برای جلوگیری از انفجار در نیروگاه های هسته ای چه کنیم؟

از کاربردهای ویژه رشته ژئودزی بررسی تحرکات پوسته زمین است که با ایجاد حرکات گسل در مناطق هسته ای انفجار در این مناطق را شاهد هستیم.

دکتر مسعود مشهدی حسینی علی، رئیس دانشکده نقشه برداری در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: برگزاری مسابقات به صورت ارائه پرسش نامه میان متقاضیان رشته های R/S،GPS و ژئودزی ارائه شد که این مسابقات به صورت اولین گردهمایی در سطوح رشته های اشاره شده بود.
وی افزود: ژئودزی به اندازه گیری هندسی زمین و تغییرات حاصله آن در پروژه های صنعتی و تغییر شکل پروژه صنعتی گفته می شود که در سه مقیاس محلی، منطقه ای و جهانی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه ژئودزی کاربردهای مختلف در سطوح علمی دارد افزود: از کاربردهای رشته ی یاد شده کمک رسانی در زمینه نیروگاه های اتمی است.
به طوری که با تغییراتی که در پوسته زمین رخ می دهد می تواند باعث ایجاد انفعالات در زمینه گرم شدن مولدهای بخار شده نهایتأ ایجاد احتراق نماید.
وی تصریح کرد: برای جلوگیری از انفجار در نیروگاه های اتمی از طریق آبهای خلیج فارس به خنک کردن سیستم زه کشی می پردازند ولي فعالیت متخصصان ژئودزی کنترل گسل پنهان در این مناطق است که این مقیاس بررسی، براساس استاندارهای آژانس انرژی اتمی است.
وی اذعان داشت: از دیگر کاربردهای رشته های ژئودزی در مبحث هواشناسی است به طوری که مقیاس بررسی لایه های بالای جو را مورد بررسی قرار داده و می تواند با استفاده از قرار دادن ماهواره های مخابراتی در رابطه با محورهای مراسلاتی و غیره در  اختیار قرار دهد.
وی خاطر نشان کرد: شناختن میدان های فضایی موشک ها و ماهواره ها که در مدار اصلی قرار بگیرند نیز از کاربردهای علم ژئودزی است که کشورهایی همانند آمریکا و آلمان از این حیطه علمی در زمینه هدایت موشک ها در سطح گسترده ی جهانی استفاده می کنند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار