کد خبر: ۳۵۱۶۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۵
شهرکرد/

مدیرطرح پل زیرقوسی كارون چهار شركت ماشین سازی اراك: عملیات نصب بزرگترین پل زیرقوسی خاورمیانه بر روی دریاچه سد كارون چهار، با 30 درصد پیشرفت فیزیكی در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهركرد:

احمد ساریخانی افزود: زمان بهره برداری در قرارداد این پل، سال 92 تعیین شده اما متخصصان شركت ماشین سازی اراك در تلاش هستند تا این طرح ملی را تا 22 بهمن امسال به پایان برسانند.
وی گفت: قرارداد ساخت این پل در تیرماه 89 به سفارش شركت توسعه منابع آب و نیروی ایران و مشاور هراز راه به ارزش اولیه 260 میلیارد ریال نهایی شد و تمامی مراحل طراحی و اجرای زیرسازه و روسازه و نصب آن به دست متخصصان ماشین سازی اراك انجام می شود.
مدیر طرح پل زیر قوسی كارون چهار شركت ماشین سازی اراك يادآور شد: پیش مونتاژ این پل در ماشین سازی اراك مراحل پایانی را طی كرده و قطعات برای نصب به محل دریاچه سد كارون چهار حمل شده است.

ساریخانی یادآورشد: ماشین سازی اراك با 200 نفر پرسنل همراه با شركت سامان محیط مراحل ساختمانی و بخش های مهندسی، طراحی و ساخت پل را به پایان رسانده است.

وی افزود: با توجه به انجام 30 درصدی عملیات نصب این پل، در مجموع حدود 72 درصد این طرح انجام شده است.

مدیر طرح پل زیر قوسی كارون چهار شركت ماشین سازی اراك گفت: دو سر عرشه این پل زیرقوسی دو تونل به نام های 'كتولا' و 'كرستان' قرار دارد.

ساریخانی ياداور شد: خیز قوس این پل حدود 67 متر است و با توجه به زیرآب رفتن شریان ترددی محور ایذه - شهركرد ساخت این پل به عنوان مسیر ارتباطی جایگزین در دست انجام است.
وی افزود: دهانه اصلی این پل 300 متر، طول عرشه آن 380 متر و عرض آن 11 و هشت دهم متر است كه دارای دو باند سواره رو و دو پیاده رو در طرفین است.

مدیر طرح پل زیر قوسی كارون چهار شركت ماشین سازی اراك خاطرنشان كرد: ارتفاع این پل عظیم از كف دره 250 متر و فاصله آن از سطح آب دریاچه در بالاترین حد آبگیری 72متر است.
ساریخانی گفت: برای ساخت این پل سه هزار و 750 تن سازه فلزی استفاده شده و عرشه آن تمام فلزی است.

وی بیان كرد: با ساخت این پل در ماشین سازی اراك از خروج مقدار زیادی ارز ( چهار برابر مبلغ قرارداد ) از كشور جلوگیری شده است.

مدیر طرح پل زیر قوسی كارون چهار شركت ماشین سازی اراك گفت: این شركت پیش از این در سال 83 با ساخت پل زیرقوسی كارون سه با 50 متر دهنه قوس كوچكتر نسبت به پل كارون چهار در زمینه پل سازی در خاورمیانه ركورد زده بود.

ساریخانی ، بهره گیری از عرشه تمام فلزی، افزایش دهانه قوسی پل تا 50 متر و بارگذاری و تحلیل دینامیكی دقیق این پل در برابر زلزله و باد را از ویژگی های خاص آن برشمرد.

این مسوول گفت: باتوجه به اینكه محل نصب پل زیرقوسی كارون چهار در 40 كیلومتری گسل ناغان قرار دارد، تحلیل دقیق دینامیكی برای پیشگیری از حركت های غیر هم فاز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ساریخانی افزود: یك متر طول این پل در آن واحد، تحمل بار سه تن را دارد و توان تحمل این پل بر اساس آیین نامه نحوه بارگذاری راه های ایران انجام شده كه قابلیت تردد برای انواع وسایل نقلیه سنگین را ایجاد می كند./س

 

کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران موبایلی - پایین صفحه خبر
کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران موبایلی - پایین صفحه خبر
کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران موبایلی - پایین صفحه خبر
کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران موبایلی - پایین صفحه خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر