هدفمندی یارانه ها ميزان واردات را کاهش داد

وزیر اقتصاد گفت:برخی منتقدان تنها به اثرات افزایش قیمتها بواسطه اجرای هدفمندی یارانه ها می پردازند حال انکه اثرات مثبت ان بر کاهش واردات مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،شمس‌الدین حسینی امروز در میزگرد تخصصی بیست‌ودومین همایش سیاست‌های پولی و بانکی گفت: افرادي تورم هدفمندی را 60 تا 70 درصد و عده‌ای نیز تا 500 درصد پیش بینی می‌کردند تا با ایجاد وحشت مانع اجرای هدفمندی یارانه‌‌ها شوند.

وزیر اقتصاد و دارایی افزود: البته شیوه مدیریت در اجرای هدفمندی مهم است و در صورتيکه در تحلیل تورم میانگین تورم نقطه به نقطه در نظر گرفته شود تورمزیاد افزایش نیافته است.

وی افزود: در صورتيکه هدفمندی اجرا نمی‌شد تورم هم کاهش پیدا نمی‌کرد،اما بعد از 12 ماه از اجرای این قانون تورم نقطه به نقطه در دی‌ماه 90 کاهش پیدا کرد و در عین حال تورم کل از 12.4 درصد در سال 89 به رقم 21.5 درصد در سال 90 افزایش یافته است؛ در عین حال نباید تحلیل کوتاه مدت در مورد هدفمندی یارانه‌ ها انجام شود.

وزیر اقتصاد افزود: عده‌ای ادعا می‌کنند که 15 هزار میلیارد تومان خارج از احکام قانون برای هدفمندی برداشت شده که این حرف درست نیست.

حسینی تاکید کرد: در يکسال فاز اول اجراي هدفمندی یارانه‌ها 45 هزار میلیارد تومان صرف هدفمندی شد که از این رقم 15 هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دولتی برگشت داده شد و 30 هزار میلیارد تومان به خانوارها پرداخت شد.

وی ادامه داد: قبل از اجراي طرح هدفمندی يارانه ها سالانه 4 هزار میلیارد تومان برای گندم و 4 هزار میلیارد تومان برای برق یارانه پرداخت می‌شد در حالی که قانون هدفمندی یارانه‌ها اذعان دارد همه یارانه‌ها باید هدفمند باشد،‌ بنابراین حدود 10 هزار میلیارد تومان که قبلا غیرهدفمندو همگانی خرج می‌شد امروز هدفمند شد.

وی افزود: قبلا آرد که کیلویی 350 تومان تمام می‌شد به نرخ 7 تومان به نانوایی ‌ها داده می‌شد و بقیه آن به صورت یارانه پرداخت می‌شد؛ امروز آرد به صورت هدفمند کیلویی 350 تومان عرضه می‌شود و پول آن به شکل یارانه نقدی به مردم پرداخت می شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: اگر تحلیل حسابداری برملا شود سال 88 حدود56 هزار و 600 میلیارد تومان خرج واردات فراورده‌ها می‌شد در حالیکه از این رقم 50 درصد در قانون بودجه آمده بود و 50 درصد نیز پیش بینی نشده بود ولی وزیر با اختیار خود اجازه واردات و برداشت از بودجه را صادر کرد.

حسینی گفت: اگر روند مصرف بدون هدفمندی ادامه پیدا می‌کرد باید 8 هزار میلیارد تومان فرآورده وارد کشور می‌شد، بنابراین کاهش واردات براثر هدفمندی یارانه‌ها باید در تحلیل حسابداری مد نظر قرار گیرد اما منتقدان این کاهش مصرف را نمی‌بینند و فقط افزایش قیمت‌ها و تورم را مشاهده می‌کنند.

وی افزود:‌ مصرف برق اگر همانند 10 سال قبل بود باید بیش از رقم کنونی افزایش می‌یافت اما امروز با اجرای هدفمندی یارانه‌ها 10 میلیارد دلار صرفه‌جویی یک سال در مصرف برق بوقوع پیوسته است.

وزیر اقتصاد یکی دیگر از دستاوردهای هدفمندی یارانه‌ها را کاهش مصرف گندم به اندازه 30 درصد ذکر کرد و گفت:‌در برخی از مناطق مرزی تا 60 درصد مصرف گندم و آرد کم شده که بر اثر هدفمندی یارانه‌ها و واقعی شدن قیمت گندم بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت:‌سال 85 در برخی روزها مصرف بنزین به 85 میلیون لیتر در روز می‌رسید که با دو سیاست سهمیه‌بندی و هدفمندی یارانه‌ها مصرف بنزین امروز 60 میلیون لیتر در روز رسیده است براساس پیش‌بینی‌ها اگر به همان روال مصرف ادامه پیدا می‌کرد امروز باید روزی 120 میلیون لیتر مصرف می‌شد.

وی گفت: با اجرای هدفمندی روزانه 60 میلیون لیتر به قیمت هر لیتر یک دلار یعنی 60 میلیون دلار صرفه‌جویی می‌شود که سالانه بیش از 21.6 میلیارد دلار صرفه‌جویی حاصل اجرای هدفمندی یارانه‌ها است./عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سید حمید موسوی
۱۸:۳۳ ۱۸ خرداد ۱۳۹۱
در ابتدای طرح هدفمندی یارانه ها مبلغ 45500 تومان به ازای هر نفر به حساب سر پرست خانوار واریز می شود که البته در 27 هر ما این مبلغ در حساب سرپرست واریز می شود اما دولت به بهانه تداخل با عملیات سر ماه بانکها به تاریخ 8 و بعدا به تاریخ 12 و بار آخر به تاریخ 19 ماه آتی انتقال داده شد! حال با یک حساب سر انگشتی سود روز شمار یارانه یک نفر 24 تومان می شود و با تاخیر 19 روزه چیزی در حدود 456 تومان و با احتساب 60 میلیون نفر در حدو 28 میلیارد تومان پول می شود!

سوال :

1-این سود روز شمار کجا تشریف دارد؟

2-آیا احتمال دارد تاریخ واریز دوباره طولانی تر شده و این وسط یارانه یک ماه هاپولی شود؟
آخرین اخبار