تراژدی تحریم های یک جانبه آمریکا/ چه کسی تحریم ها را اجرايي خواهد کرد؟

كشورهای هند، کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا و ژاپن خواستار مستثنی شدن از تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران شدند و روسیه و چين نيز اعلام کردند كه اساساً اعتباری براي این تحریم ها قائل نیستند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از ايران هسته اي ، اعلام دسته جمعی تمامی کشورهایی که آمریکا به همراهی آنها با تحریم بانک مرکزی و خرید نفت ایران دل بسته بود مبنی بر اینکه «به شرطی با این تحریم ها همراهی می کنند که آمریکا معاملات آنها با ایران را استثنا کند» بحرانی غیر قابل حل و عبور ناپذیر بر سر راه راهبرد تحریمی آمریکا علیه ایران بوجود آورده است.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا روز شنبه 10 دی 1390 (31 دسامبر 2011) قانون مصوب کنگره درباره تحریم بانک مرکزی ایران را امضا کرد. این قانون تا 6 ماه اجرایی نخواهد شد و دولت آمریکا اختیار دارد هر کشوری را که مناسب تشخیص داد از شمول آن مستثني کند.

در حالی که دولت آمریکا در آستانه انتخابات این کشور و از بیم تاثیر رشد قیمت جهانی نفت بر اقتصاد شکننده اش تمایلی به اجرای قانون کنگره از خود نشان نمی دهد، کشورهای دیگری هم که این قانون اساسا برای محدود کردن تجارت آنها با ایران وضع شده بود یکی یکی درخواست کرده اند که از این ثانون مستثنی شوند.

نخستین کشوری که با اجرای این قانون مخالفت کرد ژاپن بود. کوییشیرو گمبا، وزیر امور خارجه این کشور روز 24 آذر 1390 با اشاره به گزارش ها درباره احتمال افزایش قیمت نفت خام ایران به 200 دلار در هر بشکه، به جای 100 دلار، اعلام کرد: «ژاپن توجه زیادی به چگونگی اجرای این تحریم ها دارد و نگران تاثیر ان بر قیمت های نفت خام و به طور کلی اقتصاد است. از دیدگاه من در صورتی که واردات نفت خام از ایران متوقف شود این خطر وجود خواهد داشت که تمام اقتصاد جهانی آسیب ببیند».

ژاپن یکی از مهم ترین مشتریان نفت خام ایران در آسیاست و پس از ژاپن نوبت به هند رسید. این کشور ماه گذشته اعلام کرد قصد دارد پول نفت دریافتی از ایران را از طریق روسیه بپردازد و بنابراین به واردات نفت خام از ایران ادامه خواهد داد.

کشور بعدی که خواستار مستثنی شدن از تحریم های آمریکا شد، ایتالیاست. بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی ایتالیایی زبان تی ام نیوز در روز 10 دی 1390، ماریو مونتی نخست وزیر ایتالیا در کنفرانس مطبوعاتی پایان سال میلادی خود تاکید کرد این کشور تنها در صورتی با تحریم نفت ایران موافقت می کند که شرکت انی این کشور از شمول این تحریم ها استثنا شود.

ترکیه کشور بعدی بود که از آمریکا خواست شرکت های این کشور را در مورد قانون جدید تحریم علیه ایران استثنا فرض کند. بنابر گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا در روز 14 دی 1390، تانر ایلدیز، وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد شرکت نفتی توپراس ترکیه به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد. وی گفت: «با وجود اعمال تحریم های جدید آمریکا بر ضد شرکت ها و نهادهایی که با بانک مرکزی ایران داد و ستد و همکاری می کنند ، شرکت وارد کننده نفتی توپراس ترکیه همچنان از ایران نفت خریداری خواهد کرد».

پیش تر یک مقام وزارت انرژی ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته بود: «آنکارا از آمریکا خواهد خواست تا شرکت توپراس را که یکی از خریداران بزرگ نفت ایران محسوب می شود، از اعمال دور جدی مجازات ها مستثنی کند».

در مورد کره جنوبی وضع از همه بدتر است. گزارش چو می یونگ، برای خبرگزاری رویترز از سئول در روز 11 دی 1390 نشان می دهد این کشور نه فقط قصد ندارد خرید نفت از ایران را متوقف کند بلکه میزان نفت درخواستی اش از ایران در سال 2012، نسبت به سال 2011 بیشتر هم شده است. بنابر این گزارش، یک منبع دولتی کره جنوبی اعلام کرد پالایشگاه های کره –که پنجمین کشور بزرگ وارد کننده نفت جهان است- قراردادهایی سالانه را برای خرید روزانه 200 هزار بشکه از نفت خام ایران در سال 2012 منعقد کرده اند که بیشتر از 190 هزار بشکه توافق شده در سال گذشته میلادی است.

این در حالی است که روسیه و چین اساسا تحریم های جدید را زیر سوال برده و تاکید کرده اند که مطلقا آن را اجرا نخواهند کرد. بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن در روز 14 دی 1390، هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوالی در باره قانون تحریمی جدید امریکتا که روز شنبه به امضای باراک اوباما رئیس جمهور این کشور رسید، گفت: چین مخالف این است که قانونی ملی بر مقررات بین المللی برتری یابد و مجازات هایی یک جانبه را بر ضد کشورهای دیگر اعمال کند. تجارت چین با ایران مخالف هیچ یک از قطعنامه های شورای امنیت نیست./پ2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار