توصیه یک متخصص تغذیه در ایام نوروز؛

تمام گروه های غذایی را به صورت متناسب مصرف کنید

یک متخصص تغذیه توصیه کرد: در ایام نوروز به ویژه در هنگام سفر تمام گروه های غذایی را به صورت متناسب، متنوع و متعادل مصرف کنید.

عماد معصومی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در ایام نوروز با توجه به افزایش مسافرت ها، دید و بازدیدها و مهمانی ها، مصرف اغلب مواد غذایی به ویژه شیرینی ها و تنقلات افزایش می یابد و ممکن است نوع تغذیه افراد نیز تا حد زیادی تغییر کند.
وی با بیان اینکه باید در ایام نوروز مانند دیگر روزهای سال اصول تغذیه ای را رعایت کرد، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از افراد در طول روزهای ابتدایی بهار، برخی از مواد غذایی را بیش از اندازه مصرف می کنند حال آنکه از مصرف برخی دیگر از مواد غذایی که شاید ارزش تغذیه ای بالاتری نیز داشته باشند غافل می شوند.
معصومی با اشاره به اینکه بدن انسان به بسیاری از مواد غذایی آن هم به صورت متعادل نیاز دارد توصیه کرد: در ایام نوروز به ویژه در هنگام سفر تمام گروه های غذایی را به صورت متناسب، متنوع و متعادل مصرف کنید.
این متخصص تغذیه یادآور شد: استفاده متناسب، متنوع و متعادل از تمام گروه های غذایی، نه تنها نیاز بدن به انرژی از غذاهای گوناگون را فراهم می کند بلکه خطر بروز بیماری ها و نارسایی های مختلف، به ویژه مشکلات گوارشی را نیز تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.
معصومی افزود: کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها، ویتامین ها و مواد و عناصر معدنی از جمله اجزا و مواد مورد نیاز بدن هستند که بین مصرف آنها باید تعادل برقرار شود.
وی خاطر نشان کرد: مصرف بیش از اندازه یکی از مواد فوق، نمی تواند جای کمبود یک ماده مورد نیاز دیگر را بگیرد، به همین دلیل رعایت تناسب و تعادل در مصرف همه مواد غذایی مورد نیاز بدن ضروری است.
 

**یبوست بیماری شایع در ایام نوروز
این متخصص تغذیه در ادامه گفت: یبوست یک بیماری گوارشی بسیار شایع در ایام نوروز است که یکی از مهمترین دلایل بروز آن تغییر رژیم غذایی و در واقع تغذیه نامناسب است.
وی با بیان اینکه کمبود فیبر در رژیم غذایی علت اصلی یبوست است، تاکید کرد: میوه ها، سبزی ها و دانه ها منابع غنی فیبر هستند که می توانند خطر یبوست را کاهش دهند.
معصومی یادآور شد: نوشیدن مقدار کافی آب به ویژه در هنگام سفر نیز می تواند از بروز یبوست تا حد زیادی جلوگیری کند.
وی با اشاره به اینکه نباید در مصرف غذاهای حاوی فیبر زیاده روی کرد، خاطر نشان کرد: به طور کلی توصیه می شود که در طی روز پنج واحد میوه و سبزی مصرف شده و در کنار آن آب نیز به مقدار کافی نوشیده شود.
 

**در مصرف تنقلات، شیرینی و شکلات زیاده روی نکنید
این متخصص تغذیه ادامه داد: متاسفانه در ایام عید، مصرف برخی از مواد غذایی که بعضا ارزش غذایی خاصی هم ندارند به شدت افزایش می یابد که این موضوع می تواند سلامتی فرد را به خطر بیاندازد.
وی گفت: مصرف انواع تنقلات،شیرینی و شکلات اگرچه جذابیت دارند اما نباید در مصرف آنها زیاده روی کرد چرا که در صورت استفاده بیش از اندازه این مواد باید منتظر عوارض و مشکلات متعددی بود.
معصومی با اشاره به اینکه مصرف زیاد شیرینی و شکلات به ویژه در بین کودکان می تواند مشکلات گوارشی به دنبال داشته باشد یادآور شد: درد معده، تهوع، استفراغ و دل درد از جمله مهمترین مشکلاتی است که در صورت مصرف زیاد تنقلات، شیرینی و شکلات بر فرد عارض می شود.
وی افزود: به مشکلات و بیماری های فوق، به طور جدی باید بروز مشکلات و بیماری های دهان و دندان را نیز اضافه کرد.
معصومی خاطر نشان کرد: مطالب فوق هرگز به این معنی نیست که در ایام عید نوروز باید رژیم غذایی را کاهش داد بلکه منظور این است که در طول تعطیلات هم مانند سایر مواقع سال باید رژیم غذایی متناسب و متعادلی داشت و از تنوع مواد غذایی مختلف به صورت یکسان و البته متعادل بهره گرفت./عط

 

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار