اراک/دانشنامه/گردشگري

روستای هزاوه اراک

روستای هزاوه اراك زادگاه بزرگان ایران زمین

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اراک، روستای هزاوه اراك سرزمین و زادگاه بزرگان ایران زمین همچون میرزا بزرگ قائم مقام و میرزا ابوالقاسم فراهانی و محل دفن امامزاده سلطان احمد جد سوم مقام معظم رهبری بوده كه علاوه بر ویژگی های تاریخی منحصر به فرد دارای ذخایر آب فراوان، هوای كوهستانی و چشم اندازهای زیبا است.

روستای هزاوه در 18 كیلومتری غرب شهرستان اراك واقع شده و دارای جمعیت دو هزار و 736 نفری است كه براساس شواهد و مطالعات باستان شناسی در تپه های تاریخی این روستا، قدمت آن به قرن پنجم هجری قمری می‌رسد.

معماری ساخت روستا تحت تاثیر عوامل جغرافیایی و وجود آب در چهار قسمت عمده متمركز شده است و خانه‌ها از جنس سنگ، گل و چوب به صورت پلكانی، بردامنه شیب كوه‌ها قرار گرفته و دارای سقف‌های مسطح هستند.

به دلیل حاكم بودن اقلیم معتدل و سرد در طول سال، ساختمان‌های روستا رو به جنوب ساخته ‌شده تا حداكثر استفاده از نور خورشید برده شود و ایجاد اتاق كرسی از ویژگی‌های معماری روستای هزاوه است.

كیور، میان ده، محله پایین، محله چاله، سرآسیابها، تره زار، ده بالا از محله های روستای هزاوه و مسجد شبستان دار، درخت سرو كهنسال، حمام قدیمی و مقبره شاهزاده احمد از آثار تاریخی این روستا هستند.

در دوره ایلخانان و در بلندترین بخش روستای هزاوه، ساختمان امامزاده شاهزاده احمد (جد سوم مقام معظم رهبری) بنا و در دوره صفویه تغییر و تحول بنیادین در آن ایجاد شد تا به شكل كنونی درآمده است. /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.