خطر ضربات سر مداوم فوتباليست ها بر فعاليت مغزي

تحقيقات نشان مي دهد كه بازيكناني كه ضربات متداوم به توپ فوتبال مي زنند شباهت زيادي به افرادي دارند كه مغزشان دچار آسيب شده است،بخش فيبرهاي عصبي و يا آكسون فوتباليست هايي كه در سال بين 1000 تا 1500 بار با سر به توپ ضربه مي زنند آسيب مي بيند.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران: نتيجه تحقيقات همايش راديولوژي در شيكاگو نشان داد كه تغييرات در مغز بازيكناني كه با سر ضربات زيادي به توپ مي زنند شباهت زيادي به افرادي دارد كه مغزشان دچار صدمه و آسيب شده است.
در اين تحقيقات مغز 32 بازيكن غير حرفه اي فوتبال با ميانگين سني 31 سال در نظر گرفته شده است و با استفاده از سيستمي با رزو نانس مغناطيسي به نام (DIT) تغييرات ميكروسكوپيك فيبرهاي مغز در بخش سفيد آن كه تحت عنوان آكسون ناميده مي شود زيرنظر گرفته شد.
آكسون ها در واقع شبيه كامل ارتباطي بين بخش هاي مختلف مغز هستند و اين تحقيقات نشان داد روند انتقال مولكول هاي آب در مغز در اين 32 فوتباليست كه از سنين كودكي فوتبال بازي مي كردند، با كندي بيشتري صورت مي گيرد.
تفاوت اوضاع مغز بازيكناني كه ضربات بيشتري با سر زده اند در مقايسه با سايرين، در 5 قسمت مغزشان و مهمتر از همه در بخش جلويي بوده است.
اين مناطق مغز براي دقت و حافظه و عملكرد بينايي نقش اساسي دارند.
اين محققان بر اين باورند كه ضربه زدن با سر، تأثير مخربي برروي فيبرهاي عصبي مغز ندارد ولي در صورتي كه اين عمل به صورت مداوم انجام شود، روي اين فيبرها تأثيرگذار خواهد بود.
نكته جالب در اين تحقيقات اين است كه محققان با برآورد سرعت توپ عنوان كردند كه سرعت برخورد توپ به سربازيكنان در بازي هاي حرفه اي، 2 برابر سرعت آن در بازي هاي آماتور است.
پيام كلي محققان در پايان اين همايش اين بوده است كه: برخي از بازيكنان سالانه بيش از 5 هزار بار با سربه توپ ضربه مي زنند كه اكثر اين ضربه ها در جلسات تمريني تيم هايشان ا ست.
در اين تمرين بازيكن بايد به توپي كه به سمت سرش پرتاب مي شود ضربه بزند، خيلي رايج شده است به ويژه در جلسات تمريني تيم هاي حرفه اي و بايد اين نكات را يادآوري كرد تا بازيكنان از تأثير اين ضربات آگاه شده و براي محافظت از بازيكنان تلاش بيشتري صورت پذيرد./با
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار