بر طبق بررسی های جهانی؛

ایران جزء 20 کشور با بیشترین مصرف آنتی بیوتیک در دنیا است

بر طبق بررسی های جهانی، متاسفانه ایران جزء 20 کشوری است که بیشترین مصرف آنتی بیوتیکی را در دنیا دارد.

شهناز آرمین، عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از مشکلات و معضلات بهداشتی و درمانی در سال های اخیر مصرف نامناسب و غیر منطقی داروها به ویژه آنتی بیوتیک های و مسکن ها است.

وی با بیان اینکه مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها هزینه های زیادی را بر اقتصاد کشورها تحمیل می کند تصریح کرد: به عنوان مثال ظهور مقاومت به آنتی بیوتیک ها سالانه هزینه ای معادل 4 میلیارد دلار به کشور آمریکا تحمیل می کند.

آرمین با اشاره به اینکه مصرف بی رویه داروها در ایران بسیار بالا است، تاکید کرد: برطبق بررسی های جهاني متاسفانه ایران جزء 20 کشوری است که بیشترین مصرف آنتی بیوتیکی را در دنیا دارد.

وی گفت: هم اکنون حدود 13 درصد ارزش ریالی کل بازار دارویی را داروهای آنتی بیوتیکی تشکیل می دهند و حجم ریالی مصرف آنتی بیوتیک ها در کشور در سال ، به حدود 3 هزار میلیارد ریال می رسد.

آرمین با بیان اینکه ارقام فوق در مقایسه با آمارهای مربوط به بسیاری دیگر داروها و اقدامات درمانی بالاتر است یادآور شد: با توجه به مصرف بیش از اندازه و خودسرانه آنتی بیوتیک ها و مشکلات و هزینه های قابل توجه ناشی از آن باید با اتخاذ سیاست های مناسب ، این میزان مصرف را کنترل کرد.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی در بین مردم و آموزش پزشکان از جمله راههای کمک کننده به کاهش مصرف آنتی بیوتیک است.

**سرانه مصرف داروهای تزریقی در ایران ، چهار برابر جوامع در حال توسعه

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: دردسترس بودن آنتی بیوتیک ها ، فرهنگ غلط خود درمانی یا والدین درمانی و متاسفانه در مواردی فروش بدون نسخه آنتی بیوتیک ها موجب شده که مردم بدون در نظر گرفتن عوارض ، برای درمان حتی بیماری های ویروسی نیز به این گروه درمانی روی آورند.

آرمین با بیان اینکه ویژگی بارز فرهنگ دارویی در ایران مصرف بیش از اندازه داروهای تزریقی است ، یادآور شد: سرانه مصرف داروهای تزریقی در ایران حدود 11/4 بوده است که این رقم چهار برابر سرانه مصرف این قبیل داروها در جوامع در حال توسعه است.

وی اظهار داشت: نتایج مطالعات و تحقیقات نشان می دهند که بروز حدود 30 درصد از عوارض دارویی در کشور ناشی از داروهای تزریقی است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار