چه کسانی در معرض ابتلا به آرتروز زودرس هستند؟

سائیدگی مفاصل خصوصاً مفصل زانو یکی از بیماری های شایع در ایران است که بسیاری از جوانان در خطر ابتلا به آن قرار دارند.

دکتر مهرداد نقی خانی، کارشناس ارشد فیزیوتراپی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه آرتروز شایع ترین بیماری مفصلی در انسان است، گفت: در این بیماری غضروف مفصلی تحلیل رفته و تخریب می شود و با درگیری استخوان نزدیک مفصل، برجستگی های کوچکی به نام استئوفیت ها در اطراف آن ایجاد می گردد.

وی تصریح کرد: بیماری آرتروز یا سائیدگی مفاصل با علائمی مانند درد و تورم در مفصل و محدودیت حرکت همراه بوده و با استفاده از روش های تشخیصی رادیولوژیک قابل شناسایی است و معمولاً در دهه چهارم یا پنجم زندگی آغاز می شود.

این فیزیوتراپیست با اشاره به اینکه ابتلا به برخی از بیماریها ممکن است باعث ایجاد آرتروز زودرس در جوانان گردند، اظهار داشت: روماتیسم در سنین جوانی یکی از بیماریهایی است که باعث التهاب مفاصل بدن و تخریب زودهنگام آنها شده و خشکی و قرمزی مفاصل از نشانه های این بیماری به شمار می رود.

نقی خانی ادامه داد: افراد هموفیل نیز به علت خونریزی های مکرر داخل مفصلی در معرض تخریب زودتر و شدیدتر مفاصل هستند و معمولاً در دوران نوجوانی و جوانی به سائیدگی مفاصل دچار می شوند.

عضو گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان باعث تغییر شکل استخوانی اندام های تحتانی شده و به علت نرم شدن استخوان ها، نیرو به صورت غیرمتعادل به مفاصل وارد شده و آرتروز ایجاد می شود.

وی بیماری های زمینه ای که بر روی مفاصل اثر می گذارند را از دیگر علل ابتلا به آتروز زودرس دانست و گفت: بیماری هایی مانند فلج اندام ها که به صورت مادرزادی یا اکتسابی باشند، می توانند باعث ورود نیروهای غیرمتعادل به مفاصل شده و ایجاد سائیدگی نمایند.

این فیزیوتراپیست اظهار داشت: یکی از بیماری هایی که در جوانان شایع بوده و با آرتروز اشتباه گرفته می شود، بیماری کندرومالاسی یا نرمی غضروف پشت کشکک زانو است.

نقی خانی ادامه داد: در این بیماری به علت ورزش زیاد و نامناسب یا زمینه های ارثی بیمار دچار التهاب مفاصل می شود که اگر درمان به موقع صورت نگیرد امکان ابتلا به آرتروز زودرس در این افراد نیز وجود دارد.

عضو گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه از سن 25 سالگی روند تخریبی بدن آغاز می شود، افزود: در افراد عادی نیز اضافه وزن زیاد، کارهای سنگین و سوءتغذیه می تواند باعث دچار شدن افراد به مشکلات مفصلی زودهنگام شود.

وی یادآور شد: در ایران آرتروز مفصل زانو نسبت به سایر آرتروزها شایع تر بوده و جوانان باید با رعایت اصول ارگونومیک در نشستن و ایستادن و داشتن تغذیه و ورزش مناسب تا حد امکان از ابتلا به بیماری سائیدگی مفاصل پیشگیری نمایند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پریا
۲۳:۴۵ ۰۹ آذر ۱۳۹۹
سلام قسمت مهره گردنم همش میسوزه ودردمیکنه اگ یکم کارم سنگین باشه ک خیلی در میگیره ومهرهای گردنم میسوزن نمیدونم ازچیه لدفن کمکم کنید