مدیر مرکز موسیقی صدا وسیما خبرداد:

اجراي «سمفونی خورشید» 5 بهمن‌ماه در سالن همایش صدا وسیما

«سمفونی خورشید» با آهنگسازی محمدرضا چراغعلی و رهبری محمد بیگلری پور پنجم بهمن‌ماه جاری در سالن همایش صدا و سیما اجرا می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛نشست خبری «سمفونی خورشید» با حضور حسین تقی‌پور مدیر مرکز موسیقی صدا و سیما، امیر عرب‌لو مدیرکل تولید سمفونی خورشید، محمدرضا چراغعلی آهنگساز و‌ بیژن ارژنگ شاعر سمفونی خورشید صبح امروز در سالن کنفرانس مرکز موسیقی صدا و سیما برگزار شد.تقی‌پور در این نشست با تشریح «سمفونی خورشید» اظهار داشت:امسال شاهد نخستین تولید سمفونی صدا و سیما هستیم که به تلاش دکتر چراغعلی انجام گرفته است.

* تقی‌پور: «سمفونی خورشید» پنجم بهمن در سالن همایش صدا وسیما اجرا می‌شود

وی با اشاره به وجه تسمیه انتخاب «خورشید» برای این سمفونی گفت:در ادبیات دینی ما و در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اندیشه‌ای واژه خورشید از قداست و جایگاه‌ ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به اینکه این کلمه واژه‌ای ایرانی است برای آن کلمه خورشید انتخاب شده است.

مدیر مرکز موسیقی صدا و سیما در ادامه افزود: «خور» به معنی آفتاب و «شید» به معنایی روشنایی است و این واژه با نام «شمس» 33 بار در قرآن استفاده شده است و همچنین در اشعار و ادبیات تاریخی ما شاعران و نویسندگان زیادی در وصف آن مطلب نوشته‌اند که این امر نشان دهنده اهمیت آن است.

* «سمفونی خورشید» در جشنواره موسیقی فجر 20 بهمن‌ماه به اجرای برنامه ‌می‌پردازد

تقی‌پور با معنی کردن هجاهای کلمه «خورشید»، تصریح کرد: «خ» به معنی خلقت و آفرینش، «و» وطن، «ر» رهایی، «ش» شوق وصال، «ی» یگانگی خداوند و «د» دیدار حضرت دوست را در ذهن متجلی می‌سازد و امیدوارم شاهد اجرای موفق آن باشیم.

وی با بیان اینکه سمفونی خورشید برای شرکت در بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در 20 بهمن ماه جاری در تالار وحدت به اجرای برنامه خواهد پرداخت، گفت: سمفونی خورشید کاری برای عموم مردم و قابل اجرای برای همه ملت‌های مختلف دنیا است و با ترجمه می‌توان این اثر را جهانی کرد.

* چراغعلی: 120 نفر اجرای کامل سمفونی خورشید را همراهی می‌کنند

چراغعلی در ادامه این نشست بیان داشت:‌ این کار با سازبندی ارکستر سمفونیک و سازهای بادی چوبی، برنجی انجام شده است که ارکستر زهی و گروه کر مرکز موسیقی صدا و سیما با تعداد 45 نفر آن را همراهی می‌کنند.

وی با بیان اینکه تعداد 120 نفر اجرای کامل این سمفونی را همراهی می‌کنند، گفت: این سمفونی در 6 بخش است که سه بخش آن بی کلام، دو بخش دارای خواننده و یک بخش با همراهی گروه کرال اجرا می‌شود.

چراغعلی تصریح کرد: بخش اول این سمفونی خبر عظیم خلقت را با ساز عاشقانه نشان می‌دهد که می‌توان تکنیک موسیقی در این قطعه و جذابیت آن را برای مخاطب مهم ارزیابی کرد.

* سمفونی خورشید در 32 دقیقه اشعار عاشقانه و وطنی را اجرا می‌کند

وی با بیان اینکه بخش دوم سمفونی خورشید به بیان وطن می‌پردازد، یادآور شد: بخش دوم با عنوان وطن است که اشعار آن را بیژن ارژنگ شاعر توانمند کشورمان سروده است که طهمورث پورشیرمحمد خوانند گروه آن را اجرا می‌کند.

چراغعلی با تشریح بخش سوم سمفونی خورشید افزود: «رهایی» با استفاده از سازهای بادی برنجی عنوان بخش سوم این سمفونی است که فضای تعلیق را با خود به همراه دارد.

وی با تشریح دیگر بخش‌های سمفونی خورشید خاطرنشان کرد: شوق، یگانگی و قطعه از دیگر بخش‌های این سمفونی است که «طهمورث پورشیرمحمد» خوانندگی کلام قطعه یگانگی آن را بر عهده دارد.

چراغعلی با اشاره به رهبری گروه سمفونی خورشید گفت: «محمد بیگلری‌پور» نیز رهبری اجرای32 دقیقه‌ای سمفونی خورشید را برعهده دارد.

* ارژنگ: اشعار سمفونی خورشید سال گذشته سروده شده است

ارژنگ شاعر قطعه وطن سمفونی خورشید در این نشست اظهار داشت:شعر وطن یک سال پیش سروده شده است و با شناخت استاد چراغعلی از من، این شعر را برای سمفونی خورشید انتخاب کردند.

وی در ادامه افزود: این شعر در قالب عاشقانه و وطنی است که تلاش شده است از به کار بردن قطعات حماسی در آن کمتر استفاده شود./ه
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.