رئيس جمهور در ديدار نخست وزير سابق ژاپن:

از پيشنهادهاي سازنده براي برقراري صلح در جهان استقبال مي‌كنيم

رئيس جمهور با بيان اينكه دولت‌هاي غربي با ايران مخالفند و از هر فرصتي براي ضربه زدن استفاده مي‌كنند، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران مايل است با همه روابط دوستانه داشته باشد و از همه پيشنهادهاي سازنده براي برقراري صلح در جهان استقبال مي‌كند.

 

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران؛‌ محمود احمدي نژاد ظهر امروز (يكشنبه) در ديدار نخست وزير سابق ژاپن گفت: همه دولت‌ها و ملت‌ها بايد در مديريت جهاني مشاركت داشته باشند زيرا همانطور كه انحصار در اقتصاد، فسادآور است، انحصار در سياست نيز موجب فساد مي شود.
 

رئيس جمهور تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران معتقد است كه جهان بايد براساس عدل و دوستي اداره شود و هيچ دولتي اراده خود را بر ديگران تحميل نكند.
 

 

احمدي نژاد افزود: جهان بايد عاري از سلاح‌هاي كشتار جمعي و اتمي باشد انفجار بمب اتمي در ژاپن نه تنها به مردم اين كشور آسيب زد بلكه عواطف همه ملت‌ها را تحت تاثير قرار داد.
 

وي با اشاره به اينكه مرزهاي موجود در جهان تنها جنبه سياسي دارد و عواطف و روابط انساني در قالب اين مرزبندي‌ها نمي‌گنجد، تصريح كرد: در فرهنگ ما هركس بي‌گناهي را اذيت کند يا او را بكشد در واقع به همه انسان‌ها و ارزش‌هاي انساني ظلم كرده و از اين منظر جمهوري اسلامي ايران اساساً با بمب اتم و سلاح‌هاي كشتار جمعي مخالف است.
 

رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تلاش‌ها و همكاري‌هاي داوطلبانه جمهوري اسلامي ايران در راستاي اعتمادسازي در موضوع هسته‌اي ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تصريح كرد: ايران نزديك به سه سال داوطلبانه همه موارد پروتكل الحاقي را رعايت كرد اما رئيس جمهور سابق آمريكا در پايان سال سوم ايران را محور شرارت اعلام كرد در حالي كه تمام تحقيقات علمي ما نيز در آن زمان متوقف شده بود.
 

احمدي نژاد با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران امروز نيز آماده مذاكره است و از هر پيشنهادي كه در جهت همكاري باشد استقبال مي کند، گفت: گروههاي مذاکره کننده، همواره به طور يكطرفه از ايران مطالبات دارند در صورتي كه ما معتقديم مذاكرات بايد دو طرفه باشد.
 

رئيس جمهور با بيان اينكه تمام فعاليت‌هاي جمهوري اسلامي ايران در موضوع هسته‌اي تحت نظر آژانس بين‌المللي اتمي است، خاطر نشان كرد: جمهوري اسلامي ايران در گذشته پيشنهادهاي خوبي براي مشاركت ساير كشورها در غني‌سازي، فروش سوخت 20 درصد و تكميل نيروگاه‌ها ارائه كرد اما غربي‌ها آنها را نپذيرفتند و انگيزه‌اي براي حل موضوع هسته‌اي ايران از خود نشان ندادند با اين حال ايران پيشنهادهاي عملي براي نشست آينده دارد.
 

احمدي نژاد افزود: گروهي كه امروز در مقابل ملت ايران قرار گرفته‌اند روابط خوب و تنگاتنگي با برخي كشورهايي كه داراي بمب اتمي هستند، دارند، اما با اين احتمال و بهانه كه شايد ايران در آينده‌اي دور بخواهد بمب اتمي بسازد مدام ما را تحت فشار قرار مي‌دهند.
 

رئيس جمهور تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران در موضوع هسته‌اي هيچ‌چيز بيشتر از آنچه در چارچوب مقررات ان.‌پي.‌تي(NPT) آمده نمي‌خواهد.
 

احمدي نژاد با بيان اينكه ايران و ژاپن مي‌توانند تلاش مشتركي براي ايجاد جهان عاري از سلاح اتمي داشته باشند، گفت: البته رسيدن به اين هدف كار دشواري است؛ چرا كه دارندگان سلاح اتمي در جهان هم داراي قدرت هستند و هم بر مراكز تصميم‌گيري تسلط دارند، اما تلاش‌هاي انسان‌دوستانه و متعالي در نهايت موفقيت‌آميز خواهند بود.
 

رئيس جمهور با بيان اينكه دولت‌هاي غربي با ايران مخالفند و از هر فرصتي براي ضربه زدن استفاده مي‌كنند، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران مايل است با همه روابط دوستانه داشته باشد و از همه پيشنهادهاي سازنده براي برقراري صلح در جهان استقبال مي‌كند.
 

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از اين ديدار روابط جمهوري اسلامي ايران و ژاپن در طول تاريخ را بسيار ممتاز و سازنده دانست.
 

وي با بيان اينکه در سابقه روابط دو كشور هيچ نقطه تاريكي وجود ندارد، گفت: ريشه‌هاي فرهنگ ايران و ژاپن تشابه هاي بسيار زياد با يكديگر دارند.
 

رئيس جمهور با اشاره به اينكه در فرهنگ ما توجه به عدالت، انسان و ارزش‌هاي انساني و فرهنگ و هنر جايگاه ويژه‌اي دارد، گفت: ما بيشتر به دنبال عشق و محبت هستيم تا كينه‌ورزي و دشمني و از هرگونه مناسبات جهاني كه در دنيا دائماً دشمني و كينه‌ورزي را ترويج مي‌كند، بيزاريم و معتقديم همه انسان‌ها محترمند و حقوق مساوي دارند.
 

نخست وزير سابق ژاپن نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از ديدار با رئيس جمهور كشورمان، از كمك‌هاي انسان‌دوستانه ملت ايران به مردم ژاپن در حادثه سونامي سال گذشته اين كشور تقدير كرد.
 

اقاي يوكيوها توياما با تاكيد بر اينكه بايد به دنبال دنيايي بدون سلاح هسته‌اي باشيم گفت: اعتمادسازي بين‌المللي و احترام به مقررات و قوانين يكي از موضوعات مهم جامعه جهاني است كه بايد به طور جدي دنبال شود.
 

نخست وزير سابق ژاپن تاکيد کرد: برخوردهاي دوگانه آژانس انرژي اتمي در قبال برخي كشورها از جمله ايران خارج از عدالت است.
 

وي همچنين خواستار گسترش همكاري‌هاي همه جانبه سياسي، اقتصادي و فرهنگي ميان تهران – توكيو شد.

/ع2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار