لاریجانی در سفر به آذربایجان تاکید کرد:

ضرورت تحکیم همکاری‌های پارلمانی فی‌مابین ایران و آذربایجان

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار ۳ روزه سال گذشته خود به جمهوری آذربایجان بر تحکیم همکاری‌های پارلمانی فی‌مابین دو کشور و توافق برای توسعه همکاریهای سه جانبه ایران- آذربایجان و ترکیه تاکید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ،علی لاریجانی بعد از سفر رئیس مجلس آذربایجان که در سال ۸۸ به تهران انجام شده بود و در پاسخ به دعوت وی از تاریخ ۹ الی ۱۱ تیرماه به باکو، مرکز جمهوری آذربایجان سفر کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر به آذربایجان ادامه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تحکیم روابط همه جانبه با همسایگان و تبیین مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات منطقه را پیگیری کرد.

نماینده مردم قم در مجلس هشتم، در سفر به باکو علاوه بر دیدار و گفت وگو با رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان، با الهام علی اف رئیس جمهور، آرتور راسی زاده نخست وزیر و چند تن از مقامات بلند پایه این کشور دیدار و پیرامون موضوعات مورد علاقه بحث و تبادل نظر کرد.

توافق بر ادامه مشورت‌های نزدیک رهبران دو کشور به ویژه تحکیم همکاری های پارلمانی فی مابین، ضرورت حل و فصل عادلانه مناقشه قره باغ در چارچوب حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و توافق برای توسعه همکاریهای سه جانبه ایران- آذربایجان و ترکیه از مهم ترین محورهای مذاکرات سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به جمهوری آذربایجان بود.

وکیل سپه اجیرلو نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار، سیدکاظم موسوی نماینده مردم اردبیل، محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، فاطمه رهبر نماینده مردم تهران، غلامحسین مسعودی ریحان نماینده اهر و هریس، محمدرضا حسین‌نژاد نماینده مردم شیروان، سیدکاظم دلخوش‌اباتری نماینده مردم صومعه‌سرا، مؤید حسینی‌صدر نماینده مردم خوی و سیروس سازدار نماینده مردم مرند و جلفا رئیس مجلس را در این سفر‌ همراهی کردند.

کشور آذربایجان در شمال ایران واقع و با کشور های روسیه، گرجستان، ارمنستان، ایران و دریای خزر همسایه است. این کشور از کشورهای نفت خیز دنیا است و نفت بخش بزرگی از اقتصاد آن را تشکیل می دهد. باکو، پایتخت و بزرگترین شهر کشور آذربایجان است. باکو در سواحل غربی دریای خزر واقع است، بالغ بر ۳/۰۰۰/۰۰۰ نفر جمعیت دارد.

بیشتر جمعیت جمهوری آذربایجان مسلمان شیعه هستند. زبان رسمی کشور ترکی آذربایجانی بوده و در کنار زبان ترکی آذربایجانی، زبان‌های روسی، ارمنی، کردی، تالشی، تاتی، عبری، و لزگی نیز صحبت می‌شود. ترکی آذربایجانی از نظر تقسیمات زبانی، جزئی از ترکی غربی و یا ترکی اوغوز است. ترکی آذربایجانی، ترکی ترکیه و ترکی ترکمنی در گروه ترکی غربی و یا ترکی اوغوز قرار می‌گیرند.

حدود ۷۰ درصد مردم جمهوری آذربایجان شیعه و در کل ۹۳٫۴ درصد مردم این کشور مسلمان می باشند. لاکن مذهب هیچگونه امتیاز خاصی برای هموطنان و یا ملیت های دیگر شامل نمی شود. ۴٫۸ درصد جمعیت نیز مسیحی ارتدکس و بقیه (۲٫۴ درصد) پیرو ادیان دیگرند.

فاصله زمینی از مرز ایران ( شهرآستارا) تا شهر باکو حدود ۴۰۰ کیلومتر (تقریبا ۴ ساعت راه زمینی و ۵۰ دقیقه هوایی از فرودگاه امام خمینی تهران) است.

نوع حکومت جمهوری آذربایجان، جمهوری پارلمانی چندحزبی با یک مجلس قانون‌گذاری است. این جمهوری سکولار بوده و از سال ۲۰۰۱ به عضویت شورای اروپا درآمده‌ است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار