یک هفته پر از فراز و نشیب؛

تالارشیشه ای پس از گذراندن افت سنگین شاخص در انتظار آرامش

در داد و ستدهای بازار سهام، بیش از 149 میلیون سهم و حق تقدم تغییر مالکیت داد بطوری که شاخص کل در پایان معاملات 47 واحد افت و رقم 26 هزار و 755 را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، طی معاملات هفته جاری از میان 308 نماد فعال بازار سهام، 113 نماد با کسب بازدهی مثبت، 13 نماد بدون کسب بازدهی مثبت و یا منفی و مابقی نمادها یعنی 182 نماد با کسب بازدهی منفی معاملات خود را سپری کردند. بازدهی بورس نیز به طور متوسط 0.46 درصد مثبت بود که این رقم نسبت به میانگین بازدهی کل بورس در معاملات هفته قبل از آن، 1.09 درصد کاهش یافته است.

بر همین اساس، بورس در اولین هفته معاملاتی خرداد ماه در حالی به کار خود پایان داد که شاخص کل در ابتدای هفته در نقطه 27 هزار و 91 واحدی قرار داشت، اما با افت 336 واحدی طی پنج روز کاری در نهایت به نقطه 26 هزار و 755 واحدی رسید که از کاهش 1.24 درصدی حکایت دارد و در تمامی روزهای معاملاتی هفته جاری، بورس روندی منفی در اختیار داشت و روند حرکتی نماگر بازار سهام نیز نزولی بود.

همچنین طی معاملات این هفته در میان تمامی صنایع فعال بورسی، صنعت منسوجات به دلیل بازگشایی نماد معاملاتی شرکت پشم بافی توس در نوسان مثبت نزدیک به 104 درصدی پس از گذشت نزدیک به سه ماه از زمان توقف آن، جایگاه پربازده ترین صنعت را به خود اختصاص داد.

براساس این گزارش: رتبه دوم صنایع پربازده هفته جاری نیز با کسب بیش از 9 درصد بازدهی مثبت به صنعت سیمان، آهک و گچ تعلق گرفت و صنعت ماشین آلات و تجهیزات نیز در رتبه سوم پربازده ترین ها ایستاد و بازدهی مثبت نزدیک به چهار درصدی را برای سهامدارانش به ارمغان آورد.

این در حالی است که صنعت ذغال سنگ با حضور تنها نماد فعال خود یعنی (کطبس) بیش از هفت درصد بازده منفی محقق کرد و بیشترین بازدهی منفی این هفته را در میان صنایع بورسی به دست آورد.

براساس این گزارش، طی معاملات این هفته سهام شرکت پشم بافی توس تنها با معامله در یک روز نزدیک به 104 درصد بازدهی مثبت را رقم زد و طلایه دار سپاه سهام برای کسب بیشترین بازدهی مثبت شد. ماشین سازی نیرو محرکه نیز بیش از 24 درصد بازدهی مثبت به دست آورد و با یک پله اختلاف رتبه دوم سهام پر بازده بورس را از آن خود کرد و در عین حال سیمان خزر توانست جایگاه سوم این رتبه بندی را کسب کند و بازدهی مثبت بالغ بر 17 درصدی را برای سهامدارانش به ارمغان آورد.

البته نکته قابل توجه در معاملات این هفته، حضور 14 نماد سیمانی در میان 20 نماد پربازده بورس بود که از حرکت پررنگ و همزمان این گروه برای رشد قیمت سهام و روند صعودی آنها حکایت دارد.

این در حالی است که شرکت شیمیایی فارس با تحقق بازدهی منفی نزدیک به 13 درصدی مغلوب سایر نمادها شد و در میدان نبرد بر سر کسب بیشترین بازدهی مثبت از سایر رقبای خود شکستی سنگین خورد.

در عین حال دو شرکت برقی کابل البرز و ایران ترانسفو نیز پس از "ثفارس" به ترتیب با تحقق نزدیک به 13 و 12 درصد بازدهی منفی، در پایین ترین خانه های این جدول رتبه بندی قرار گرفتند.

طی این مدت سهام مپنا توانست جایگاه نخست نقد شوندگی را به خود اختصاص داده و مدال برتر این رقابت ها را در اختیار گیرد. این سهم با معاملات خود توانست به عنوان نقد شونده ترین سهم بورس طی معاملات این هفته برگزیده شود.

سهام "بترانس" و "خساپا" نیز در جایگاه دوم و سوم نقدشونده ترین سهام بازار ایستادند و مدال نقره و برنز این رقابت ها را کسب کردند.

سهام پتروشیمی ممسنی اما، در این هفته پایین ترین رتبه نقدشوندگی را به دست آورد و به قعر جدول رتبه بندی شرکت ها از منظر میزان نقدشوندگی سقوط کرد.

سهام پتروشیمی زنجان و آلومتک نیز پس از آن در پایین ترین خانه های این جدول رتبه بندی آرام گرفتند.

**** ارزش بیش از 340 میلیارد و 723 میلیون ریالی بورس تهران

همایون دارابی کارگزار بورس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: معامله گران روز چهارشنبه 149 میلیون و 480 هزار و 598 برگه سهم و حق تقدم را به ارزش 340 میلیارد و 723 میلیون و 34 هزار ریال را در 17 هزار و 275 نوبت معاملاتی دست به دست کردند.

وی تصریح کرد: شاخص کل در پایان معاملات 47 واحد افت کرد و رقم 26 هزار و 755 را به خود دید. همچنین شاخص صنعت افتی 38 واحدی را تجربه کرد و شاخص 50 شرکت فعالتر با کاهشی 3 واحدی به رقم هزار و 239 رسید.

دارابی یادآور شد: شاخص های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 47 و 5 واحد کاهش یافتند.

این کارگزار تاکید کرد: طی معاملات هفته جاری از میان 308 نماد فعال بازار سهام، 113 نماد با کسب بازدهی مثبت، 13 نماد بدون کسب بازدهی مثبت و یا منفی و مابقی نمادها یعنی 182 نماد با کسب بازدهی منفی معاملات خود را سپری کردند. بازدهی بورس نیز به طور متوسط 0.46 درصد مثبت بود که این رقم نسبت به میانگین بازدهی کل بورس در معاملات هفته قبل از آن، 1.09 درصد کاهش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: طی این مدت 24 هزار و 696 کد معاملاتی با داد و ستد بالغ بر 857 میلیون سهم در 101 هزار و 731 دفعه معامله، حجم معاملاتی بالغ بر دو هزار و 61 میلیارد ریال را رقم زدند که سهام بانک ایران زمین با جابجایی بیش از 27 میلیون سهم، پر گردش ترین سهم و سهام سیمان خاش طی این مدت کم گردش ترین سهم بورس شناخته شد. بیشترین ارزش معاملات این هفته نیز با معامله بالغ بر 25 میلیون سهم توسط مپنا رقم خورد، در حالیکه "ثفارس" کم ترین ارزش بازاری معاملات هفته جاری را به خود اختصاص داد./ ر

گزارش: حبیبه رحیمیان


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار