اروميه/

انتشار سنگ‌های تزئینی در لیست فهارس‌بها

دبیرشورای فنی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان‌ غربی از نظر ذخیره سنگ گرانیت دومین استان در کشور است اما تا کنون سنگ‌های تزئینی استان در لیست فهارس بها کشور منتشر نشده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛جواد عنابی عصرديروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 80 نوع سنگ گرانیت از انواع سنگ‌های تزئینی در آذربایجان غربی وجود دارد که این تنوع در کشور بی‌‌نظیر است.
وی افزود: به منظور شناساندن سنگ‌های تزئینی استان در سطح کشور اسامی سنگ‌های تزئینی آذربایجان غربی از سال آینده در لیست فهارس بها سالانه کشور درج می‌شوند.
این مسئول اضافه کرد: به منظور انتشار سنگ‌های تزئینی در لیست فهارس بها، مشخصات، میزان ذخایر و ارزش سنگ‌های تزئینی به دفتر نظام فنی اجرایی کشور اعلام می‌شود.
دبیرشورای فنی آذربایجان غربی به مزیت‌های این اقدام اشاره کرد و اظهار داشت: با درج مشخصات سنگ‌های تزئینی در فهارس بها شاهد رونق استخراج و ‌فرآوری سنگ‌های قیمتی در آذربایجان غربی خواهیم بود.
وی ایجاد زمینه اشتغال برای جوانان منطقه را از دیگر مزیت‌های درج مشخصات سنگ‌های تزئینی در فهارس بها عنوان کرد.
عنابی تصریح کرد: سینیت سبز پیرانشهر، گرانیت افشار شاهین‌دژ و تکاب، مرمریت الوان خوی، تراورتن الوان ماکو، تراورتن سفید و کرمی تکاب، گرانیت دولفینی میاندوآب، مرمریت کرمی ارومیه، تراورتن‌های مهاباد، گابرودیوریت مشکی پیرانشهر ارومیه و مهاباد و همچنین مرمر الوان نقده و سلماس از جمله سنگ‌های تزئینی و قیمتی آذربایجان غربی هستند.
در حال حاضر در آذربایجان غربی برای 376 معدن با میزان استخراج بیش از 12  میلیون تن پروانه بهره‌برداری صادر شده است که  میزان سرمایه‌گذاری در این معادن بیش از 948 میلیارد و 500 میلیون ریال بوده و زمینه اشتغال 4 هزار و 802 نفر در آنها فراهم شده است.
براساس اعلام سازمان صنایع و معادن آذربایجان غربی در هشت ماه ابتدای سال جاری 27 فقره گواهی اکتشاف مواد معدنی با ذخیره قطعی بیش از 29 میلیون و 900 هزار تن و هزینه عملیات 8 میلیارد ریال صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ذخیره قطعی از 28 درصد رشد برخوردار است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.