اسكندري:

مسئولين آثار مسئله دار نمي‌خرند/ به اكسپو 91 خوش بين نيستم

سليقه مديران و هنرمندان چندان به يكديگر نزديك نيست بنابراين در اكسپو 91 نمي‌توان به فروش مطلوب آثار هنري چندان خوش بين بود.

ايرج اسكندري، دبير سابق شوراي خريد آثار هنري مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نقاش در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران درباره اكسپو 91 گفت: زحمات زيادي را براي برگزاري اكسپو 91 كشيديم و خوشحاليم كه بالاخره اين رويداد بزرگ ملي گشايش خواهد يافت.
وي گفت: برگزاري اكسپو اتفاقي بسيار خوب در هنرهاي تجسمي است اما اين اتفاق مطلوب مستلزم فروش آثار هنري است.
اسكندري گفت: متاسفانه سليقه مديران كه قرار است خريداران اصلي اين اكسپو باشند سليقه هنرمندان نيست در حقيقت سليقه اين دو گروه يعني مديران و هنرمندان با يكديگر هماهنگ و هم سو نيست و همين موضوع مشكل ساز است.
وي گفت: مسئولين به دنبال چيزهايي هستند كه سليقه خود را ترويج دهند و بنابراين آثاري مورد توجه آن ها قرار مي‌گيرد كه در همين زمينه ارائه شده باشد.
اسكندري در ادامه درباره فروش آثار اكسپو 91 گفت: اگر اثر هنري در اكسپو 91 فروخته شود قطعاً باعث خوشحالي هنرمندان خواهد شد.
وي گفت: اما در حال حاضر مسئله اين است كه بين نگاه هنرمند و مديران و مسئولين مغايرت وجود دارد.
دبير سابق شوراي خريد آثار هنري مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه اظهار داشت: در اكسپوهاي خارجي همه يعني خريداران و مجموعه داران به دنبال اثر هنرمند مستند نه شكلي كه ارائه شده است در حقيقت در اكسپوهاي خارجي اثر مهم است نه شكل اثر كه متاسفانه در كشور ما كاملا برعكس است اثر اصلا مهم نيست شكل و چگونگي ارائه آن مهم است.
وي گفت: براي مثال چرا وزارت تامين اجتماعي اثري از هنرمند شهير و فقيد كشورمان عربشاهي خريداري نمي‌كند و در اين وزارتخانه قرار نمي‌دهد چون نام هنرمند برايشان مهم نيست و مشكل آن  اهميت بيشتري دارد.

*زياد خوش بين نيستم
اين هنرمند برجسته نقاش كشورمان در ادامه تصريح كرد: به طور كلي با توجه به نكات بيان شده و در حقيقت قضاوت ديدگاه مديران و مسئولين با هنرمندان به اين اكسپو چندان خوش بين نيستم.
وي گفت: نگاه مديران و هنرمندان انطباق چنداني با يكديگر ندارد و به همين علت نمي‌توان به فروشي قابل توجه آثار هنري در اين اكسپو نيز خوش بين بود.
اسكندري خاطرنشان كرد: وظيفه هنرمند در خلق هر اثر هنري بيان مسئله و موضوعي است اما مسئولين بيشتر به دنبال آثار هنري هستند كه مسئله ساز نباشد و تنها يك اثر هنري باشد بنابراين با توجه به اين موضوع هم باز نمي‌توان به اكسپو 91 خوش بين بود.
وي تصريح كرد: اكسپو 91 ، 28 خرداد در تالار وحدت گشايش مي يابد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار