وبا در 90 درصد موارد بدون نشانه یا علامت بروز می کند

آشامیدن آب آلوده و رعایت نکردن بهداشت از عوامل موثر در ابتلا به بیماریهای عفونی روده ای از جمله التور (وبا) است.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران  به نقل از وب­دا؛ دکتر محمد رضا جویا، مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب، خاطر نشان کرد: این بیماری یکی از مهمترین بیماری های منتقله از آب و غذا به شمار می رود و  همواره عاملي تهديد كننده براي جامعه است.

وی افزود: التور يك بيماري اسهالي و واگيردار است كه توسط ميكروبي به نام ويبريوكلرا ايجاد مي‌شود و در نود درصد موارد مي‌تواند به صورت خفيف يا بدون علامت باشد ولي در ده درصد موارد به صورت شديد و خطرناك ظاهر مي‌شود.

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد استفراغ بدون حالت تهوع قبلي، گرفتگي عضلات پشت ساق پا، اسهال آبكي با دفعات اجابت مزاج فراوان و عطش زياداز جمله علائم این بیماری به شمار می رود.

دکتر محمد رضا جویا با اشاره به اینکه  اين بيماري مي‌تواند از طريق تماس مستقیم با دست‌هاي آلوده، تماس با مواد دفعي واستفراغ بيماران و يا لوازم آلوده بيمار منتقل شود، تصریح کرد: چون ميكروب وبا مي‌تواند در آب زنده بماند آشاميدن آب آلوده به مدفوع، موجب انتقال بيماري مي‌شود، همچنين شستشوي ميوه و سبزي با آب آلوده، تهيه غذاي سرد با آب آلوده، استحمام يا شستشوي البسه با آب آلوده، استفاده از يخ آلوده و تغذيه كودكان و نوزادان با بطري به جاي شير مادر از عوامل انتقال بيماري محسوب مي‌شوند.

وی در خصوص راه‌هاي پيشگيري از اين بيماري گفت: استفاده از آب آشاميدني سالم، پرهيز از مصرف آب غير مطمئن چشمه‌ها و رودخانه‌ها، ضد عفوني ميوه‌ها و سبزيجات قبل از مصرف، عدم استفاده از يخ‌هاي غير بهداشتي در سفر، دور نگه داشتن مواد غذايي و آشاميدني از دسترس حشرات و شستشوي دست‌ها به طور مرتب با آب و صابون سبب جلوگيري از انتقال بيماري خواهد شد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار