بوشهر/

استفاده از آب دریا راهکاری جدید برای مقابله با بحران آب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: استفاده از منابع آب غیرمتعارف مثل استفاده مجدد از پساب فاضلاب تصفیه شده و استفاده از آب دریا راهکاری جدید برای رویارویی با بحران آب است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛شاهپور رجایی صبح امروز در جلسه شورای معاونین و مدیران شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر اظهار داشت: امروزه آب یک نعمت فراوان تلقی نمی‌شود بلکه دولت‌ها و دانشمندان پی به این نکته برده‌اند که از ذخایر آبی باید حداکثر بهره‌برداری را با کمترین اتلاف و ضایعات با عمل آورد.
رجایی تصریح کرد: با توجه به منابع آب موجود، ارتقاء بهره‌وری بهترین گزینه در مدیریت کنونی منابع آب استان بوشهر است.
وی تصریح کرد: مدیریت منابع آب بخشی از برنامه‌ریزی توسعه کشورها تلقی می‌شود و هر کشوری بر مبنای میزان منابع آب در دسترس، استراتژی و برنامه خاصی را برای بهره‌برداری بهینه از منابع آب موجود اجرا می‌کند.
رجایی آب را یک عنصر کمیاب دانست و اذعان کرد: توزیع نامتوازن در مناطق مختلف منجر به ظهور اقلیم‌های خشک و نیمه‌خشک در مناطق شده است که برای رشد و پیشرفت در این مناطق راه‌ها را نباید بسته دید، بلکه با برنامه‌ریزی دقیق و اعمال مدیریت همه‌جانبه در این مناطق می‌توان شاهد شکوفایی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تاکید کرد: عموماً مناطق خشک که از خصیصه کم‌آبی و بارندگی کم رنج می‌برند در مقایسه با مناطق پرباران از شرایط کشاورزی متفاوتی برخوردار هستند زیرا کشاورزی در مناطق خشک به علت بروز خشکسالی، سیل و بیابان‌زایی در سال‌های مختلف نیازمند استراتژی و برنامه‌های سازگار با این نوع اقلیم‌هاست.
وی ادامه داد: امروزه جهان برای تامین آب مورد نیاز با مسائل و مشکلاتی مواجه است، محیط زیست و اکوسیستم‌های مبتنی بر منابع آب شیرین با وقوع خشکسالی‌های متعدد و برداشت بی‌رویه از ذخایر آبی با بحران‌ها و چالش‌های زیادی روبه‌رو شده‌اند.
رجایی توزیع نابرابر منابع آب، رشد جمعیت و تنش‌های آبی را از مسائل و مشکلات در سیستم‌های آبی ذکر کرد و افزود: کمیابی وسیع منابع آب، کنترل کیفیت آب، سیل و خشکسالی از دیگر عوامل و مشکلات سیستم‌های آبی است.
وی عرضه آب و تقاضای آب را دو بخش مهم مدیریت منابع آب کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: محدودیت منابع آب و فشار زیاد بر ذخایر آبی موجب شده است تا توجه زیادی به مدیریت کارآمد و بهینه منابع آبی در بخش تقاضا شود.
این مقام مسئول بهینه‌سازی روش‌های آبیاری و افزایش کارایی مصرف آب در اراضی زراعی و اصلاح ساختار آبیاری سنتی در مزارع و باغات را از راهکارهای کاهش اتلاف آب در بخش کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: استفاده از روش‌های مناسب مدیریت آبیاری به منظور کاهش تلفات آب، انجام کم آبیاری به منظور افزایش کارایی مصرف آب و مدیریت مشارکتی منابع آب از دیگر این راهکارهاست.
رجایی گفت: با توجه به بحران آب لزوم بهره گیری از منابع آبی غیرمتعارف موضوعی است که امروزه به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در کشور ما نمایان شده است.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از منابع آب غیرمتعارف مثل استفاده مجدد از پساب فاضلاب تصفیه شده، باروری ابرها و حتی استفاده از آب دریا راهکاری جدید برای رویارویی با بحران آب است./س
 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.