زاهدان/

واکاوي اجراي طرح مهر ماندگار در سيستان و بلوچستان

واکاوي اجراي طرح مهر ماندگار در سيستان و بلوچستان


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از زاهدان ، 38 طرح بزرگ در سيستان و بلوچستان با اجراي طرح مهر ماندگار اجرا مي شود .
مقرر شده است اين طرحها طي مدت يکسال از خرداد امسال تا خرداد سال 92 به بهره برداري برسند .
اين 38 طرح شامل بخشهاي بهداشت و درمان ، راه ، آب و فاضلاب ، برق ، ورزش و بنادر استان مي شود .
بسياري از طرحهايي که در قالب طرح مهر ماندگار قرار گرفته اند از طرحهايي هستند که عمليات اجرايي آنها در سالهاي قبل آغاز شده است اما تاکنون به پايان نرسيده اند .
براي اجرا و تکميل طرح مهر ماندگار در سيستان و بلوچستان پنج هزار ميليارد تومان اختصاص داده شده است.
محرابيان مشاور پيگيري مصوبات طرح مهر ماندگار مي گويد با اجراي اين طرح روند اجراي آنها تسريع خواهد شد تا خرداد سال آينده به بهره برداري برسد .
طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار از جمله اين طرحهاست .
رضواني مدير کل بنادر کشتيراني سيستان و بلوچستان مي گويد با بهره برداري از اين طرح ميزان تخليه و بارگيري سالانه در اين بندر از 2 و نيم  ميليون تن فعلي به 6 ميليون تن افزايش خواهد يافت و امکان پهلوگيري کشتي هاي پهن پيکر و افزايش اشتغال بخشي از مزيتهاي توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار است .
محرابيان مشاور پيگيري مصوبات طرح ماندگار و دستيار ويژه رئيس جمهور نيز در بازديد از بندر چابهار ، اجراي طرح توسعه اين بندر را از برنامه هاي پيگير و جدي دولت بيان کرد و گفت : تمام تلاش بر اين است که با پايان اين طرح تا خرداد سال آينده از ظرفيت واقعي بندر چابهار به عنوان اولين بندر دسترسي ايران استفاده کرد .
اجراي راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد هم در طرح مهر ماندگار قرارگرفته و قرار است اجراي اين طرح از سمت زاهدان به سمت مناطق جنوبي استان ادامه يابد تا روند سريع تري به خود بگيرد .
مدير کل راه آهن جنوب شرق کشور مي گويد : راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد در دو بخش بار و مسافر فعاليت خواهد کرد .
داوودي مي گويد اگر قرار باشد بندر شهيد بهشتي چابهار توسعه و ميزان تخليه و بارگيري آن از 2 و نيم ميليون تن به 6 ميليون تن افزايش يابد و از طرفي کشتي هاي پهن پيکر 100 هزار تني در اين بندر پهلو بگيرد ، بنابر اين جابه جايي بار آنها صرفا از طريق جاده امکان پذير نخواهد بود و يکي از شرايط پهلوگيري اين کشتي ها وجود راه آهن در بنادر است .
داوودي رونق ترانزيت و ايجاد شغل را در کنار ترانزيت از مزاياي طرح راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد بيان مي کند و مي گويد : با تکميل اين راه آهن ، ترانزيت شمال به جنوب فعال مي شود و به طور قطع ترانزيت کالا به آسياي ميانه و نيز کشورهاي اروپايي که هم اکنون از طريق کانال سوئز به مديترانه انجام مي شود از مسير چابهار که مسيري با صرفه تر است انجام خواهد شد.
از جمله طرحهاي صنعتي که مشمول طرح مهر ماندگار شده است تکميل طرح بهره برداري از مس چهل کوره زاهدان است .
آزاد استاندار سيستان و بلوچستان اجراي اين طرح را موجب تحولي در اقتصاد منطقه بيان مي کند و مي گويد : توليد سالانه اين معدن 300 هزار تن و ظرفيت فرآوري کارخانه آن نيز 17 هزار تن کنسانتره مس با عيار 20 درصد است و پيش بيني شده از اين معدن سه تا 10 ميليون تن مس با عيار متوسط يک و چهار دهم درصد برداشت شود .
دو طرح عظيم ديگر نيز از ديگر طرح هايي است که تکميل آنها در اجراي طرح مهر ماندگار جاي گرفته است.
انتقال گاز از ايرانشهر به پاکستان به عنوان خط لوله صلح و نيز انتقال گاز از ايرانشهر به بندر چابهار براي تبديل چابهار به دومين قطب پتروشيمي کشور با هدف توليد کود اوره و پتاسيم و مواد اوليه براي کارخانجات رزين ها در کشور.
ميزرايي مدير عامل شرکت گاز سيستان و بلوچستان مي گويد با بهره برداري از طرح پتروشيمي بندر چابهار براي 3 هزار نفر به طور مستقيم و غير مستقيم شعل ايجاد خواهد شد.
اجراي خط دوم انتقال آب از چاه نيمه ها به شهر 800 هزار نفري زاهدان هم از طرح هاي بزرگ ديگري است که قرار است تا ارديبهشت سال آينده به  بهره برداري برسد.
زاهدان يکي از شهر هاي کم آب استان است که هم اکنون آب مورد نياز 75درصد از 112 هزار مشترک آن با انتقال 250 کيلومتر لوله از آب چاه نيمه هاي زهک به زاهدان تامين مي شود.
مهندس کرمي نژاد مي گويد با اجراي خط دوم انتقال آب به زاهدان 150 هزار مشترک ديگر از آب شيرين بهداشتي بهره مند خواهند شد و پيش بيني مي شود تعداد مشترکين آب شيرين در زاهدان به 225 هزار نفر افزايش يابد.
افزايش 600 تخت بيمارستاني به بيمارستان هاي استان ، اجراي فاضلاب خانگي چابهار و زابل ، احداث بزرگ راه هاي بم - زاهدان ، زاهدان- زابل و ايرانشهر - بمپور نيروگاه 324 مگاواتي ايرانشهر و سالن ورزشي 2 هزار نفره در چابهار نيز جزو 38 طرح مهر ماندگار در سيستان و بلوچستان هستند./ج2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.