بجنورد/

سيگار مهم ترين عامل خطر سرطان مثانه

کارشناس گروه سلامت جمعيت ، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي: سيگار مهم ترين عامل خطر سرطان مثانه است.

 

  به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد بهناز گنابادی با بیان اینکه شيوع سرطان مثانه در مردان 5/2 برابر زنان است افزود: مصرف مواد مخدري چون ترياک نيز از ديگر عوامل خطر ابتلا به سرطان مثانه است و کارکنان برخي از مشاغل خاص مانند صنايع شيميايي ، رنگ ، لاستيک ، مواد نفتي ، چرم و چاپ نيز بیش از ديگران در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه هستند..  


وی با بیان اینکه رشد سلول هاي سرطاني در ديواره مثانه که در بيشتر موارد به شکل یک توده گل کلمي پايه دار در داخل مثانه است اظهار داشت  : در صورت درمان نشدن ، اين توده رشد و به خارج مثانه گسترش و ممکن است به اعضاي دور دست نيز دست اندازي کند..  


گنابادي افزود: شايع ترين علامت سرطان مثانه وجود خون در ادرار است که ممکن است با چشم ديده شود و يا فقط با آزمايش ادرار تشخيص داده شود.   وي وجود خون در ادرار در اکثر موارد بدون احساس درد است اما در تعداد کمي از بيماران ممکن است با تکرر ، فوريت و سوزش ادرار همراه باشد و وجود حتي يک نوبت خون د ر ادرار  را بايد جدي گرفت.. 


وي افزود : گاهي بيماران با علايم مربوط به بيماري پيشرفته مانند درد استخوان ، درد پهلو ، تهوع ، استفراغ ، ورم پاها يا بي اشتهايي مراجعه مي کنند و تشخيص اين بيماري با آزمايش ادرار و روش هاي تصوير برداري امکان پذير است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.