آرايش انتخاباتي جريان هاي سياسي تا به امروز

بررسي آرايش سياسي کانديداهايي که در انتخابات مجلس نهم ثبت نام کرده اند نشان مي دهد که همه جريان هاي مطرح کشور البته با کم و کيف متفاوت براي حضور در انتخابات مجلس نهم پا به عرصه گذاشته اند. اگرچه قضات در مورد فهرست انتخابات و آريش سياسي کمي زود است اما مي شود سايه روشني از فضاي سياسي و رقابتي انتخابات مجلس نهم بدست آورد.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران: جريان هاي مطرح سياسي عبارتند از:

1-اصولگرايان: یکی از بزرگترین جريان هاي سياسي کشور هستند که ترکيب آنان تا الان به اين صورت است: 

 

الف: جبهه متحد اصولگرايان: اين جبهه زير نظر رييس جامعه روحانيت مبارز و رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم يعني آيت الله مهدوي کني و آيت الله يزدي تشکيل شده است و شامل بيشتر طيف ها و جريان هاي اصولگرايي است.

 

                                                    

حزب موتلفه اسلامي، جبهه پيروان خط امام و رهبري،‌جمعيت ايثارگران، جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي-جامعه اسلامي مهندسين و جبهه ايستادگي انقلاب اسلامي از جمله گروه ها و طيف هاي داخل جبهه متحد اصولگرايي است.

البته چهره هاي ديگر اصولگرايي (قاليباف و لاريجاني) نيز براي اين جبهه نماينده معرفي کرده اند.

 

 

 

 

 

 

ب: جبهه پايداري انقلاب اسلامي: اين جريان که بخش ديگري از جريان هاي اصولگرا است در واقع همان نزديکان و حاميان سابق رييس جمهور هستند. اين جريان از برخي از اعضاي قبلي دولت نهم و تعدادي از نمايندگان فعلي مجلس تشکيل شده است

.

 

 

2-اصلاح طلبان: بخشي از اصلاح طلبان به دليل عملکرد خارج از قانون در انتخابات 88 و مرزبندي نکردن با فتنه گران عملا قادر نيستند در آرامش سياسي انتخابات جايگاهي داشته باشند كه  ظاهرا خودشان هم با درک اين واقعيت کنار کشيده اند؛ اما به نظر مي رسد بقيه اصلاح طلبان در اين دوره از انتخابات مجلس به دو دسته تقسيم شده اند.
الف-دسته اي به اصطلاح چراغ خاموش در فضاي انتخابات حرکت مي کنند تا محدوده مانور سياسي خود را باز نگه دارند.
ب-اما يک دسته ديگر خيلي جدي و با همان پرچم و آرم اصلاح طلبي وارد شده اند.

                                              

 

اين عده که عمدتا اقليت مجلس هشتم يا برخي عناصر اصلاح طلب خارج از مجلس هستند معتقد هستند حيات و ممات احزاب و گروه ها در گرو مشارکت در انتخابات اخير است و داشتن هرگونه موضع انفعالي و انزوا و هرگونه همراهي با پالس هايي که از خارج مي رسد نتيجه اي جز ضرر و مرگ سياسي نخواهد داشت بنابراين با همه وجود به ميدان رقابت آمده اند.

14 حزب گروه و گروه سياسي که جزء اين دسته از اصلاح طلبان هستند در نشست مطبوعاتي  اخير خود از تشکيل جبهه مردم سالاري براي حضور در انتخابات مجلس نهم خبر دادند.

اين گروه هاي اصلاح طلب اعلام کردند دست کم 700 اصلاح طلب براي حضور در انتخابات مجلس نهم ثبت نام کرده اند.

 

 

 

 

3- اما يک گروه ديگراز سياسيون يا همان جريان کارگزاران که به آقاي هاشمي رفسنجاني نزديک هستند فعلا در خصوص انتخابات سکوت کرده اند و موضع رسمي بيان نکرده اند.

                                                      

 


جدا از اين صف بندي و آرايشي که تقريبا در همه انتخابات دو دهه گذشته تکرار شده برخي نام هاي جديد هم در فضاي سياسي انتخابات به گوش مي رسد.


 حاميان گفتمان انقلاب اسلامي ظاهرا يکي از همين نام ها است.
اين گروه همان گروه حاميان چندساله دولت هستند که به نظر مي رسد اين بار بدون نام دولت و با گفتمان جديدي در صحنه حاضر خواهند شد.

بيشتر اعضاي جبهه پايداري نيز از همين جريان موسوم به حاميان دولت بودند که بعد از مسائل بهار امسال خط و خطوط خود را جدا کرده اند اگرچه اين جريان هيچگاه صراحتا از فعاليت انتخاباتي صحبت نکرده اما به گفته برخي تحليل گران تحرکات اخير آنها بويژه جلسه روز جمعه نشانگر خيز انتخاباتي براي مجلس نهم است.

 

 

4-مستقل ها: اين گروه از فعالان سياسي شايد ساز و کار گروهي و پشتوانه مالي جريان هاي سياسي مطرح و قوي را نداشته باشند اما هميشه يک پاي ثابت در انتخابات هستند که شانس آنها در شهرستان ها بويژه در شهرهاي کوچک خيلي بيشتر از پايتخت و شهرهاي بزرگ است.

                                         
در مجموع بايد گفت:‌ به نظر مي رسد اگر اين آرايش تغيير عمده اي نکند شاهد رقابت چندلايه و شديد در انتخابات مجلس نهم خواهيم بود.
ولي در پايان سوالي که اين روزها در اغلب محافل سياسي شنيده مي شود؛ آيا ائتلاف هاي جديد آرايش فعلي را دچار تغييرات جدي خواهد کرد؟
نظر شما چيست؟

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار