نشاط و شادابی ریشه فراموش شده خانواده های امروزی

یک کارشناس و پژوهشگر علوم اجتماعی گفت: زیر ساخت نظام نشاط اجتماعی را باید در شادمانی خانواده ها جستجو کرد همیشه خانواده های شاد، جامعه با نشاطی را می سازند.

جعفربای درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: وقتی لذت های مادی به خوشی های معنوی غلبه می کند و به علت پدیدار شدن انقلاب تکنولوژی ارتباطات و انتشار علم و دانش مهارنشدنی به وسیله رسانه ها، زمینه فروپاشی نظام اخلاقی و غلبه میزان خواسته ها بر داشته ها در خانواده ها ایجاد مي شود.

وی افزود: انگیزه و تلاش فراوان به صورت شبانه روزی و چند شیفته محیطی را برای اعضای خانواده ها فراهم می سازد که موجبات کم رنگ شدن و حذف گفتگوهای خانوادگی و کاهش دیدارهای چهره به چهره اعضای خانواده ها با یکدیگر می شود.

جعفربای تصریح کرد: وقتی روابط بین فردی اعضای خانواده به حداقل ممکن تقلیل یابد بیگانگی بین اعضای تشکیل دهنده نهاد خانواده آغاز می شود زمانی که گرایشات مادی برتمایلات معنوی غلبه می کند و اعتقادات دینی فروکش کرده و حاکمیت نظام اخلاقی و ارزشی در خانواده کم رنگ شده ؛ زمینه های فروپاشی این نهاد مقدس فراهم می گردد.

وی تاکید کرد: تمامی این پدیده های شوم موجبات کاهش نشاط و شادابی خانواده هایی می شود که می توانند بازندگی خوش و خرم همه اعضای خویش را تضمین نمایند.

*ابزارهای ارتباطی امروزه به سردی ارتباطات خانوادگی انجامیده است

یک کارشناس و پژوهشگر علوم اجتماعی گفت: گاهی ابزارهای ارتباطی مانند تلفن همراه و اینترنت نیز به سردی روابط اعضای خانواده می افزاید و فرصت های با یکدیگر با این وسایل سلب شده و موجب کاهش ارتباطات افقی بین اعضای خانواده با یکدیگر می شوند.

جعفربای در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: متأسفانه شکاف نسلی نیز بین اعضای خانواده بیگانگی دیگری را فراهم ساخته که گویا آنان هیچ گونه درد و غم شادی و آرزوی مشترکی ندارند.

وی افزود:‌ باید شرایطی را در خانواده فراهم نموده تا ارتباطات افقی بین اعضای خانواده به صورت چهره به چهره افزایش یابد کثرت ارتباطات بین فردی در خانواده زمینه های بیشتری را برای گفتگو خانوادگی فراهم می کند و مدیریت دقیق گفتمان خانوادگی می تواند مقدمات تفاهم بیشتر بین اعضای خانواده ها را با یکدیگر افزایش داده و زمینه های نشاط در خانواده ها را تقویت کند.

بای تصریح کرد: هر قدر شناخت در خانواده نسبت به یکدیگر بیشتر باشد انسجام و اتحاد نیز قوی تر خواهد شد و این امر موجبات هم بستگی و تعلقات بین اعضای خانواده را افزایش داده و این پدیده زمینه های محروزی با یکدیگر را بین اعضای خانواده ها مستحم تر می کند.

وی تاکید کرد: جبران فقدان محبت بین اعضای خانواده باعث می شود که با هم بودن در خانه لذت و خوشی نداشته باشد و باید تلاش کرد تا اعضای خانواده غم خوار و پشتیبان یکدیگر شوند.

بای اظهار کرد: باید از یکدیگر در شرایط خاص دفاع کنند بیگانگی اعضای خانواده از همدیگر نشان بیماری نهاد خانواده است و انسجام و اتحاد، مهر و محبت، نشاط و شادی از جمله ویژگی های خانواده های سالم است./ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار