لرستان/

قیمت گوشت در لرستان اوج گرفت/ پرواز مرغ از روی سفره ها

در روزهای اخیر افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ در شهرستانهای مختلف استان لرستان موجب گلایه های مردم از وضعیت موجود شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران لرستان، به گفته برخی از شهروندان لرستانی هم اکنون هر کیلوگرم گوشت گوسفندی بین 180 تا 200 هزار ریال و گوشت گوساله و گاو بین 140 تا 150 هزار ریال در استان به فروش می رسد.

 

این در حالیست که قیمت گوشت مرغ نیز در این روزها تا 4800 تومان نیز اوج گرفته و به نظر می رسد این روند افزایشی در حال استمرار یافتن است.

 

گوشت از سبد غذایی خانواده ها حذف شد!

 

یک شهروند پلدختری در گفتگو با خبرنگار باشگاه جوان با ابراز نارضایتی از نابسامانی قیمت گوشت قرمز اظهار داشت: این افزایش قیمت مشکلات زیادی را برای اقشار محروم و کم درآمد این شهرستان ایجاد کرده است.

 

شهروند دیگر پلدختری نیز گفت: به علت عدم نظارت بر قیمت گوشت قرمز و مرغ این ماده غذایی از سبد غذایی برخی خانواده ها حذف می شود.

 

یک معلم لرستانی در این زمینه به خبرنگار باشگاه جوان گفت: با توجه به پایین بودن قدرت خرید مردم در شهرستان پلدختر مسئولان باید تدابیر لازم برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت قرمز انجام دهند.

 

یکی از فرهنگیان بازنشسته پلدختری گفت: درآمدها اندک است و هزینه زندگی سنگین و حقوق بگیران که درآمدشان ثابت است، توان برقراری موازنه دخل و خرج زندگی را از دست داده اند و نمی توانند در برابر گرانی کالاهای مختلف و فرآورده های خوراکی استقامت کنند و به ناچار هرماه که می گذرد جای یک ماده غذایی از سبد کالا هفتگی شان تهی می ماند!

 

بهای نیازمندیهای نخستین غذایی بالاست

 

وی افزود: بهای نیازمندی های نخستین غذایی چون نان، گوشت، برنج ، روغن و شکر آن اندازه بالاست که کمک های نقدی یارانه ای نیز پاسخگوی آن نیست و خانواده ها مجبورند در برابر نداری زانو زنند و به قولی مغلوب فقر شوند و این درماندگی در گروههای میانی و آسیب پذیر جامعه بیشتر احساس می شود.

 

وی گفت: فروشندگان کالا همچنان شیوه گرانفروشی را دنبال می کنند و برخی از تولید کنندگان نیز خودسرانه کالاهای خود را گران کرده اند.

 

یک بازنشسته دیگر فرهنگی حرف های همکار خود را پی می گیرد و می گوید: در هر حال باید دشواری های گذران زندگی خانواده ها را برطرف کرد و گره مشکلات آنان را گشود؛ مردم ایران به ویژه مردم لرستان و شهرستان پلدختر انسانهایی شکیبا هستند ولی این بردباری حد و مرزی دارد.

 

افزایش قیمت دام زنده در استان

 

توکل بخشی قصاب پلدختری نیز افزایش قیمت دام زنده در این شهرستان را علت عمده افزایش قیمت گوشت قرمز عنوان کرد و گفت: این امر موجب شده فروشندگان قیمت گوشت را افزایش دهند.

 

و اما وضعیت در بازار مرغ هم دست کمی از بازار گوشت قرمز ندارد به طوریکه هم اکنون قیمت مرغ موجب حذف شدن این کالا از سفره مردم این استان شده است.

 

شهروندان خرم آبادی در چند روز اخیر که برای خرید گوشت مرغ به فروشگاههای عرضه این ماده غذایی مراجعه می کنند یا با فروشگاههای بسته و یا با یخچال های خالی از این ماده غذایی مواجه می شوند.

 

وضعیت فروش مرغ در استان

 

یکی از فروشندگان گوشت مرغ در سطح شهر خرم آباد دراین رابطه گفت: از روز شنبه تاکنون به دلیل مقرون به صرفه نبودن قیمت تعیین شده از طرف بازرگانی از توزیع مرغ در فروشگاه خود خودداری کرده است.

 

وی تصریح کرد: قیمت فروش گوشت مرغ در فروشگاهها از طرف بازرگانی 4400 تومان تعیین شده است این در حالی است که قیمت تمام شده برای فروشندگان مرغ با هزینه های حمل و نقل، اجاره بهاء محل عرضه و دیگر هزینه های متفرقه بین 4600 تا 4700 تومان است که در این شرایط فروشندگان و کشتارگاهها ترجیح داده اند که از عرضه گوشت مرغ خودداری کنند.

 

این فروشنده که ماهی پرورشی قزل آلا را نیز در فروشگاه خود عرضه می کند ادامه داد: در حال حاضر با توجه به نایاب شدن گوشت مرغ در سطح شهر خرم آباد رغبت مردم به خرید ماهی افزایش یافته است و مردم ترجیح می دهند به جای مرغ گوشت ماهی را روی سفره های خود قرار دهند.

 

افزایش قیمت نهادهای دامی

 

این در حالیست که به نظر می رسد افزایش قیمت نهاده های دامی به عنوان یک عامل اثر گذار در افزایش قیمت مرغ و به تبع آن نایاب شدن این ماده غذایی در بازار خرم آباد نیز تاثیرگذار بوده است.

 

یکی از مرغداران شهر خرم آباد در ارتباط با افزایش قیمت نهاده های کشاورزی یادآور شد: پیش از سال جدید سویا با قیمت 400 تا 500 تومان خریداری می شد اما در سال جدید قیمت سویا به 1300 تومان افزایش یافته و قیمت ذرت نیز از 400 تومان به 600 تومان رسیده است.

 

وی ادامه داد: پیش از افزایش قیمت نهاده های کشاورزی مرغ از مرغداری ها با قیمت هرکیلو 2300 تومان به کشتارگاهها می رفت اما در حال حاضر این قیمت به حدود 3400 تومان رسیده است.

 

و اما با این تفاسیر رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان سخنان دیگری دارد. حجت الله بیرانوند معتقد است که در حال حاضر قیمت گوشت قرمز و مرغ در استان لرستان نسبت به دیگر استانهای کشور پایین تر است.

 

لرستان پایین ترین قیمت را در میان استانهای همجوار دارد

 

وی با تاکید بر اینکه لرستان در میان استانهای همجوار همچنان کمترین قیمت را در زمینه عرضه گوشت دارد، افزود: متاسفانه در حال حاضر مشکل ما در زمینه عرضه گوشت مرغ بحث وارداتی بودن مرغ از استانهای دیگر و افزایش قیمت مرغ زنده است.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان ادامه داد: همچنین افزایش قیمت نهاده های دامی و طیور یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت در بازار گوشت و مرغ استان است.

 

بیرانوند با اشاره به نامناسب بودن بارندگیها در استان، بیان داشت: این امر موجب شده است که دامداران علوفه مورد نیاز خود را از خارج استان تهیه کنند و همین امر هزینه تمام شده تولید گوشت را افزایش داده است.

 

وی میانگین قیمت عرضه گوشت مرغ را 4800 و گوشت قرمز را 16 هزار تومان ذکر کرد و گفت: اگر قیمت عرضه گوشت قرمز و مرغ از این رقم بیشتر شود با متخلفان برخورد جدی صورت می گیرد.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با تاکید بر اینکه ما مجبوریم قیمت را نسبت به استانهای همجوار حفظ کنیم، ادامه داد: در غیر این صورت به دلیل مقرون به صرفه نبودن عرضه گوشت در استان دامداران و تولید کنندگان مایل به عرضه گوشت خود در استان لرستان نخواهند بود.

بیرانوند از تشدید نظارتها بر بازار گوشت استان خبر داد و یادآور شد: بازرسان این سازمان به صورت مستمر بر روند عرضه گوشت قرمز و مرغ در استان نظارت می کنند./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.