يك فوق تخصص گوارش اطفال:

آلودگي هوا باعث افزايش 30 درصدي مراجعين به متخصصان اطفال شده است

مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: آلودگی و سرمای هوا مراجعه اطفال به پزشکان را با افزایش 30درصدی مواجه کرده زیرا عفونتهای ویروسی به صورت گسترده در شهر منتشر شده است

علی اکبر سیاری در گفت‌‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ، با اشاره به آلودگی هوای تهران اظهار داشت: یکی از خطراتی که سلامتی کودکان را تهدید می‌کند آلودگی هواست؛ البته آلودگی هوا را باید به دو دسته آلودگی‌های هوای آزاد و آلودگی هوای داخل آپارتمان، ساختمان، اتاق‌ها و محلی که در آن زندگی می‌کنیم، تقسیم کرد.

وی از خطرات آلودگی هوای داخل ساختمان‌ها به علت گازگرفتگی اشاره کرد، گفت: بخشی از آلودگی داخل ساختمان نیز در بچه‌هایی که حساسیت و عفونت تنفسی دارند اثر گذار است که خطر آن بیشتر است چرا که حملات آسم در آنها ممکن است آغاز شود و مشکلات تنفسی‌ این کودکان که معمولاً ویروسی است منجر به عفونت می‌شود و آنها دچار عفونت باکتریال تنفسی می‌شوند.

مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: این بچه‌ها معمولاً دچار سردرد، سرگیجه، پرخاشگری، بی‌قراری، بی‌حالی، خستگی و خواب آلودگی می‌شوند و در بچه‌هایی که بیماری‌های پیشرفته تنفسی‌ دارند قطعاً خطرش بیشتر است.

وی در خصوص آلودگی‌های هوا در محیط باز نیز گفت: آلودگی هوا در محیط باز بیشتر به دلیل گاز‌هایی است که از اگزوز خودروها خارج می‌شود و اکثر این نوع از آلودگی‌ها در تهران نیز مربوط به همین موضوع است. این نوع آلودگی مانند آلودگی هوا ناشی از مونو اکسید کربن که منجر به مرگ می‌شود نیست، اما اثر تدریجی دارد و یک قاتل خاموش محسوب می‌شود.

این فوق تخصص گوارش اطفال تأکید کرد: به علت اینکه آلودگی هوای تهران نهفته و خاموش است کسی متوجه نمی‌شود و افرادی که حالشان بدتر شده و فوت کردند صرفاً‌ به دلیل آلودگی هواست یا بیماری زمینه‌ای دیگری داشته‌اند؛‌اما آنچه که مشخص است این است که آلودگی هوا روی سلامت کودکان به ویژه از نظر تنفسی و مغزی آثار سوء بسیار زیادی در کوتاه مدت دارد.

وی مراجعه اطفال به پزشکان را در این ایام را با افزایش 30درصدی به سه دلیل عنوان کرد و گفت: عفونت ویروسی که در سطح گسترده‌ای در شهر پخش است، سرما و آلودگی هوا 3 عاملی هستند که باعث مراجعه اطفال به پزشکان می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار