نشست نقد و بررسي مجموعه "چك برگشتي" در فرهنگسراي رسانه؛

سيروس مقدم:"چك برگشتي" به نشاط سياسي جامعه كمك كرد

چك برگشتي موضوعات اجتماعي و سياسي جامعه را در فضايي جذاب و شاد براي مخاطب به تصوير كشيد.

به گزارش خبرنگار

باشگاه خبرنگاران

حاضر در محل فرهنگسراي رسانه جلسه نقد و بررسي مجموعه تلويزيوني چك برگشتي به كارگرداني سيروس مقدم كه در نوروز 91 از شبكه يك سيما پخش شد روز يكشنبه 20 فروردين 91 در فرهنگسراي رسانه با حضور سيروس مقدم كارگردان، سروش صحت نويسنده، هدايت هاشمي امير جعفري، هومن برق نورد، ريما رامين فر، بهاره رهنما بازيگران اين مجموعه برگزار شد.

سيروس مقدم كارگردان "چك برگشتي" در اين نشست در خصوص اين مجموعه گفت: چك برگشتي فيلم نامه يك خطي بود كه حدود 7 ماه پيش با محسن تنابنده گفتگوهايي در اين زمينه داشتيم و به دليل گرفتاري وي از سروش صحت و ايمان صفا دعوت به كار كردم و از مدت ها قبل تمايل داشتم با اين دو نفر كار كنم.

وي ادامه داد: چك برگشتي يك تله فيلم بود كه قابليت تبديل شدن به يك مجموعه را داشت و موضوع آن معضلات اجتماعي بود كه تا به حال مطرح نشده بود و نويسندگان طرح تله فيلم را تبديل به به سريال 13 قسمتي كردند و طرح را به شبكه 1 ارائه داديم و اين طرح با تغييراتي پذيرفته شد.

مقدم بيان كرد: در سريال پايتخت مايل بودم كه يك كار اجتماعي ولي با لحن شيرين و مفرح داشته باشم و در سال گذشته هم چهار ديواري را با همين مضمون ساختم كه بهترين كار سازمان شناخته شد.

وي در خصوص موضوع چك برگشتي اظهار داشت: چك برگشتي بدون ايجاد استرس انگشت بر روي معضلات و دغدغه ها و مسائل اجتماعي مردم گذاشت در اين مجموعه داد و ستدهاي افراد جذابيت داشت و آگاهانه قرار بود ميزانسن هاي تئاتري مطرح شود در حركت هاي دوربين براي اولين بار يك زوم وجود داشت و از زوم و حركت هاي دوربين خودداري كرديم كه مخاطب بر روي بازيگرها متمركز باشد.

مقدم با اشاره به اينكه چك برگشتي سه بحث مهريه، تورم و كانديد مجلس كه موضوع روز جامعه بود را بررسي كرد، خاطرنشان كرد: به كانديد مجلس به عنوان يك انسان نگاه كنيم نه به عنوان يك سياستمدار و اينكه يك كانديد مجلس چه مشكلاتي دارد و با چه نيت هايي قرار است وارد اين عرصه شود.

وي اظهار داشت: چك برگشتي موضوعات اجتماعي و سياسي و شادابي را مطرح كرده بود. چك برگشتي خوب بود و حرفهاي خوبي در آن گفته شده بود و به نشاط سياسي جامعه كمك كرد.

مقدم در پايان خاطرنشان كرد: من خود را متعلق به مردم مي دانم چون در سرازيري عمر افتادم و حرفهاي نگته زيادي مانده چك برگشتي را بعد از تا ثريا ساختم و احساس مي‌كنم بايد از حداكثر زمان استفاده كرد و حرفهاي نگفته ام را با ساخت سريال بزنم هر گاه آخرين كار من از كار قبلي ام ضعيف تر باشد و درصد ميزان مخاطب آن كم و همچنين دوستان و عواملي كه با من همكاري مي‌كنند از من ناراضي باشند ديگر كار نخواهم كرد.

در ادامه نشست، سروش صحت نويسنده چك برگشتي گفت: طرح اين موضوع غيرممكن بود و تا الان به مسئله روز سياسي پرداخته نشده بود و ما از حد مقرر و معين هم جلوتر رفتيم ولي با تجربه سيروس مقدم و گروه خط قرمز بازتر شد بدون اينكه به كسي توهين شود سراغ حاشيه ها نگفته هايي كه در تلويزيون مطرح نشده بود رفتيم.

هدايت هاشمي بازيگر نقش كريم شرفي در مجموعه چك برگشتي در اين نشست گفت: نگاه صبورانه و به روزي كه تلويزيون اتخاذ كرده بستر امتحان نشده اي را فراهم مي‌كند كه بايد آن را پذيرفت و با توجه به شرايط و حرفي كه جزو حرف هاي نانوشته جامعه زده مي شود بايد از نگاه مسئولانه و منصفانه را بيان كرد و در صورت رعايت انصاف بستري براي ساخت آثاري با اين مضامين فراهم مي شد.

وي با اشاره به استفاده از تكنيك تقليد و مشاهده در روش بازيگري خود اظهار داشت: در زمان پيش توليد چك برگشتي فعاليت هاي انتخاباتي به شدت زياد بود و با برداشت از آن ها و با توجه به گفتگوهاي طولاني با سيروس مقدم براي پيدا كردن لحني كه شهرستاني باشد و متعلق به هيچ مكاني نباشد سعي در باورپذيري نقش كردم.

هاشمي خاطرنشان كرد: بزرگترين حسن چك برگشتي انتخاب بازيگراني بود كه در تئاتر سالها در كنار هم قرار گرفته بودند و حضور آنها در كنار يكي از بهترين كارگردان ها با ساخت يك فيلم خوب منجر مي‌شود.

ريما رامين فر بازيگر نقش اكرم در چك برگشتي با اشاره به تفاوت پايتخت و چك برگشتي اظهار داشت: به طور يقين پايتخت و چك برگشتي با هم تفاوت داشتند و جذابيت آن به دليل سوژه نو جسارت و موضوعي بود كه تا الان به آن پرداخته نشده بود.

وي افزود: نقش اكرم در اين مجموعه نقشي فرعي است و سوژه بين كاراكتر ناهمگون لطيف و كانديداي مجلس مي چرخد و به دليل اينكه به فضاي كاري مقدم و باور پذير بودن آن علاقه مند بودم در گوشه اي از اين كار حضور پيدا كردم و از پايتخت و چك برگشتي به يك ميزان لذت بردم./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.