بدنبال رد تقابل با ایران درباره تنگه هرمز؛

بازی پنتاگون و کاخ سفید با آتش

پنتاگون و کاخ سفید با رد هرگونه تقابل با ایران درباره عبور ومرور از تنگه هرمز، بازی خطرناکی را آغاز کردند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، پنتاگون اعلام کرد تردد کشتی‌های جنگی ایالات متحده در خلیج فارس با وجود هشدار ایران ادامه خواهد یافت.

پیش‌تر فرمانده کل ارتش ایران نسبت به بازگشتن ناو هواپیمابری که هفته گذشته از خلیج فارس خارج شد، هشدار داده بود.

سرلشکر عطاالله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی، روز سه شنبه گفت: در ابتدای رزمایش ولایت ۹۰ دیدیم که ناو هواپیمابر آمریکایی از خلیج فارس خارج و با گذر از تنگه هرمز در دریای عمان مستقر شد. به آنها توصیه، هشدار و تذکر می‌دهیم که این ناو به منطقه سابق خود در خلیج فارس برنگردد.

وی تصریح کرد: توصیه می‌کنیم این ناو به خلیج فارس برنگردد چرا که ما فقط به تذکر بسنده نخواهیم کرد.

رزمایش "ولایت ۹۰" توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ‌آب‌های خلیج فارس و دریای عمان از سوم دی ماه آغاز شد و روز، سه‌شنبه (۱۳ دی) به پایان رسید.

"جورج لیتل"، سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون، در واکنش اعلام کرد ایالات متحده آمریکا به حضور نیروی دریایی‌اش در خلیج فارس را ادامه خواهد داد. این اقدام برای حفظ امنیت و ثبات و حصول اطمینان از جریان آزاد تجارت دریایی صورت می‌گیرد.

جورج لیتل در عین حال تاکید کرد که تلاشی برای رویارویی با ایران بر سر تنگه هرمز صورت نمی‌گیرد: ما علاقه‌مند به آبراهی امن و ایمن برای کشتی‌هایی هستیم که از تنگه هرمز عبور می‌کنند و تمام تلاش‌مان را برای تحقق این امر به کار می‌بندیم. او افزود که هیچ کس در دولت باراک اوباما قصد ایجاد رویارویی بر سر تنگه هرمز را ندارد. در شرایط کنونی مهم است که از تنش‌ها بکاهیم.

هفته گذشته ناو هواپیمابر "جان سی استنیس" با عبور از تنگه هرمز، از خلیج فارس خارج شد. مقام‌های نظامی ایالات متحده آمریکا اعلام کردند علت جابه جایی این ناو انجام ماموریت حمایتی از نظامیان مستقر در افغانستان است. این مقام‌های نظامی می‌گویند این ماموریت سه ماه طول خواهد کشید و پس از آن بار دیگر این ناو هواپیمابر به خلیج فارس باز خواهد گشت.پکاخ سفید هم در واکنش به تهدید ایران علیه یک ناو هواپیمابر آمریکایی مدعی شد که ایران در موضع ضعف قرار دارد.

رزمایش نیروی دریایی ارتش ایران
فرمانده کل ارتش ایران در روز پایانی رزمایش نیروی دریایی ارتش در شرق تنگه هرمز، خروج ناو هواپیمابر آمریکایی را با این رزمایش مرتبط دانسته بود.

وی گفت: این رزمایش برای تمامی کشورها، چه دوست و چه دشمن، دارای پیام است که دشمنان پیام ما را به خوبی درک کردند و در ابتدای رزمایش دیدیم که ناو هواپیمابر آمریکایی از خلیج فارس خارج و با گذر از تنگه هرمز، در دریای عمان مستقر شد.

اگرچه وزارت دفاع آمریکا گفته است که حرکت ناو هواپیمابر استنیس به سوی محل جدید ماموریت اقدامی "عادی" بوده است، اما برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن بود که ممکن است دلیل ورود این ناو آمریکایی به منطقه شرق تنگه هرمز، زیر نظر گرفتن نیروی دریایی ارتش ایران بوده باشد.

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج فارس، که مرکز فرماندهی آن در بحرین است، همواره دست کم یک ناو هواپیمابر را برای ماموریت های چند ماهه در منطقه مستقر می کند.

ناو هواپیمابر استنیس در ماه ژوئیه سال گذشته برای یک ماموریت هفت ماهه عازم خلیج فارس شده بود.

این ناو هواپیمابر از جمله شناورهای بسیار بزرگ نیروی دریایی آمریکاست و هواپیماهای مستقر بر آن قادر به انجام عملیات رزمی در شعاع چند صد کیلومتری هستند./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار