مشهد/

ثبت ملي رويشگاه گياه نادر قره قات

رویشگاه گیاه نادر قره قات در درگز به ثبت ملی رسید . گیاه قره قات از گیاهان نادر در جهان است که کارشناسان منابع طبیعی و آبخیز داری خراسان رضوی در سال 1375 توانستند برای نخستین بار در جهان این گیاه را در منطقه سنقز درگز شناسایی کنند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛مجتبی رجایی مدیر کل اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اهمیت رویشگاه این گیاه نادر در جهان ، از ثبت رویشگاه قره قات کشور در فهرست آثار تاریخی ، طبیعی و معنوی کشور خبر داد و افزود : این رویشگاه ، چهارصد و هشتاد و چهار هکتار مساحت دارد و در منطقه سنقز از ارتفاعات هزار مسجد ، در فاصله شصت و هشت کیلومتری جنوب درگز قرار دارد و از نظر قدمت به لحاظ ساختار زمین شناسی متعلق به دوران ژوراسیک و الیگوسن است .

این گیاه را که با نام قراطاط نیز نامیده اند ، از جمله گیاهان دارویی است که برخی از گیاه شناسان این گونه ی گیاهی نادر را نوعی زغال آخته و برخی نیز آن را نوعی زرشک می دانند.

مصرف قره قات باعث کاهش چربی و فشار خون می شود و برای معالجه بیماری دیابت از آن استفاده می کنند . فرامرز صابرمقدم کارشناس مسئول ثبت آثار تاریخی و فرهنگی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی کشور گفت : قره قات درختچه ای کوتاه است به ارتفاع یک و نیم تا دو و نیم متر که میوه آن گرد و به رنگ زرشکی تیره مایل به سیاه است .

برگ های این گیاه دارای پیچ لوب است و خاصیت دارویی و شفابخشی دارد. رویشگاه قره قات سنقر درگز دومین منطقه ی طبیعی خراسان رضوی است که در فهرست آثار تاریخی ، طبیعی و معنوی کشور ثبت شد پیش از این نام منطقه طبیعی کفه نمکی بردسکن در این فهرست جای گرفت .

سازمان میاث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور پس از انجام امور اداری شماره ثبت این رویشگاه را به اداره کل این سازمان در خراسان رضوی ابلاغ می کند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.