تبریز/

موزه تاریخی شهرستان مراغه پذیرای گردشگران نوروزی

موزه تخصصی ایلخانی مراغه در دو بخش آثار مكشوفه از منطقه مراغه و آثار ایلخانی كشور، نمایشگر فرهنگ و هنر منطقه از هزاره دوم تا دوران قاجار برای گردشگران نوروزی است.

به گزارش

گروه استان های

باشگاه خبرنگاران، بخش آثار مكشوفه از منطقه این موزه، شامل آثار كشف شده از جنوب سهند تا شرق دریاچه ارومیه بوده كه مربوط به دوره های تاریخی با عنوان های 'ماداوا (جایگاه ماد)' ، 'مهرغه یا مرغه (دوازدهمین شهری كه زرتشت آن را بنا نهاده و به معنای جایگاه زرتشت)' ، 'اوریش دیش' ، 'مارگیانه' و 'افرازه رود یا افرازه روح' است. آثار موجود در این موزه از منطقه تاریخی مراغه شامل شهرهای مراغه، بناب، عجبشیر و ملكان كشف شده است.

در این موزه از دوره هزاره دوم و اول قبل از میلاد آثاری از جمله سر پیكان، پیه سوز مفرغی، سفالینه های مختلف معروف به سفالینه های خاكستری و ظروف سفالی و فلزی دوره اسلامی تا دوره قاجار به نمایش گذاشته شده است.

همچنین در بخش دوم این موزه نیز آثار دوره ایلخانی شامل سفالینه های ایلخانی، سكه ها، آثار فلزی، شیشه ای، كاشی ها و بخش كتابت فرهنگ و هنر در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

در بخش سفال موزه كه غنی ترین بخش آن محسوب می شود تمام تكنیك های رایج ایلخانی به عنوان عصر طلایی سفالگری ایران به نمایش گذاشته شده است.

در این موز سفال های نفیسی به شكل گلادان، مجسمه گاو، طرح سیمرغ و اژدها و مجسمه بودا كه برگرفته از فرهنگ چین در دوره ایلخانی است بر روی وسایل مورد استفاده قرار گرفته است.

سفالینه های موجود در آن از دو روش زیر لعاب شفاف و روی لعاب شفاف ساخته شده كه در روش اول، زیر لعاب با زمینه فیروزه ای و نخودی رنگ آمیزی شده و در روش دوم نیز سفالینه های زرین فام، مینایی و لاجوردی روی لعاب ساخته شده است.

هم اكنون در موزه مراغه به عنوان موزه تخصصی ایلخانی كشور، سفالینه هایی در اشكال كاسه، بشقاب، آبریز و ظروف كاربردی در زمینه پزشكی نگهداری می شود.

مجموعه سكه‌های این موزه نیز شامل كامل‌ترین و ارزشمندترین سكه‌های دوره ایلخانان مغول بوده كه تقریبا از همه ایلخانان ایران شامل 16 پادشاه آن به غیر از یكی از آنان، سكه‌های ارزشمندی برای بازدید مسافران به نمایش گذاشته است.

در زمان ایلخانان، پول رایج در معاملات روزمره سكه های نقره ای بوده و سكه های مسی نیر در این بین به عنوان پشتوانه مالی در معاملات خرد نقش ایفا می كرد اما سكه‌های طلا در مناسبت های مختلف از جمله ایام عید و جشن‌ها ضرب می‌ شد.

مراغه، تبریز، سلطانیه، بغداد، كاشان، بانه و ساوه جزو ضرابخانه های سلطنتی این دوره بود كه در این ضرابخانه ها اسامی خلفای راشدی دوره اولجایتو، نام حضرت علی (ع) ، دوازده امام در حاشیه سكه ها و آیاتی از قرآن با خط كوفی نگارش شده است. این سكه ها همچنین دارای نقوش هندسی، انسانی و حیوانی و تمامی مظاهر ادیان مختلف از جمله صلیب، ستاره داود و هشت پر است. این تنوع نقوش از جمله خصایص مهم مسكوكات ایلخانی بوده كه محدود به سكه ها نبوده بلكه این نقوش در ظروف فلزی مانند كاسه، بشقاب، آتشدان، ابزار جنگی و شمشیر مرصع و طلاكوب ایلخانی استفاده شده است.

بخش دیگر موزه مراغه را كاشی های ایلخانی تشكیل می دهد كه از چندین دوره مختلف شیوه معماری آن عصر جمع آوری شده است. سبك های كاشی های این موزه بیشتر زرین فام با نقوش برجسته بوده كه بسیاری از آن در این موزه و تعدادی نیز در بخش باستان شناسی دانشگاه تهران نگهداری می شود.

همچنین بخش كتابت قرآن موزه مراغه نیز حاوی صفحاتی از اولین قرآن هایی است كه به زبان فارسی ترجمه و در كاغذ خانبالغ دست نویس شده كه با سبك زرنگار تزئین شده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: موزه تخصصی دوران ایلخانی مراغه امسال در سه بخش شامل آثار مكشوفه از منطقه فرهنگی تاریخی مراغه، آثار تاریخی ایلخانی كشور و نمایشگاه آثار مینیاتور پذیرای گردشگران نوروزی است.

تراب محمدی، گفت: موزه های تخصصی از مكان های مهم و مورد توجه گردشگران بوده و موزه مراغه به عنوان تنها موزه تخصصی دوران ایلخانی كشور نیز برای گردشگران حایز اهمیت است.

وی گفت: این موزه دارای مجموعه ای غنی از سفالینه های دوران ایلخانی و همچنین سكه های ارزشمند از ایلخانان مغول است. وی ادامه داد: در این موزه تمامی تكنیك های سفال دوران ایلخانی از جمله زرین فام، مینایی و زیر لعاب شفاف وجود دارد و از تمامی ایلخانان مغول در این موزه سكه هایی نیز به نمایش گذاشته شده است.

وی اظهاركرد: مجموعه فلز و شیشه دوران ایلخانی این موزه، ارزشمند، بسیار زیبا و منحصر به فرد است. مراغه با حدود 300 اثر تاریخی و تپه های باستانی جزو 10 شهرستان تاریخی و فرهنگی كشور محسوب بوده كه از این تعداد حدود 270 اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.