تقاضای گاز اروپا همچنان پایین تر از رکورد 2008 باقی می ماند

بنا بر اعلام بانک سوسیته ژنرال، تقاضای گاز اروپا تا سال 2017 همچنان پایین‌تر از سطوح سال 2008 باقی خواهد ماند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از خبرگزاری رویترز، بانک فرانسوی سوسیته ژنرال روز گذشته (13 دی) با اعلام این مطلب گزارش داد: این چشم‌انداز ضعیف درباره تقاضای گاز اروپا می‌تواند عرضه‌کنندگانی مانند شرکت گازپروم روسیه و شرکت استات اویل نروژ را به کاهش قیمت‌های گاز مجبور کند.

این بانک پیش‌بینی کرد: تقاضای گاز اروپا در سال 2012 در قیاس با سال 2011 حدود 2.5 درصد رشد خواهد داشت.

*تقاضای گاز در سال گذشته میلادی با 9.5 درصد کاهش روبه رو بود

بانک سوسیته ژنرال اعلام کرد: بر اساس پیش بینی های ما، تقاضای گاز فقط در سال 2017 به سطوح قبل از بروز بحران اقتصادی سال 2008 افزایش می یابد که برای رشد تقاضای گاز خوب و مناسب نیست.

بنا بر اعلام این بانک، چشم انداز ضعیف تقاضای گاز، روسیه و نروژ را وادار خواهد کرد که فرمول‌های قیمت‌گذاری گاز برای مشتریان اروپایی خود را تنظیم و تعدیل کنند.

بنا بر این گزارش، حدود 75 درصد از قراردادهای بلندمدت گازی اروپا با روسیه یا نروژ با قیمت‌های نفت مرتبط و هماهنگ هستند.

بانک سوسیته ژنرال گزارش داد: بحران اقتصاد کنونی نسبت به بحران اقتصادی سال 2009 تاثیر بیشتری بر فرمول‌قیمت‌گذاری گاز در این قراردادهای گازی خواهد داشت.

شرکت گازپروم هم اکنون با چند شرکت اروپایی درباره قیمت‌های گاز اختلاف دارد که این موضوع در دادگاه مطرح شده است.

شرکت استات اویل نیز قرار است برخی از قراردادهای گاز خود را در سال 2012 تمدید کند.

بانک سوسیته ژنرال عنوان کرد: با وارد شدن به سال جدید میلادی، بازار باید بر گفت‌وگوهای دوباره میان شرکت استات اویل و خریداران اروپایی متمرکز شود، ضمن آن که بحران اقتصاد کنونی می‌تواند شرکت استات اویل را وادار به انعطاف‌پذیری بیشتر و جدیدی درباره ضوابط قیمت‌گذاری گاز کند.

این بانک پیش‌بینی کرد: شرکت استات اویل می‌تواند به منظور افزایش میان مدت تقاضای گاز، قیمت‌های گاز را برای خریداران اروپایی کاهش دهد، ضمن آنکه پس از گفت‌وگوهای بسیار، درصد ارتباط قیمت گاز با قیمت نفت می تواند از اکتبر سال 2012 از 75 درصد به 55 درصد کاهش یابد.

بنا بر اعلام بانک سوسیته ژنرال، چنانچه شرکت استات اویل شاخص نفت در قراردادهای گازی با مشتریان اروپایی را در سال 2012 کاهش دهد، این موضوع شرکت گازپروم را نیز وادار خواهد کرد که انعطاف پذیری بیشتری با خریداران اروپایی خود داشته باشد./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار