کد خبر: ۳۵۱۵۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۵

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: سالمندی می تواند، دوران سرزندگی، نشاط، عزم و اراده، بزرگی، عزت و شکوه باشد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر معصومه همتی مسلک پاک، به 8 سئوال اساسی و مهم سلامتی سالمندان چنین پاسخ داد:
۱- چگونه بهداشت فردی خود را رعایت کنیم؟
مسواک زدن حتی در موارد استفاده از دندان مصنوعی ضروری است. (اگر نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب حل کنید این محلول برای قرقره و شستشوی دهان مناسب است)‌، به طور مرتب استحمام نموده و لباسهای خود را تعویض کنید. موها را تمیز و ناخنها را کوتاه و پاکیزه نگهدارید. بدن خود را خصوصاً در فصول سرد سال گرم نگهدارید. اگر پوست شما زخمی شد با ضدعفونی کردن آن از عفونی شدن زخم جلوگیری کنید.
۲ – توصیه های لازم برای برخورداری از تغذیه متعادل برای سالمندان کدامند؟
از پرخوری و کم خوری اجتناب کنید. سه وعده غذای اصلی و دو وعده سبکتر در بین آنها معمولاً مناسب است.
از سبزیجات و میوه جات متنوع استفاده کنید. سالمندان سعی کنند گوشت قرمز را کمتر و به جای آن گوشت مرغ و ماهی بخورند. شکر و نمک را کمتر مصرف کنند. شیر و فراورده های آن را در برنامه غذائی روزانه فراموش نکنند. روزانه حداقل هشت لیوان مایعات ترجیحاً آب ساده بنوشند.
۳ – آیا ورزش برای سالمندان مفید است؟
نرمش و پياده روی منظم و مداوم بهترین ورزش در دوران سالمندی است. خصوصاً اگر دسته جمعی با هم سن و سالان انجام پذیرد. فعالیتهای بدنی سبک در پیشگیری از بیماریهای شایع دوران سالمندی از جمله بیماریهای قلبی، دیابت، پوکی استخوان و بیماریهای مفاصل، فشار خون و افسردگیها بسیار مفید هستند. سعی کنید ۳۰ دقیقه صبح و ۳۰ دقیقه شب پیاده روی کنید( در صورت وجود بیماری لازم است ورزش با مشورت پزشک انجام گیرد)‌
۴ - چگونه می توان از خواب راحت برخوردار بود؟
برای داشتن خوابی راحت در سراسر شب بهتر است سر وقت بطور منظم و با لباس راحت به رختخواب بروید. اگر از میزان خواب شما کاسته شده است نگران نباشید این پدیده در سنین بالا طبیعی است. از خوابیدن در روز به مدت طولانی اجتناب کنند. چرت زدن در طول روز باعث بی خوابی در شب می شود. از مصرف خودسرانه داروها خصوصاً داروهای خواب آور خودداری کنید. از نوشیدن چای و قهوه در ساعات قبل از خواب خودداری کنید.
نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب توصیه می شود.
۵ - مصرف دخانیات در دوران سالمندی چه مضراتی دارد؟
مصرف دخانیات خطر بیماریهای قلبی و عروقی، بیماری قند، ناراحتی ریوی و گوارشی را افزایش می دهد.
۶ – برای داشتن اجابت مزاج طبیعی در دوران سالمندی چه توصیه ای می کنید؟
اگر از ایجاد نفخ شکم به دنبال میوه جات و سبزیجات ناراحت هستید می توانید میوه جات و سبزیجات را پخته مصرف کنید تا نفخ کمتری ایجاد کند(یا اینکه برای کاهش نفخ شکم از داروهای خانگی مثل عرق نعناع استفاده کنید)، از داروهای ملین جهت اجابت مزاج استفاده نکنید زیرا این داروها مانع کارکردن طبیعی روده ها می شوند. در صورت مشاهده خون در مدفوع و یا سیاهرنگ شدن مدفوع به پزشک مراجعه شود. برای اجابت مزاج راحت تر موارد زیر را رعایت کنید: استفاده از میوه جات و سبزیجات، انجام تمرینات ورزشی یا پیاده روی، نوشیدن آب بخصوص بعد از برخاستن از خواب، رفتن به توالت هر روز در موقع معین.
۷ – چگونه می توان از بروز حوادث پیشگیری کرد؟
از حرکتهای ناگهانی و سریع اجتناب کنید مخصوصاً هنگام برخاستن از رختخواب ابتدا کمی بنشینید و بعد بایستید. از کفش و دمپائی مناسب استفاده کنید تا احتمال لیزخوردن کمتر شود. مثلاً دمپایی ابری برای حمام مناسب نیست. هنگام عبور از پله ها برای اطمینان بیشتر از نرده ها کمک بگیرید. از راه رفتن در مکانی که نور آن کم است پرهیز کنید. برای داشتن دید بیشتر پس از معاینات پزشکی از عینک مناسب استفاده کنید.
۸ - فعالیتهای اجتماعی یک سالمند چگونه باید باشد؟
با برقراری دوستی با دیگران و مشارکت در کارهای اجتماعی و انسان دوستانه سلامتی را نزد خود و دیگران تامین کنید. زندگی و تماس نزدیک با اعضاء خانواده در حفظ شادابی و سلامت شما امری حیاتی است. با انجام فرایض دینی، تفحص در امور مذهبی، رفتن به مساجد و زیارت اماکن مذهبی اعتقادات مذهبی خود را هر چه بیشتر تقویت نمایید که باعث آرامش دل و تسلای روح می شود.
گفتنی است سازمان بهداشت جهانی سال 91 را سال «زندگی سالم، طول عمر بیشتر» نامگذاری کرده و خواستار توجه بیش از پیش به سالمندان جوامع شده است./عط

 

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.
 

کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران موبایلی - پایین صفحه خبر
کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران موبایلی - پایین صفحه خبر
کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران موبایلی - پایین صفحه خبر
کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران موبایلی - پایین صفحه خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر