حميد رضا آيت اللهي:

علوم انساني ايران قابليت طرح در سطح جهان را دارد

حميد رضا آيت اللهي گفت:علوم انسانی ایران موقعیتی دارد که مي تواند خود را در جهان مطرح کند.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران ‌؛ حمیدرضا آیت‌اللهی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مراسم افتتاحیه دومین کنگره ملی علوم انسانی که در تالار خوارزمی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد،اظهار داشت: ۱۵ سال پیش گروهی از اساتید دانشگاه‌ها دور هم جمع شدند تا آثار و کتب علوم انسانی را مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: در طول این ۱۵ سال، ۱۲ گروه از اساتید رشته‌های متفاوت علوم انسانی دور هم جمع شدند و به همراه تمام اساتید دانشگاه‌های کشور موضوع علوم انسانی را مورد توجه قرار دادند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت:‌ این گروه از اساتید جریان نقد را به جریان پویا تبدیل کرد و آنچه که بیشتر از علوم انسانی اهمیت دارد این است که این کنگره در جهت هم افزایی در علوم انسانی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ‌متاسفانه در کشور فضایی ایجاد شده است که برخی خود را نخبه می‌دانند كه هرگونه تفییر باید توسط آنان انجام گیرد!

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: اهمیت اندیشمندان علوم انسانی ما کمتر از کسانی نیست که در زمینه علمی و نانوتکنولوژی و مسائل هسته‌ای و سلول بنیادی کار می‌کنند، بلکه بیشتر است.

وی تصریح کرد: ‌علوم انسانی ایران موقعیتی دارد که می‌تواند خود را در جهان مطرح کند و دروس علوم انسانی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند باید جذب پژوهش‌های موثر و فراگیر در کشور شود و پژوهش‌های کاربردی در توجیه علوم انسانی نقش فعال بازی می‌کند.


رئيس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي بيان داشت :متأسفانه راهبری مدیریت‌های پژوهشی کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد،و در کشور فضایی ایجاد شده که برخی فقط خود را نخبه می‌دانند و معتقدند که باید تغییر توسط آنان صورت گیرد.


آيت اللهي ادامه داد: ‌برای انجام پژوهش‌های علوم انسانی که در کوتاه‌ترین زمان و بهترین کیفیت و کمترین هزینه بتواند موثرترین نتیجه را به همراه داشته باشد نقش مدیریت بسیار تعیین کننده است.

وی افزود: اما در سطحی کلان‌تر برای جامعه‌ای مثل ایران که در آن اغلب پژوهش‌های علوم انسانی با بودجه دولتی انجام می شود مسئله راهبری مدیریت‌های پژوهش که می‌توان با آن سازوکارهایی موثر، ‌پویا و اقتصادی برای به ثمر نشستن شبکه پژوهش‌های علوم انسانی تدارک دید، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

آیت اللهی گفت: این راهبری در کشور ما از آسیب‌های زيادي رنج می‌برد که توجه به آنها می‌تواند تاثیر جدی بر توسعه علوم انسانی در کشور داشته باشد.

وی به برخی از چالش‌های پیش رو برای این راهبری اشاره کرد و گفت:‌ مسائلی همچون بی توجهی در سرعت عمل در تمجید مقدمات فرادستی جهت فعالیت مدیران پژوهش،‌ تاکید بر حمایت‌های اولیه برای طرح‌ها به جای حمایت از محصول‌های طرح،‌ارزیابی صفر و یک از مدیریت‌های پژوهش به جای گماردن مشاوره‌های سطحی کننده و رشد دهنده به مدیریت، ‌ضعف سامانه‌های شبکه‌ای عرضی بین مدیران پژوهش و انواع پژوهش.

رئيس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي در پایان با اشاره به برخي از اين عوامل خاطر نشان کرد: فقدان سامانه‌هایی برای ایجاد شبکه طولی مدیریتی بین پژوهش و محصول نهایی، ‌همسان انگاری پژوهش‌های علوم انسانی با علوم فنی و پزشکی است./خ2

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار