام شده، تولید شده بود.

استفاده از انرژی‌های پاک

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: اجرای این قانون سبب گرایش صنایع کشاورزی به سوی استفاده از انرژی پاک (گاز) شده است.
خرد افزود: پس از اجرای این قانون مصرف برق به میزان قابل توجه کم شده و بیش از 70 درصد صنایع تبدیلی کشاورزی از بانک خازنی برای کاهش مصرف برق استفاده می‌کنند، به طوری که براساس آمار از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها میزان مصرف سوخت بخش کشاورز ی در 9 ماه اجرای آن، 23 درصد کاهش نسبت به سال 89 نشان را می‌دهد.

جذب صد در صدی تسهیلات بهینه‌سازی گلخانه‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه تشریح دستاوردهای قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: فارس توانسته است تسهیلات بهینه‌سازی واحدهای گلخانه‌ای و قارچ‌های خوراکی را به صورت صد درصد جذب کند.
خرد بیان داشت: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، به منظور اصلاح و احیای باغات نیز 363 کارگاه آموزشی و کلاس‌های آموزشی علمی و عملی برگزار شده است.

آبیاری نوین و صرفه‌جویی در میلیون‌ها لیتر آب

خرد در ادامه سخنان خود گفت: استان فارس پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با توسعه 20 هزار هکتار تسطیح لیزری در اراضی زراعی موجبات صرفه‌جویی 60 میلیون متر مکعبی آب را فراهم کرده است.
وی تصریح کرد: با استفاده از محل تسهیلات هدفمندی یارانه‌ها، بیش از 300 طرح به مبلغ 25 میلیارد ریال را برای تجهیز کشاورزی هزینه کرده و با اجرای 300 کیلومتر کانال بتونی و افزایش راندمان آبیاری از 30 درصد به 65 درصد در 30 میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی به عمل آمده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: فارس با توسعه 17 هزار هکتار آبیاری نوین سبب صرفه‌جویی 80 میلیون متر مکعب و با اجرای 670 کیلومتر خطوط انتقال آب با لوله به جای کانال‌های سنتی سبب صرفه‌جویی 94 میلیون متر مکعبی شده است.
خرد در پایان تصریح کرد: در بخش آب و خاک نیز 264 میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی به عمل آمده است. /ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.