اصفهان/

افزایش اهمیت نقش ایران در كمیته میراث جهانی با وجودآثار فاخر

معاون حفظ، احیا و ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی ،‌گردشگری و صنایع دستی گفت: ایران با داشتن 13 اثر بسیار فاخر نقش مهمی در كمیته 'میراث جهانی' سازمان یونسكو دارد

'به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مسعود علویان صدر' دیروز در دیدار با معاون عمرانی استاندار اصفهان تصریح كرد: پرونده هایی كه ایران برای ثبت جهانی به این كمیته ارسال می کند،‌بسرعت تائید می شود.
وی با بیان اینكه ایران نقش مهمی در حوزه آثار غیرمنقول بویژه آثار تاریخی در جهان دارد، خاطرنشان كرد: دلیل این امر ارسال آثار فاخر از ایران و وجود پرونده های بدون نقص است.
علویان صدر، تمركز بر روی مفهوم شهرسازی 'ایرانی - اسلامی' را بویژه در شهراصفهان یكی از برنامه های آینده میراث فرهنگی در زمینه ثبت میراث ملی و جهانی ذكر كرد.
وی با بیان اینكه میدان امام خمینی(ره) اصفهان در گذشته به ثبت جهانی رسید، خاطرنشان كرد: رسیدگی به پرونده مسجد جامع اصفهان در كمیته میراث جهانی یونسكو نیز در تیر ماه سال آینده آغاز خواهد شد.
وی مهمترین گام برای ثبت این اثر را تعیین شیوه مدیریت بر اساس مساعدت و همكاری جمعی عنوان كرد و گفت: نقش افراد برای ایفای وظیفه خود در ثبت این پرونده باید به طور كامل تعریف شده و مشخص باشد.
تاكنون آثار فاخر معبد چغازنبیل، ویرانه كاخهای تخت جمشید ، میدان امام اصفهان ، تخت سلیمان ، پاسارگاد، گنبد سلطانیه، بم و منظر فرهنگی آن، سنگ ‌نبشته بیستون، مجموعه كلیساهای تاریخی قره‌كلیسا و سازه‌های آبی شوشتر به همراه خانقاه و بقعه شیخ صفی الدین در فهرست آثار تاریخی جهانی ثبت شده است. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.