گشایش نمایشگاه بین المللی صنایع دستی بعد از ظهر امروز/ بازدید نمایندگان 100 کشور جهان

نمایشگاه بین المللی تخصصی - صادراتی صنایع دستی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی از 17 تا 23 خرداد ماه جاری در محل نمایشگاههای دائمی تهران و با حضور 850 غرفه صنایع دستی در حوزه‌های مختلف برپا ‌می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدحسن صالحي‌مرام‌ معاون صنایع دستی کشور، به بهانه‌ي فرا رسيدن روز جهاني صنايع دستي و برپايي نمايشگاه تخصصي صادراتي صنايع دستي ، با بیان این مطلب گفت:  نام‌گذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري و تعيين راهبرد توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه‌ي ملي، تاثیر مستقیم باتولیدات صنایع دستی دارد مجموعه‌اي كه در اين حوزه مي‌تواند خود را به خوبي نشان دهد، صنايع دستي است چون بيش از 90 درصد نهادهاي آن بومي‌ است و بيش از 5 / 2 ميليون شغل در اين حوزه شكل گرفته است.
وی به مزيت‌هاي صنايع دستي در اشتغال‌زايي با هزينه پايين، مهاجرت معكوس و آموزش در كوتاه‌ مدت اشاره كرد و ادامه داد: صنايع دستي مي‌تواند نسخه‌ي نجات‌بخش در زندگي امروز به ‌شمار آيد.
معاون صنایع دستی کشور تصریح کرد: در این نمایشگاه هنرمندان و صنعتگران 31 استان کشور آثار خود را در قالب غرفه‌های مختلف در معرض فروش و نمایش قرار می‌دهند.
همچنین 8 کشور خارجی در این نمایشگاه غرفه‌هایی را به خود اختصاص داده‌اند و بیش از 100 کشور که دارای نمایندگی در ایران هستند، برای بازدید از این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی اظهار داشت: نمایش زندگی اقوام در چادرهای عشایری، برگزاری همایش تجلیل از هنرمندان شاخص سراسر کشور و نمایش صنایع دستی برگزیده کشور که موفق به دریافت مهر اصالت شده‌اند از جمله بخشهای نمایشگاه بین المللی تخصصی-صادراتی صنایع دستی به شمار می‌رود. در این نمایشگاه هنرمندان کشورهای مطرح و همسایه در بخش هنرهای سنتی و صنایع دستی حضور خواهند داشت.
صالحي‌مرام در ادامه از تشكيل كمپين حاميان زنان صنايع دستي ايران‌ در آينده‌ي نزديك خبر داد و بيان كرد:‌ اگر اين جمعيت شكل گيرد دوباره صنايع دستي به خانه‌های ایرانی وارد مي‌شود.
وی با اعتقاد به اين‌كه مشكل صنايع دستي معرفي نشدن آن است،‌ گفت: صنايع دستي ايران با وجود توانايي و ظرفيتي كه دارد، ده‌ها پله با ديگر رقباي خود فاصله دارد. در حالي كه اگر آن را خوب معرفي كنيم به‌زودي مي‌توانيم شاهد گردش مالي زياد آن باشيم.
صالحي‌مرام با بيان اين‌كه قيمت گران صنايع دستي سبب شده است در سبد كالاي خانوار جايي نداشته باشد‌، اظهار كرد: اين مشكل را مي‌توان با تشكيل بازارچه‌هاي صنايع دستي تا حدودي رفع كرد. در حال حاضر مطالعه‌ي 10 بازارچه‌ي صنايع دستي انجام شده است و به‌زودي عمليات ساخت آن‌ها آغاز مي‌شود و تا پايان سال نيز در تمام نقاط كشور اين بازارچه‌ها راه‌اندازي خواهند شد.
وی با اشاره بر اینکه تشكل‌هاي صنايع دستي بيشترين قابليت را براي سرمايه‌گذاري در ايجاد بازارچه دارند افزود: معاونت صنايع دستي تصميم دارد براي حمايت از آن‌ها تسهيلات مالي بدون محدوديتي را در نظر گيرد.
صالحی مرام در ادامه‌ي درباره‌ي مسأله بيمه‌ي هنرمندان صنايع دستي، توضيح داد: موضوع بيمه با قدرت تمام پيش مي‌رود؛ اما هنرمندان بايد از مراكز فني ـ حرفه‌يي گواهينامه دريافت كنند. فعلا تنها عامل كند پيش رفتن بيمه‌ي هنرمندان صنايع دستي، مراحل اداري است كه تلاش مي‌كنيم اين مراحل را كاهش دهيم.
صالحی مرام در ادامه بسته ‌بندی صنایع دستی را یکی از بزرگترین مشکلات این حرفه عنوان کرد و گفت:‌ قصد داریم بزودی همایش بسته‌ بندی صنایع دستی را در استان البرز با حضور هنرمندان و صاحب نظران این حرفه برگزار کنیم.
وي با بيان اين که همايش بزرگ بسته‌بندي صنايع دستي طي 2 ماه آينده در استان البرز برگزار خواهد شد، افزود: در نمايشگاه بين‌المللي تخصصي ـ صادراتي روز جهاني صنايع دستي به معرفي بسته‌بندي‌هاي محصولات صنايع دستي نيز پرداخته مي‌شود.
صالحي‌مرام درباره‌ي  شرایط بيمه‌ي هنرمندان بالاي 50 سال كه مشمول قانون بيمه‌ي سازمان تأمين اجتماعي مي‌شوند گفت: اين مسأله، گير قانوني دارد. بايد براي پيشروي در اين زمينه مصوبه‌اي را بگذاريم كه پيش‌نويس آن تهيه شده و در اختيار مراجع ذیربط قرار گرفته است. اميدواريم اين قول‌ها عملي شود.
وی اظهار داشت: ما براي رفع اين خلأ، هنرمندان بالاي 65 سال را تحت حمايت وزارت ارشاد قرار مي‌دهيم. اكنون طي هماهنگي با اين وزارتخانه حدود 170 تا 180 نفر شامل اين حمايت‌ها شده‌اند و در حال افزايش اين تعداد هستيم تا اين خلأ قانوني از بين برود.
معاون صنایع دستی رتبه‌بندي هنرمندان صنايع دستي را از ديگر برنامه‌هاي اين معاونت دانست و ادامه داد: اين موضوع در حال پيگيري است و در صورت تحقق آن، اگر هنرمندي داراي رتبه‌ي يك شود مي‌تواند در دانشگاه‌ها تدريس كند.
وی در خصوص  سهم صنايع دستي در توليد ناخالص ملي با توجه به جمعيت 5 / 2 نفر شاغل در اين حوزه گفت: با توجه به افزايش حجم صادرات صنايع دستي، آمار شفافي نداريم؛ ولي سال 90،‌ 500 ميليون دلار در بخش صنايع دستي صادرات داشتيم كه اين، رقم قابل توجهي است.
صالحي‌مرام درباره‌ي اقداماتي كه براي معرفي صنايع دستي قرار است انجام شود، بيان كرد: مهم‌ترين كار براي معرفي، ايجاد نمايشگاه‌ها و گالري‌هاي دائمي است. بر اين اساس، ما به‌دنبال استفاده از ظرفيت شهرهاي خواهرخوانده هستيم. ضمن آن تلاش مي‌شود از قابليت رايزن‌هاي فرهنگي استفاده كنيم و آن‌ها را براي توجيه تا قبل از پايان تابستان فرا مي‌خوانيم.
وی ادامه داد: مهم‌تر از همه‌ي اين كارها، استفاده از شبكه‌هاي تلويزيوني است كه به‌دنبال بستن قرارداد با شبكه‌هاي داخلي و برخي شبكه‌هاي خارجي هستيم تا از اين ظرفيت براي معرفي صنايع دستي استفاده كنيم. واقعيت اين است كه امروز تبليغات حرف نخست را مي‌زند و در اين حوزه هرچه تبليغات بيشتر شود، باز هم كم است.
معاون صنایع دستی درباره‌ي تكليف مصوبه‌ي دولت براي اختصاص يك‌دهم درصد از بودجه‌ي مؤسسه‌ها و سازمان‌هاي دولتي و وزارتخانه‌ها به خريد آثار هنري از جمله صنايع دستي كه اعتبار آن تا پايان تيرماه امسال است، اظهار كرد: هماهنگي‌هاي لازم را با دستگاه‌هاي دولتي داشتيم. به همين خاطر در نمايشگاه امسال اجازه‌ي فروش داده شده است، چون مركز نمايشگاه‌هاي بين‌المللي با فروش محصولات در غرفه‌ها، به‌جز كتاب موافقت نمي‌كند، ولي ما اين موضوع را براي نمايشگاه حل كرده‌ايم.
صالحي‌مرام اضافه كرد: بعد از پايان نمايشگاه، دستگاه‌هاي دولتي را كه خريد كرده‌اند همراه ميزان خريدشان در رسانه‌ها معرفي مي‌كنيم.
معاون صنايع دستي در ادامه‌ي سخنانش با يادآوري اين‌كه قرار است رشد صادرات صنايع دستي امسال 30 درصد باشد، افزود: ما رقم 500ميليون دلار را به 5 / 1 ميليارد دلار مي‌رسانيم و فكر مي‌كنم مشكل چنداني براي تحقق اين تعهد نداشته باشيم.
وي با تأكيد بر اين‌كه صنايع دستي بايد از مجاري قانوني به كشور وارد شود، ادامه داد: ما تلاش مي‌كنيم با همكاري اصناف، با قاچاق صنايع دستي خارجي برخورد كنيم؛ اما اگر ورود اين صنايع دستي قانوني باشد نمي‌توانيم جلوي آن را بگيريم. ما كه نمي‌توانيم دور خودمان سيم خاردار بكشيم.
وی تصریح کرد: اين روزها برخي از اين كالاها كه ما فكر مي‌كنيم چيني هستند، اتفاقا در داخل كپي شده‌اند. من نمونه‌ي اين آثار كپي‌شده را در كارگاهي در لالجين همدان ديدم. به نظر مي‌رسد اين اتفاق خيلي هم بد نباشد، چون ما براي وارد كردن آن كالاهاي خارجي ميلياردها دلار ارز را از كشور خارج مي‌كرديم علاوه بر اين، سليقه‌ها هم تغيير مي‌كند.
صالحي‌مرام درباره‌ي بازارهاي هدف صنايع دستي ايران، توضيح داد: چين يكي از مهم‌ترين بازارهاي هدف ماست، نمايشگاه‌هايي كه در اين كشور برگزار شد، نشان مي‌دهد مردم چين تمايل زيادي براي خريد صنايع دستي ايران دارند. بازار چين يك ‌سوم دنياست و 15 درصد اين جمعيت بالاي خط رفاه هستند. براي همين قصد داريم در چند شهر آن، گالري‌هايي را برپا كنيم همچنین كشورهاي عربي را مانند قطر و عمان و همچنين آمريكاي لاتين را از ديگر بازارهاي صنايع دستي ايران ذكر كرد.
وی صادرات چمداني صنايع دستي را يكي از معضلات دانست و افزود: در عمل، گران‌ترين محصولات صنايع دستي مانند مصنوعات سنگي، نقره و طلا از طريق چمدان از كشور خارج مي‌شوند. بدون اين‌كه آماري از آن‌ها داشته باشيم. براي همين با گمرك توافق كرده‌ايم تا محاسبات و آمارگيري صادرات صنايع دستي سامان‌دهي شود.
صالحي‌مرام درباره‌ي تشكيل فراكسيون صنايع دستي در مجلس كه در روز معارفه‌اش از آن سخن گفته بود، اظهار كرد: در گذشته، فراكسيون گردشگري تشكيل شده بود. در اين دوره دنبال آن هستيم تا با افزايش جمعيت نمايندگان مجلس، فراكسيون ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي را تشكيل دهيم تا از وزنه‌ي حمايتي بيشتري بهره‌مند شويم.
صالحي مرام با تاکيد بر اين که امروز تبليغات حرف اول را مي‌زند، گفت: حتي اگر صد در صد بودجه صنايع دستي هم به اين امر اختصاص داده شود، باز هم کافي نيست.
شایان ذکر است: مراسم روز جهاني صنايع دستي، بيستم خردادماه با حضور «محمود احمدي نژاد» رئيس‌جمهور و «سيد حسن موسوي» رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور در سالن ميلاد نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار مي‌شود و این نمایشگاه تا 23 خرداد ماه برای بازدید علاقمندان دائر است./ر
گزارش: حبیبه رحیمیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار