برگزاري سومين نشست اندیشه های راهبردی در حضور مقام معظم رهبری

سومین دوره از نشست‌ اندیشه‌های راهبردی امروز (چهارشنبه) در حضور رهبر انقلاب اسلامی و با شركت محققان و صاحب‌نظران با موضوع «زن و خانواده» برگزار می‌شود.

به گزارش سرويس سياسي باشگاه خبرنگاران، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای در یادداشتی به نقل از 'صادق واعظ زاده ' دبیر نشست اندیشه های راهبردی دلايل و محورهاي سومين نشست انديشه هاي راهبردي را منتشر كرده است؛

با استعانت از خداوند حكیم، «نشست اندیشه‌های راهبردی» طی یك سال از تاریخ تأسیس، با عنایات رهبر فرزانه‌ و استقبال اندیشمندان، رویكرد دین‌محوری و خردورزی و تفكر علمی در مطالعات راهبردی و تصمیم‌سازی‌های كلان كشور را دنبال كرده است.

تقویت این رویكرد به همراه افزایش حضور و اثربخشی نخبگان در راهبری تحولات اجتماعی، از ضرورت‌های حوزه‌ی نظر و عمل در شرایط كنونی كشور است. در پاسخ به این ضرورت‌ها دو نشست قبلی ضمن كمك به تحقیق و اندیشه‌ورزی در حوزه‌ی پیشرفت و عدالت، آغازی بر سامان‌یافتن برنامه‌های بلندمدت و تحول‌آفرین كشور شد.

«مركز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت» با هدف تعمیق و توسعه‌ی پژوهش و نظریه‌پردازی، گفتمان‌سازی و طراحی و تدوین الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، تحت اِشراف رهبر معظم انقلاب اسلامی تأسیس شد و اساسنامه‌ی آن به تصویب ایشان رسید. سپس شبكه‌ای فكری برای مباشرت مستقیم اندیشمندان و صاحب‌نظران در فرایند تهیه‌ی الگوی پیشرفت عدالت‌محور كشور در قالب اندیشكده‌ها و حلقه‌های فكری طراحی شد كه در دست تأسیس است.

عناوین اصلی مطالعه و هم‌اندیشی در عرصه‌ی فكر، علم، معنویت و زندگی، مبتنی بر مبانی اسلامی و با توجه به مقتضیات ایرانی و در جهت نیل به عدالت اجتماعی است. برنامه‌ی تقسیم كار ملی نیز به منظور استفاده از ظرفیت گسترده‌ی تخصصی مراكز، مؤسسات و شخصیت‌های حقیقی در سه زمینه‌ی پژوهش و نظریه‌پردازی، تهیه و تدوین اسناد الگو و گفتمان‌سازی نهایی شده است.

مجموعه‌ای از اقدامات در دستور كار قرار گرفته كه شامل بررسی و تحلیل اسناد و تجارب قبلی، ارزیابی و آسیب‌شناسی مقایسه‌ای روند گذشته، مطالعه‌ی انتقادی نظریه‌ها و الگوهای موجود، تدوین مبانی مطلوب و آینده‌پژوهی پیشرفت كشور است. دیگر وظایف متعدد مركز نیز در دست برنامه‌ریزی و اقدام است كه گزارش آن در جایی دیگر خواهد آمد. هم‌زمان، دعوت از فرهیختگان و اندیشمندان دانشگاهی و حوزوی و صاحب‌نظران مباحث راهبردی برای همكاری در امور فوق آغاز شده است.

* سومین نشست اندیشه‌های راهبردی به موضوع «زن و خانواده» اختصاص یافته است.

این موضوع از مباحث مهم حوزه‌ی تفكر و زندگی اسلامی و از گسترده‌ترین و حساس‌ترین موضوعات علمی، نظری و كاربردی و از نیازهای مبرم جامعه‌ی امروز ایران و از اولویت‌های گفتمانی جمهوری اسلامی در سطح ملی و جهانی است. این موضوع در آینده اهمیت و حساسیت بیشتری نیز خواهد یافت. در حالی كه مبانی و اصول متعالی اسلام برای تأمین كرامت زن و احقاق حقوق وی و دستاوردهای ارزنده اما ناتمام جمهوری اسلامی در این جهت در برابر ما است، تبیین متقن و روزآمد و راهگشای آن مبانی و اصول از چالش‌های مزمن حوزه و دانشگاه است.

* محورهای موضوعی سومین نشست

برنامه‌ریزی برای تحقق شایستگی‌ها و كرامت زن و خانواده و رفع مصادیق ظلم به زنان نیز مطالبه‌ای بحق از مراجع سیاست‌گذاری و اجرایی كشور است.

كوتاهی و كاهلی در این موارد، علاوه بر كفران نعمت و از دست دادن فرصت، زمینه‌ساز سوءاستفاده‌ی بدخواهان و كج‌اندیشان است. در این خصوص نیز مثل عرصه‌های فرهنگی دیگر، علاوه بر نقد تفكر و رویه‌ی مكاتب رقیب، راه‌كار اصلی تلاش و تكاپوی فكری ابتكاری و غیر انفعـالی برای تبیین دیدگاه‌های اصیل و راهیابی برای پیشرفت و تعالی كشور است. برگزاری سومین نشست اندیشه‌های راهبردی نمونه‌ای از این تلاش و تكاپو است.

* فراخوان نشست سوم پیرامون محورهای اسـاسی زیر به مراكز دانشگاهی و حوزوی ارسال شده است:

منزلت و نقش زنان در انقلاب اسلامـی و جایگاه آنان در پیشرفت همه‌جانبه‌ی كشور

حقوق و مسئولیت‌های فردی و اجتماعی زنان

موقعیت، مؤلفه‌ها و كاركرد خانواده از منظر اسلام

نقد بنیان‌های فمینیسم و وجه ایرانی آن

مسائل و مظلومیت‌های زنان در ایران و راه‌های مواجهه صحیح با آن‌ها

جایگاه و نقش زن در خانواده و بررسی فقهی مسائل مربوط

آسیب‌شناسی و راه‌های تقویت خانواده در ایران

مقایسه‌ی وضعیت خانواده در جمهوری اسلامی ایران و كشورهای غربی

همچنین از طریق مشورت تخصصی و جست‌وجوی آثار علمی مربوط در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی كشور، محققان فعال این حوزه شناسایی شدند و فراخوان نشست مستقیماً به اطلاع آنان رسید. در پاسخ به فراخوان، تعداد 188 مقاله‌ی مشروح از طریق درگاه الكترونیكی نشست واصل شد. هر مقاله بدون نام مؤلف برای ارزیابی در اختیار سه داور متخصص فرار گرفت و نتایج را كمیته‌ی داوری شامل استادان متخصص دانشگاه و حوزه با رتبه‌ی بالای علمی جمع‌بندی كرد كه نهایتاً 58 مقاله برای درج در مجموعه‌ی مقالات پذیرفت.

برنامه‌ریزی برای تحقق شایستگی‌ها و كرامت زن و خانواده و رفع مصادیق ظلم به زنان نیز مطالبه‌ای بحق از مراجع سیاست‌گذاری و اجرایی كشور است. كوتاهی و كاهلی در این موارد، علاوه بر كفران نعمت و از دست دادن فرصت، زمینه‌ساز سوءاستفاده‌ی بدخواهان و كج‌اندیشان است.

با توجه به نظرات داوران و پیشنهاد كمیته‌ی داوری، تعدادی از مقالات برتر با رعایت تنوع موضوعی، حضور استادان و جوانان، مشاركت حوزه و دانشگاه و پرداختن به جنبه‌های نظری و كاربردی برای ارائه‌ی شفاهی در طول نشست برگزیده شد.

اطلاع‌رسانی و فراخوان نشست، دریافت و داوری مقالات و اعلام نتایج با تأسیس پایگاه الكترونیكی نشست و با تلاش در جهت نیل به برترین سطح معیارهای موجود در برگزاری نشست‌های علمی انجام شد. مجموعه‌ی مقالات نشست، پیش از برگزاری نشست در دو مجلد تدوین و مجموعاً در 850 صفحه‌ی بزرگ به چاپ رسیده است كه در اختیار شركت‌كنندگان محترم قرار خواهد گرفت و پس از نشست به همراه بیانات رهبر فرزانه‌ی انقلاب اسلامی در شمارگان وسیع منتشر خواهد شد.

خداوند دانا را سپاسگزاریم كه با توجه به آثاری منتشرشده در سال‌های اخیر در كشور، نشست در جذب آثار عمیق و جدید از محققان فعال حوزه‌ی زن و خانواده موفق بوده است. ارائه‌ دیدگاه‌های تازه از سوی اندیشمندان جوان در كنار آثار عمیق شخصیت‌های صاحب كرسی و توجه متوازن به ابعاد نظری و كاربردی در نشست، نویدبخش تكاپو برای ارتقای مطالعات و تحقیقات زن و خانواده و راهیابی برای مسائل و مشكلات مربوطه است.

/ع2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار