سيزدهمين دادگاه فساد بزرگ مالي/4

نماينده دادستان: مه آفريد از محل گشايش ال سي ها به پول كلان دست پيدا كرد

نماينده دادستان در سيزدهمين جلسه دادگاه فساد مالي، گفت: پولهاي ميلياردي مه آفريد از محل گشايش غير مجاز ال سي ها و تسهيلات بانکي ديگر بود که پرونده بخش تسهيلات بانکي ديگر همچنان مفتوح است.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، نماينده دادستان در ادامه سيزدهمين جلسه رسيدگي به اختلاس بانکي در دفاع از کيفرخواست گفت: از صداقت متهم (ع. ر) تشکر مي کنم و گروه ملي نبود که سراغ گروه آريا رفته باشد بلکه مه آفريد و همدستانش بودند که گروه ملي را در اختيار خود درآورده بودند.

فراهاني افزود: کارکنان گروه ملي به آن تعلق خاطر دارند ولي به نظر مي رسد آگاهانه وارد اين قضايا شده اند.

وي ادامه داد: ما در اتهامات (ع.ر) افساد را تفهيم نکرديم چون با تکميل شدن تحقيقات متوجه شديم بخش عمده اين فساد در تهران انجام گرفته،  از طرف ديگر تقاضاي اشد مجازات را براي متهم (ع.ر) خواستار نشديم.

نماينده دادستان با اشاره به اظهارات متهم (ع.ر) مبني بر رد ادعاي ( ک) اظهار داشت:‌(ك) چرا بايد عليه شما دروغ بگويد او اذعان مي كند که شما از وي خواستيد که ال سي ها را گشايش کند و به وي اطمينان داديد که هيچ آسيبي به او و خانواده اش نمي رسد.

فراهاني بيان کرد: آقاي ع ر در بدو امر ازگشايش غيرقانوني اعتبارات اسنادي آگاهي داشته و من تصور مي کنيم که در آغاز گشايش ال سي ها متهم ع ر دخالت داشته است.

وي با اشاره به اظهارات ديگر متهم ع ر مبني بر گم شدن برخي از اسناد گفت: اين اسناد گم نشده اند بلکه پنهان شده بودند و بعد از مدتي ما متوجه شديم اين اسناد در اختيار آقاي م خ قرار دارد.

فراهاني با اشاره به حد اعتباري تصريح کرد: اگر مبني را براين بگذاريم که شما با اين تصور که به خاطر تصويه شدن ال سي هاي صادر شده ال سي هاي جديد را امضا مي کرديد بايد بگوييم که چطور ممکن است در عرض يک يا چند روز و يا يک هفته اعتبارات اسنادي يک ال سي تصويه شده باشد.

نماينده دادستان با بيان اينکه ما متهمان تهران را تبرئه نکرديم گفت: به اتهامات همه متهمان رسيدگي مي شود ولي شما به عنوان مديرعامل گروه ملي بايد از اقدامات متخلفانه آگاه مي شديد و واکنش نشان مي داديد.

فراهاني افزود: اقدامات مجرمانه پرونده اختلاف بانکي به صورت شبکه اي انجام شده است و ما از شما مي خواهيم که قبح کار را کم نبينيم و به گونه اي اقدام نکنيم که انگار کسي مقصر نيست.
نماينده دادستان با تأکيد بر ضعف پيگيري درخصوص بعضي مقامات اظهار داشت: پس از رو شدن اين پرونده وزير اقتصاد در مجلس استيضاح نمي شود و بانک ملي فقط عليه متهمان پرونده شکايت مي کند.

ولي عليه خاوري شکايت ارائه نمي دهد، ولي قوه قضائيه مدارک را به اينترپل تحويل مي دهد و تعقيب خاوري اکنون از طريق اينترپول در حال تعقيب است.

وي افزود: وزارت امور خارجه تاکنون کوچکترين پيگيري از طريق مجامع بين المللي درخصوص خاوري انجام نداده است و ما به اين امر معتقد هستيم.

درحال حاضر 30 نفر، 2هزار و 800ميليارد تومان سرمايه ملي را از بانکها خارج کرده اند که اين فاجعه اي بزرگ است.

فراهاني بارديگر با اشاره به اظهارات متهم (ع.ر) گفت: شما خودتان اذعان مي داريد که از اواخر 89 شايعه شده بود که ال سي هاي غيرقانوني صادر شده اند چطور شما به اين امر پي نبرده بوديد.

وي ادامه داد: متهم (ب.ب) وارد گروه ملي شده بود تا درصورتي که شما از امضا کردن اسناد کناره گيري کرديد از طريق ب ب اين کار انجام شود و همانطور که خودتان مي گوييد زماني که دست از امضا کردن اسناد برداشتيد تمرکز مه آفريد بهم خورد پس امضا نکردن شما مهم بوده است.

نماينده دادستان اعلام کرد: مواظب خودشيفتگي خود باشيد شما با سي سال سابقه کاري اين گونه به زمين خورده ايد و با کنايه مي گوييد که حقوق کارمندي خودتان را با من مقايسه نکنيد.
فراهاني با بيان اينکه پولهاي ميلياردي مه آفريد از محل ال سي ها و تسهيلات بانکي بود تصريح کرد: اکنون پرونده سوء استفاده از تسهيلات بانکي همچنان مفتوح است.

نماينده دادستان درپايان گفت: شما مي گوييد که چرا دادگاه از من مي پرسد که دليل صدور ال سي ها چه بوده درصورتي که اين سوال را دارم  (عر) براساس اظهارات خودتان شما دوستان زيادي در سيستيم بانکي داشتيد چرا از آنها در اين خصوص چيزي نپرسيديد./پ3

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار