تماشای تلویزیون از نزدیک چشم را ضعیف نمی‌کند

تماشای تلویزیون از فاصله نزدیک برخلاف تصور عموم مردم در ضعیف شدن چشم تأثیری ندارد.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر عباس ریاضی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن بیان این مطلب، گفت: بسیاری اوقات ملاحظه می‌شود که پدرها و مادرها وقتی از ضعیف شدن چشم فرزندشان مطلع می‌شوند دلیل آن را تماشای تلویزیون از نزدیک می‌دانند، در صورتی که اصولاً تلویزیون نقشی در ضعیفی چشم ندارد.

دکتر عباس ریاضی افزود: ضعیفی چشم یک مکانیسم ژنتیکی دارد و به طور اتوماتیک اتفاق می‌افتد و ربطی به تماشای تلویزیون ندارد. اولین تلویزیون‌هایی که ساخته شد و به بازار آمد در اشعه تابشی خود اشعه ایکس داشتند که این پرتو برای چشم و دیگر ارگان‌های بدن مضر هست و بنابراین سازندگان و فروشندگان در آن زمان توصیه می‌کردند که در فاصله دورتری از تلویزیون بنشینید، لذا موضوع فاصله گرفتن از تلویزیون از آنجا منشأ گرفته است و البته امروزه این نوع تلویزیون‌ها تولید نمی‌شوند و جای نگرانی وجود ندارد.

این دکترای اپتومتری بیان کرد: به طور کلی بچه‌هایی که دچار کاهش بینایی هستند، مجبورند برای واضح‌تر دیدن تصاویر به تلویزیون نزدیک شوند.

وی اظهار داشت: این مسئله باید به عنوان هشداری برای پدر و مادرها قلمداد شود و آن‌ها به محض مشاهده این رفتارها فرزندشان را برای چکاب نزد یک بینایی سنج ببرند تا این موضوع بررسی گردد و در صورتی که با عینک مناسب، بینایی تصحیح نشد، بینایی سنج شما را جهت بررسی بیشتر به چشم پزشک ارجاع خواهد داد.

وی در ادامه افزود: گاهی اوقات بچه‌ها به علت کاهش شنوایی ممکن است به تلویزیون نزدیک شوند که بایستی به آن توجه کرد، یک محیط شلوغ و پر سر و صدا عامل دیگری است که ممکن است فرزند شما را مجبور کند که برای تمرکز بیشتر جهت مشاهده برنامه مورد علاقه خو د، به تلویزیون نزدیک شود.

دکتر ریاضی گفت: تماشای تلویزیون از نزدیک تنها ممکن است موجب خستگی چشم شود نه ضعیفی چشم و نور زیاد تلویزیون در اتاق تاریک ممکن است خستگی بیشتری را ایجاد کند، بنابراین در هنگام مشاهده تلویزیون بهتر است که نور اتاق با نور تلویزیون هماهنگ شود.

وی در پایان بیان کرد: والدین بجای اینکه فرزندشان را از نزدیک نشستن به تلویزیون منع کنند اول از سالم بودن بینایی آن‌ها مطمئن شوند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار